Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ett par frågor?


mindsleep

Rekommendera Poster

Hej!

 

Tänkte uppgradera en gammal dator som jag bara har stående och har ett par frågor.

 

1) Var kan jag hitta manualer för mitt koderkort (SOLTEK SL-K8AN2-GR) Har googlat men har bara hittat en info sida:

http://www.motherboard.cz/mb/soltek/SL-K8AN2-GRSL-K8AN2E-GR.htm

 

2) Baserat på länkan ovan: Har 2 stycken 512 Mb nu som minnen (endast 2 platser). Tänkte trycka in 2 stycken 1 Gb...vad för minnen ska jag leta efter? Stödjer mitt kort ENDAST DDR och inte DDR2? Vad betyder non-ECC? Mitt kort stödjer bara hastigheter på 400 och 333?

 

3) Mitt kort verkar stödja AGP 8X betyder det att jag kan sopa in ett Radeon X1650 PRO i den? Är det något annat som jag måste vara medveten om innan jag sätter in Radeon X1650 PRO (Mer fläktar, kraftigare nätagg eller dyl)? Har idag ett Radeon 9550 i den och ett nätagg på 350 W. Inga extra fläktar utom en fet ovanpå processorn.

 

Tacksam för svar!

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

[inlägget ändrat 2008-09-01 23:14:41 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2) Sitter det DDR i nu, så stöds inte DDR2.

 

non-ECC:

http://wiki.answers.com/Q/What_is_non-ECC_DDR_SDRAM_memory

 

ECC är alltså felkorrigerande, men lite långsammare.

 

 

3) Det är alltid bra att ha extra fläkt i front och i bak. Detta sänker temperaturen på både hårddisk(ar) och övriga komponenter och därmed ökar livslängden. Dessutom brukar varvtalet på CPU-fläkten gå ned och därmed sänks ljudnivån, vilket även höjer livslängden på fläkten. Noctua, Adda och Nexus är fläktar med låg ljudnivå.

 

För Radeon 1650 Pro föreslår Guru3D minst 350 W och totalt 18 A på 12V:

http://www.guru3d.com/article/his-radeon-x1650-pro-review/3

 

Beroende på hur gammalt nätaggregat du har kan det vara idé att byta ändå, eftersom de slits. Det märks ofta vid uppstart, då slitna aggregat har svårt för att starta om man inte håller in startknappen nån sekund.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För Radeon 1650 Pro föreslår Guru3D minst 350 W och totalt 18 A på 12V:

http://www.guru3d.com/article/his-radeon-x1650-pro-review/3

 

Men hur vet jag hur mycket A den producerar...har ett 350 W nätagg nu men har ingen aning om hur mycket A eller V den producerar.

Räcker det inte bara med ett 350 W?

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar finnas en klisterlapp på nätaggregatet inuti datorn där det står.

 

Ja, det gör det. Men det står massvis med siffror ex: 5V---10 A, 12 V ---20 A...osv. Vad är det jag ska hitta?

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

M a o borde det räcka, i varje fall om nätaggregatet är friskt!

 

Ja, jag har inte haft några problem med omstarter, frysningar eller andra situationer där jag kunnat misstänka att nätagregatet inte skulle vara fullt friskt.

 

Vet inget om mitt nätagg förutom att det är ett 350 W. Har tittat på klistermärket och som sagt...allt verkar vara uppdelat i sladdarna...står typ red +5V 10 A eller så.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag hoppar hit från grafikkortstråden...

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1078088

 

Jag instämmer med flora50 och 20A på 12V var t o m en aning högre än jag hade väntat mig för ett 350W-aggregat (även om jag förvisso har haft ett dito som gav 26A där). Så det ska alltså inte vara nån fara alls att montera ett X1650Pro.

 

Att moderkortet verkligen hade AGP 8x var ju positivt (vilket inte var känt i andra tråden). :thumbsup: En till sak, med tanke på moderkortet nu, var att det såg ut att ha separat strömförsörjning på 12V (liten fyrkantig kontakt) främst för processorn. Den fördelningen gör att du sannolikt kan montera dit riktigt strömkrävande grafikkort också bara så länge nätaggregatet kan leverera. Och nu syftar jag på grafikkort som får X1650Pro att framstå som futtigt.

 

Förresten så vad består datorn av i övrigt? Kanske kan du få upp prestandan överlägset mer än vad X1650Pro kan åstadkomma?

 

Jag har en massa gamla mätningar i 3DMark06 sparade – länkar som inte längre fungerar då Futuremark har gjort om sin hemsida, så du får välja om du vill lita på följande eller inte (kan inte verifiera siffrorna). ;-)

 

Mätningar har skett med ASRock 939Dual-SATA2 som är utrustat med både AGP 8x och PCIe 16x (alltså äkta hastigheter till skillnad från hybridlösningar som kan återfinnas på Asusmoderkort), 2GB PC3200 och X2 4800+.

 

GF 7900GT PCIe gav ca 4450 poäng.

 

Radeon X1950Pro AGP gav runt 5000 poäng.

 

Radeon HD3850 AGP gav ca 7400 poäng.

 

Operativsystemet har varit Vista64. Ovanstående upplyser jag om för att försöka få dig att inse att datorns AGP-port inte är någon begränsning; ifall den presterar dåligt är det utan tvekan värt pengarna att göra som du: uppgradera minne och byta lite komponenter till värre prylar. :thumbsup:

 

P.S. En A64 3400+, 1.5GB PC3200 och 8800GTS 640MB PCIe har i samma program gett ca 5900 poäng. Och det med ett grafikkort som i rätt dator spöar HD3850. Vad jag vill säga är att folk ofta stirrar sig blinda på fel saker, t ex på frågan om AGP eller PCIe, men det är som jag sa i andra tråden inte där de verkliga/reella flaskhalsarna finns.

 

[inlägget ändrat 2008-09-03 13:02:41 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp. Men är fortfarande osäker på mitt nätagg. Det jag skrev om att det gav 20 A på 12 V var BARA exempel på siffror.

 

Har nu tittat på klisterlappen och skriver här nu allt jag hittade:

Q-TEC ADT-350P (Modell antar jag)

Input 230V-4A 50 Hz

Output 350 W MAX

 

Kan tyvärr inte skriva tecknen som finns, skriver det som "---" eftersom det är just "---" fast med ett långt "-" ovanpå de 3 korta. (Likström, växelström kanske?)

 

Red +5V --- 30 A

Yellow +12V --- 15 A

White -5V --- 0,5A

Blue -12V --- 0,8 A

Purple +3,3V --- 14 A

Brown +5 VSB --- 2A

Orange PG

Black GND

Gray PS-ON

 

Räcker detta?

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

[inlägget ändrat 2008-09-03 18:12:30 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...