Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Remote Desktop på en Win2000 Server ?


PCsnubben

Rekommendera Poster

Jag vill kunna ansluta från en XP dator hemma till en Win2000 Server hemma i samma lokala nätverk.

När jag försöker står det bara "Det finns inga terminalservrar i domänen/arbetsgruppen WORKGROUP"

 

Vad är fel, måste jag uppgradera min Win2000 Server med Terminalserver... vad jag nu ska få den ifrån ?

Jag vill inte byta till Win2003 på just denna, så hur kan jag göra för att få det att fungera ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länge sen jag ens såg en 2000 Server :)

Om jag minns rätt så måste du lägga till "Terminal Server in remote administration mode" eller något sådant

Kolla under add/remove programs och sen add/remove windows components och välj Terminal Services.

 

[edit:]Hittade en kb-artikel

http://support.microsoft.com/kb/300847

 

/Cluster

I do not fear computers. I fear the lack of them

> http://eforum.kicks-ass.net <-

 

 

[inlägget ändrat 2008-09-04 20:40:02 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Microsoftlänken:

 

To Install Terminal Services

1. Insert the Windows 2000 Server CD-ROM into the CD-ROM or DVD-ROM drive.

2. If a dialog box appears automatically after you insert the CD-ROM, click Install Add-on Components. If no dialog box appears, click Start, point to Settings, and then click Control Panel. Double-click Add/Remove Programs, and then click Add/Remove Windows Components.

3. In the list of components, click to select the Terminal Services check box.

4. Click to clear the Terminal Services Licensing check box if it is selected. You do not need this service for Remote Administration mode. Click Next.

5. Click Remote Administration Mode, and then click Next.

6. The Terminal Services Wizard runs and installs Terminal Services. Close the wizard when it is finished, and then reboot your computer if you are prompted to do so.

 

Problemet är att när jag sätter i CD'n och gör enligt ovan, så finns inte det alternativet att välja att installera "Terminal Services"

Vet inte varför ......

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med W2000 Pro verkar det som om man använder VNC för fjärrstyrning, så gör i alla fall HP när de ville fjärrstyra datorer inom vårt företag (där HP har totalansvar för alla klienter och all programvara).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...