Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp! Datorn stänger av sig direkt man slår på den!


Teddan71

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har problem med en dator som stänger av sig själv efter ganska exakt 10 sekunder. Det hela började efter att jag hade blåst rent i datorn med tryckluft, men det har jag gjort förut utan att något har hänt.

 

Har provat koppla bort samtliga delar, grafikkort, minnen, hårddisk, processor, men ingenting hjälper. Är det troligtvis moderkortet då?

 

Mycket tacksam för hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog du bort kylflänsen från processorn eller kan du ha rubbat den ur sitt läge?

Hinner du komma in i BIOS och kolla temperaturen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Från början tog jag ju inte bort den, men nu när den trasslar har jag laborerat med det. Vad menar du med att rubbas ur sitt läge? Det ska ju inte spela någon roll nu när den ändå är borttagen, eller?

 

Angående att komma in i BIOS... helt kört, det hinner jag inte, men om man testkör med processor och genast tar bort kylflänsen ifrån moderkortet när datorn slagit ifrån, då känns den inte alls varm..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man tar bort kylflänsen från processorn så måste man ta bort all gammal kylpasta och innan man sätter tillbaks kylflänsen så måste man ha på ny kylpasta (ett risgryns storlek). Kylpastan är till för att få god kontakt mellan processorn och kylflänsen så att värmen som processorn alstrar lätt kan komma ut i kylflänsen.

 

Utan kylfläns, eller med en kylfläns utan bra kontakt med processorn, så kommer processorn att bli överhettad på några sekunder och då stängs datorn av för att rädda processorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det är tur att det finns experter :o)..

Jag är absolut ingen sådan.

Då prövar jag med ny kylpasta innan jag gör något annat, men om inte det hjälper, tror du att det är moderkortet då?

Kylpastan ska typ bara ligga som en "hinna" på processorn då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kylpastan ska typ bara ligga som en "hinna" på processorn då?
Man lägger på en liten klick/sträng som ett risgryn och sedan blir det utsmetat när man trycker ihop processorn och kylflänsen. Det brukar följa med en liten bruksanvisning med kylpastan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...