Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tillbehör


Fr3ak0ut

Rekommendera Poster

Får man det man behöver för att bygga en dator med grejorna om man köper de separat från en butik. T.ex. chassi med skruvar och grejor. Sen har alla chassin i princip samma uppbyggnad så de funkar att sätta in alla delar nu för tiden?

 

 

Sen behöver man typ bara köpa ESD-armband och använda någon vanlig skruvmejsel? Är helt nybörjare på detta, så tveka inte över att skriva sånt som är självklart för er eller vara detaljerade! ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Inte helt uppdaterad kanske, men detaljerna stämmer i det närmsta:

http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=1&skrivelse=220

 

Skruvar och allt du behöver brukar följa med chassit. Genom åren jag har byggt mina datorer själv har jag mer skruvar än jag behöver. Köper du ett uppgraderingspaket brukar t ex ESD-armband följa med.

 

Skruvmejslar brukar man ha hemma i verktygslådan.

 

Kylpasta rekommenderas för processorn och dess fläns/fläkt, men sådana detaljer får du reda på om du läser Datorbyggarskolan jag länkade till ovan.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till ett chassi följer åtminstone distanser och skruvar för moderkort, skruvar för en CD/DVD och en hårddisk, samt naturligtvis kablar från frontpanelen.

 

Ett midi tower-chassi klarar ATX och mikro-ATX (µ-ATX) moderkort. De enklaste brukar ha ett enkelt nätaggregat som inte duger för spel. Vissa har också en eller flera fläktar monterade. Kolla vilka fläktstorlekar chassit klarar. Köp helst 120 mm om det går, eftersom de låter minst, en i fronten framför hårddiskarna, och en i bak. Tysta fläktar är bl a Noctua, Adda och Nexus. Om du inte sätter in extra fläktar går CPU-fläkten med högre varvtal och slits fortare, samtidigt som den låter mer. När CPU-kylaren blir igensatt efter ett tag, går fläkten då på maxvarvtal o låter illa.

 

Vissa fläktar har en slags gummiupphängning som följer med, dock sällsynt med skruv (speciella för fläktar!). Dyrare fläktar ha olika adaptrar för att sänka fläkthastigheten, andra har omkopplare på en tåt som hänger ut.

 

Med moderkortet följer en IDE-kabel, ibland en diskettkabel, en SATA-kabel och ibland en adapter för 12 V Molex -> SATA. Dessutom täckplåt för kontakter som ska sitta i chassit.

 

Till nätaggregat följer nätkabel. Dyrare aggregat kan även ha flera typer av adaptrar för 6 och 8 pinnars 12V. De flesta aggregat har delad 24 pinnars, dvs 20+4 som passar de flesta moderkort. Först sätts 4:n i, som sen automatiskt låses av 20:an.

 

Vissa hårddisktillverkare (Samsung) skickar med skruv, andra inte (Seagate).

 

Till CD/DVD och HD följer INTE kablage, dvs IDE/SATA.

 

Bättre grafikkort har ofta adapter för ViVo, DVI -> VGA, samt Molex -> 6/8-pins om det behövs.

 

VGA-kabel följer med bildskärm, men EJ DVI-kabel, även om skärmen har DVI-ingång. Även nätkabel brukar följa med.

 

Till skrivare följer endast nätkabel, EJ USB-kabel. Typ A/B, M/M (hane/hane) ska användas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...