Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internet slutade fungera! Hjälp!


cubster

Rekommendera Poster

Hej!

Häromdan när jag gick upp på morgonen fungerade inte mitt internet. Det fungerade på kvällen innan. Jag testade att koppla förbi routern och in i datorn direkt. Väntade 20 minuter innan jag anslöt igen pågrund av Telias Macadresslåsning de har. Fungerade ändå inte. Stängde av alla brandväggar men fungerade ändå inte. Ringde då Telia som sa att de hade kontakt med mig och såg vilken dator som var inne på deras nät. När jag kollade statusen på min anslutning stod det mycket riktigt att jag var ansluten samt hade det ip-nr som de sa. Men problemet kvarstår! Jag kan inte surfa, inte köra msn, inte uppdatera antivirus. Det fungerar helt enkelt inte. Nu skulle telia skicka en tekniker som skulle hjälpa, men det kommer kosta om han hittar något fel som ligger efter första telefonjacket.

 

Har testat på flera datorer, men samma fel där. Vet ni vad det kan vara för fel?

 

 

Ursäkta att det blev långt inlägg!

 

/Christian

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel på Telias DNS-server.

 

Har själv använt en hel helg till ominstallationer av Windows och alla program två gånger hos en kompis innan vi ringde söndag eftermiddag och undrade om Telias DNS-server för Eksjö fungerade. Det gjorde den inte.

Men skulle komma igång efter helgen.

 

Men om det var nått fel på internet. Nejdå inga problem.

När vi ställde frågan så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar!

 

Men jag bor ju i Norrköping. Borde väl inte ha något med den servern att göra?

 

De sa på Telia att ingen annan hade några problem på min station. Men självklart hoppas jag att det är som du säger. :)

 

Är det bara att vänta alltså?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta Kommandotolken (Start - Program - Tillbehör)

Vad händer vid dessa kommandon:

 

ping idg.se

ping 213.132.126.26

ipconfig

 

Vad blir det för standard-gateway i svaret?

Går det att pinga den IP-adressen?

 

Har du möjlighet att låna ett modem och/eller splitter av någon annan att pröva med?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag bor i Norrköping."

Det är ett par år sedan det hände i Eksjö.

 

Men nu kan det vara Norrköpings tur att Telias DNS-server inte funkar.

 

Det intressanta är vad Telia svarade.

 

Fungerar internet?

Internet fungerar.

 

Fungerar er DNS-server för det här området?

Nej den är nere, upp i morgon.

 

Eller nått liknande.

 

 

(Vilket innebär att visserligen "funkar" internet)

att man inte kan surfa som Teliakund pga fel på Telias DNS server är en annan sak.

 

Och det behöver ju inte vara fel på den. Bara avstängd för service.

Så säkrast är väl att fråga om den är uppe?

Vilket IP-nummer har DNS-servern för vårt område?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia: När jag kör en ping idg.se så står det: ping begäran kunde inte hitta värddator idg. se.

 

När jag sen pingar 213.132.126.26 går det lite bättre. Då skickar datorn iaf 4 paket men får inget tillbaka.

 

Kollade min ipconfig och där står det att min standard-gateway är 78.69.146.1 och när jag pingar den blir det samma sak som när jag pingade 213.132.126.26. Alltså 4 paket skickade och 0 mottagna.

 

Kan du få ut nåt av detta? Något modem har jag ingen möjlighet att låna tyvärr.

 

Tack för att ni hjälper mig!

 

/Chris

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du skrev att du har en router så kanske du har flera datorer. Har du i så fall prövat med någon annan dator?

 

Om du ansluter datorn till routern (du behöver inte ansluta routern till modemet), kan du då komma till routerns inställningssidor?

Kan du pinga routerns IP-adress?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du pinga routern också? Så att du inte har en brandvägg som stoppar ping.

 

Går det bra att pinga routern men inte standard-gateway i telefonstationen så är det knappast något problem i datorn utan då sitter det i modemet, splittern, telefonjacket eller utanför. Pröva med ett annat telefonjack, se bara till att du tar bort eventuella telefoner etc i förstajacket och andra jack som ligger tidigare i kedjan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...