Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur ska vi fira?


Pontus Jeppsson

Rekommendera Poster

Pontus Jeppsson

Eforum fyller 10 år i höst, och det ska vi fira! Och jag skulle gärna vilja ha hjälp med tips och idéer om vad vi kan hitta på.

 

Jag vill hitta på något kul som dels lockar nya besökare till sajten (och får dem att regga sig som medlemmar), och dels kommer alla trogna medlemmar till godo.

 

Jag vill alltså marknadsföra Eforum mot nya besökare, samtidigt som vi visar vår uppskattning till alla de medlemmar som lagt ner en massa tid och kraft på den här sajten.

 

Det finns gott om företag som inget vill hellre än att visa upp sina prylar på den här sajten, så det ska inte vara några problem att hitta sponsorer som kan ställa upp med vinster eller premier och liknande, inom rimliga gränser förstås.

 

Jag har en del idéer själv - men innan jag spikar några detaljer vill jag kolla med er först. Det är ju trots allt ni som är huvudpersonerna för firandet, och orsaken till att sajten faktiskt finns kvar efter alla dessa år! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eforum fyller 10 år i höst, och det ska vi fira!

Det är ju trots allt ni som är huvudpersonerna för firandet, och orsaken till att sajten faktiskt finns kvar efter alla dessa år!

Finns det något datum för 10-årsjubileet?

 

10-årsjubileum innebär återblick.

För oss som varit med några år, skulle jag uppskatta om det gick att ta fram en lista på de som varit med längst och fortfarande är aktiva. Aktiv för mig innebär inloggning och deltagande i forumet åtminstone några gånger i veckan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson
Finns det något datum för 10-årsjubileet?

 

Jag har försökt forska i exakt vilket datum Eforum lanserades, men tyvärr har jag inte riktigt lyckats. Mycket vatten har runnit under broarna sedan dess, många som var inblandade då har slutat på IDG och vår dokumentation har inte alltid varit den bästa. Men det jag vet säkert är att sajten lanserades någon gång i september 1998.

 

För oss som varit med några år, skulle jag uppskatta om det gick att ta fram en lista på de som varit med längst och fortfarande är aktiva. Aktiv för mig innebär inloggning och deltagande i forumet åtminstone några gånger i veckan.

 

Det borde vi absolut kunna gräva fram i databasen! Bra idé!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur firar man en webbsida? Jo ger ut det bästa av den i bokform....

 

:)

 

När ärligt, ingen aning.

 

När Eforum föddes? Du borde kunna kolla när första inlägget skapades. Eller kanske vår gamla hök Erik Juensjö vet? Han var väl med vid starten så att säga.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inget slags rekord som Eforum kan försöka slå?

Behöver ju inte vara flest medlemmar, flest besökare osv. utan kanske mera flest inloggade på ett dygn, eller flest "kvarvarande" inloggade dvs. hur många som är inne samtidigt.

 

Något rekord som ska/kan uppmärksammas som (allmän)nyhet på Aftonbladet och Expressens websiter.

 

De som läser tidningen på nätet ser detta, blir nyfiken och reggar sig.

Ja, tävling/pris behövs ju förstås...sniken som man é...

 

Sedan ord som "nakenchock" fast i datorvärlden.. typ "Farligaste viruset någonsin!!" som extra lockbete.

 

10 ÅR MED VIRUS! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde kunna kolla när första inlägget skapades.
Det första inlägget finns inte kvar i databasen längre utan har antagligen flyttats över när någon tidning har fått ett eget forum.

 

Jag kommer inte åt själva databasen, men jag har tillgång till en statistiksida med vissa fördefinierade frågor och då kan jag bland annat få fram att under september 1998 så gjordes det 50 inlägg och samtliga är från 17 september eller senare.

 

Med tanke på hur den arkiverade Eforum ser ut så är det ju väldigt tidningsindelat och allt eftersom tidningarna har fått sina egna forum så har troligen inläggen i t ex PC för Alla flyttas bort från Eforum-databasen och det är därför som den äldsta tråden som Monshi hittade har ett id som är 1219 och användare är registrerade innan tråden fanns.

 

Första användaren registrerades 10 sep 1998 och under september 1998 så registrerades 43 medlemmar. Den användare som skrev flest inlägg under den september var Shai'tan med 11 inlägg och MH skrev 3.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1071447#1071506

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte ett IRL-party i Vasastan?

Bjuder du på resan dit?

Nä, skojar bara, men det kan uppstå problem med flera av oss här på forumet som har lite långt till the big city, vi finns ju på alla håll i Svea rike, så många kanske inte kan komma IRL, av olika anledningar...

Men visst, idén är inte så tokig ändå...

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vill minnas, samlingar av denna art tidigare i Eforums historia har inte samlat så stora skaror...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, har också erfarenhet av detta, inte i samband med Eforum så, men för andra communitys, t.ex andra chat-forum som jag förr var mycket aktiv i, då bodde jag i närheten av the big city, och kunde med lätthet ta mig dit, men det var som sagt inte så många som dök upp.

 

Och då kanske hela den idén inte håller, ska man träffas så, så vill man ju att så många som möjligt kan komma, i alla fall bland dom som är mest aktiva.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...]samlingar av denna art tidigare i Eforums historia har inte samlat så stora skaror.
Men det kanske beror på att det inte var sponsrat av IDG med buffé och dricka samt kryddat med underhållning och prisutdelningar? ;)

Iof kanske lite trist då möjligheten att delta i många fall begränsas av resor samt boende och på så sätt blir lite snedvridet...

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Men det kanske beror på att det inte var sponsrat av IDG med buffé och dricka samt kryddat med underhållning och prisutdelningar? Ironi

Iof kanske lite trist då möjligheten att delta i många fall begränsas av resor samt boende och på så sätt blir lite snedvridet...

 

Men, vi har ju en busschaffis. :-) Tänker på Bosse-i-skogen. Abonnera en buss som kör en sträcka som är strategiskt, så att alla hör möjlighet att samlas där och hänga med. Rent praktiskt kan diskuteras vidare.

 

IDG ger Bosse-i-skogen lite pröjs för körandet och bussen vi abonnerar. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Typ Ystad-Haparanda och tillbaks då eller? Ironi

 

Ja, något i den stilen lär det väl bli. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen flygkapten här?

 

Lokförare finns det dock så Bosse behöver kanske inte dra hela lasset :)

//eforum.idg.se/popup/userinfo.asp?UserId=33406

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det kan uppstå problem med flera av oss här på forumet som har lite långt till the big city, vi finns ju på alla håll i Svea rike,

Man skulle kunna ha flera simultana fester runt om i landet. Sen sätter man upp kameror och monitorer på varje ställe så kan alla festa tillsammans på distans :)

Eller så gör man som det gamla festtåget till Åre och bokar ett helt tåg där festen pågår och så får folk joina in allteftersom loket puffar igenom landet.

 

Men på ett seriösare plan så är ju ex. en helårsprenumeration av valfri IDG-tidning en morot som kanske skulle uppskattas av många? Jag fick en sådan en gång av Erik efter jag skapade tagg-knapparna i inläggsfönstret, det var ett uppskattat tack för hjälpen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typ Ystad-Haparanda och tillbaks då eller? Ironi

Räcker ju inte, ända uppe i Kiruna har vi eforumare. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Eller så gör man som det gamla festtåget till Åre och bokar

> ett helt tåg där festen pågår och så får folk joina in allteftersom

> loket puffar igenom landet.

 

Tja, bokar ni ett tåg kan jag i alla fall ställa upp och köra det gratis :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...