Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

operativ systemet startar inte (xp)


bobhansson

Rekommendera Poster

Hej

 

proppen gick nyss i lägenheten, och nu när jag ska starta upp datorn (skriver från en annan) så startar inte xp. kommer in i bios och f8 menyn, men så fort windows ska laddas så händer ingeting mer. inte ens felsäkert läge startar!?

 

hur gör jag för att få igång det igen?

 

tacksam för snabba svar

/bobhansson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du väljer Senast fungerande konfiguration i samma meny som där felsäkert läge finns, går det då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia

 

det fungerar tyvärr inte det heller.

 

efter jag väljer alternativet, så hör jag att den arbetar men när skärmen väl är svart så tystnar den, vet däremot inte hur datorn låter när väl windows laddas iofs :D har inte riktigt lyssnat.

 

känns väldigt svårt att ta reda på saker som det är. men kan nästan garantera att det är hårdvaru fel?

 

andra tips och ideer?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar väl komma en musiksnutt just innan välkomstskärmen. Hör du den?

 

Du kan ju också pröva med att stänga av datorn från tangentbordet fast du inte ser något. Jag har för mig att på välkomstskärmen så är det något typ Shift+Tab, Enter, pil höger, mellanslag, prova ut på en annan dator. Då ser man ju om datorn fungerar fast man inte ser något eller om datorn har hängt sig.

 

Ja, det är troligt att det är ett hårdvarufel. Men om det är grafikkortet, hårddisken eller något annat är ju osäkert i detta läge. Har du möjlighet att byta grafikkortet till ett annat som säkert fungerar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingen musik snutt tyvärr, så windows verkar inte starta alls, min gissning är ändå grafik kortet, det har varit lite på sista visan ett tag nu. jag håller på o letar upp ett annat kort.

 

men dumt o låsa sig vid det, kan jag göra nånting annat undertiden? och är det här så vanligt egentligen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara något som inte blev riktigt rätt när datorn plöstligt stannade. Det ska XP klara av, framförallt om du har NTFS som filsystem, men ibland så. Låt oss hoppas att det är detta och inte att ex.v. en strömspik har gått igenom elnätet, och datorn. Om spisen får proppar att gå, då skulle ivartfall inte jag vilja använda den.

 

varför spränger den proppar? Är det kortslutning någonstans in spisen? Utred! proppar går för att för stor ström rusar genom ledningar. Proppar finns för att förhindra brand i ledningar och stoppa elektrisk utrustning som gått sönder!

 

 

Till datorn - jag skulle nog satsa på att försöka reparera Windows. Stoppa in Windows CDn i datorn, starta upp från denna och välj reparera Windows. Kan gå. Aldrig gjort det själv, aldrig haft behovet men...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att reparera från Återställningskonsolen kan fungera. Kör isf

 

chkdsk /r

 

Ibland får man igång Windows efter det, men forfarande kn det finnas skador som kan ge konstiga fel. Ominstallation efter borttagande/nyskapande av partition(tar bort allt från C-partitionen!) eller Installation -> Reparation brukar fungera om inte disken är skadad. För att kolla disken, kör t ex Hitachis Drive Fitness Test (DFT):

 

http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm

 

[inlägget ändrat 2008-08-30 23:43:27 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här bör kollas upp. Varför går proppen när du kopplar in spisen?

 

Och varför skadades datorn av att proppen gick?

 

Ett obehagligt fel är avbrott / dålig kontakt med "nollan" i elmatningen eller någonannan stans. Det obehagliga ör att man då ibland kan få 400V (eller i varje fall mycket högre späning än 230V) på vägguttagen.

 

 

Vilket inte är bra, såklart.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nog med prat om spisen! den är trettio år gammal och el skåpet är från 2000 talet, dom tycker bara inte om varandra :)

 

jag håller på och letar upp ett annat kort o testa i den, men inget nytt än.

 

det där om återsställningskonsollen, var hittar jag den? och hur ska jag kunna köra programmet från datorn när jag inte får upp windows?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är den att bara för att proppen går ska inte det hända något mera än att datorn stoppar.

Datorn ska starta igen när strömmen kommer tillbaka.

Eller i varje fall när du trycker på startknappen.

Men finns det ett fel på "nollanslutningen" någonstans i fastigheten så kan du få höga överspänningar.

 

Har själv råkat ut för det och det var 1 år efter anläggningen var helt ny.

Man fick fel på "nollan" i fastigheten varpå det blev spänningar på upp mot 400V istället för 230V på många ställen.

Vilket gjorde att en dator för styrning PLC brann och måste bytas.

 

Ett sätt kolla hur mycket som är OK i din dator är att ladda hem Puppylinux 88MB och bränna ner på en CD.

Ställa in datorn för att starta från CD i BIOS

och sedan starta den med Puppylinux CDn i CD/DVDläsaren.

 

Kommer Puppyskrivbordet up efter någon eller några minuter, se länk så är det troligen inget fel på

Nätaggregat

CD-läsare

Processor

Minne

Moderkort

Grafikkort

 

fortfarande ? för hårddisk, chip på moderkort som matar hårddisk

 

Får du inte upp skrivbordet i Puppy 4.0 Dingo

så har du troligen ett eller flera hårdvarufel.

 

http://www.puppylinux.org

 

hårdvarufel som inte uppkommer för att spänningen faller från 230 till 0V.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du gör som Monshi skrev, starta med Windowsskivan, så kommer du så småningom till att välja att reparera. Svarar du ja kommer du till ett DOS-fönster = Återställningskonsolen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag prövade o sätta i xp skivan, välja reparera från den när det kom upp och hade laddats klart. fick mycket riktigt upp den där åteställningskonsolen, och så fråga den vilken window nånting nånting jag ville kolla på. tryckte enter för att komma ur, datorn startar om sig, får se en glimt av windows skärmen som ladda. blev nyfiken och vänta med spänning. då startade det om sig igen.. och en gång till, och tredje gången.. så funka det??? skrivbordet kom upp och allt fungera som vanligt.

 

jag har ingen aning om vad som hände annat än att xp skivan verkar ha laddat in nått när den räkna upp sakerna innan jag fick välja partionera eller reparera. underbart iaf :)

 

och det med propparna.. ska byta ut spisen senare när köket ska byggas om, får kolla elen då :)

 

tack allihopa!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt!

 

Efter att du valt windowsversion, dvs 1, kommer du till C:\

Där skriver du chkdsk /r. Windowsfilerna gås då igenom, brukar ta 10 - 30 minuter. Sen får du starta om utan skiva.

 

Kan det vara så att du gick vidare till Installation -> Reparation? Då installeras hela Windows om utan att förstöra egna data och installerade program. Man får då också ange licensnyckeln igen. Detta är bättre än återställningskonsolen (svart DOS-fönster), men kan vara riskabelt om det inte fungerar. Då kan egna data gå förlorade.

 

Tycker att du ska köra DFT som jag länkade till i mitt första svar för att kolla om disken är hel. Är den inte det, ta backup på dina filer och installera Windows på en ny disk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som nu, i väntan på att spisen ska bytas, kanske flytta datorn så att den inte berörs när spisen spränger proppar.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

huvudströmbytarn går när det väl gör det, så det kvittar vart jag tar den. men det är på gång iaf med det nya köket, ska bara jobba lite till :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag satte bara i skivan, valde att boota ifrån den när den fråga mig om det. lät den ladda alla grejer som den nu laddar innan man kan välja nånting, och tog sen reparation och kom som du sa till återställningskonsollen, där gick jag bara ur (tryckte på enter) för jag visste inte vad jag skulle göra eller vilken windows mapp den ville jag skulle dra upp. sen efter tre auto omstarter så funka det. får se vad som händer när jag startar upp den idag :) bara o hoppas!

 

ska kolla det där med diskarna också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, huvudsäkringen! Kanske se om det går att byta någon av propparna för spisen mot en som går snabbare där så att enbart spisen tappar spänningen? Eller någon annan brytare över spisen som stoppar när det går fel?

 

Nu vet jag inte vad om du bor i lägenhet eller hus men i vilket fall som helst ska väl huvudsäkringen slå från för mindre strömmar än 10-15 A?

Eller är det en jordfelsbrytare som slår ifrån kanske?

 

Du kanske kan testa och se vad på spisen det är som orsakar att proppen går? kanske du kan undvika att göra just detta i väntan på nya köket.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...