Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Partitionera

sagzy

Recommended Posts

Nu är det så att datorn är installerad och klar men jag skulle vilja partitionera C disken så jag får en C och en D disk. C disken hade jag tänkt bara systemfiler i, så den behöver ej va mer än ca 50g. men jag vet inte hur man gör. tänkte höra ifall du visste. vill ju slippa behöva ominstaller datorn för att partionera!

I diskhantering (högerklick på Datorn - Hantera) så kan du krympa C:-partitionen så att du får utrymme att skapa en D:-partition.

C disken hade jag tänkt bara systemfiler i, så den behöver ej va mer än ca 50g.

Låter alldeles för lite.

Min Vista-installation använder 40GB och då har jag inte systemåterställning aktiverad och hiberfil.sys inaktiverad. Hur mycket utrymme Vista vill ha beror bl.a. på vilken version du har och hur mycket RAM du har.

Jag skulle säga inte under 100 GB för Vista.

Men testa och se hur mycket du kan krympa. Vista avgör hur mycket, men jag tror inte Vista tillåter 50 GB.

Vill du ha en partition med Vista på 50 GB, så får du göra denna partition innan du installerar Vista. Det är mycket enkelt att göra detta med Vista-skivan. Bli inte förvånad om du upplever Vista segt.

Min C: är på 78 GB och har 50 GB ledigt.

Jag har systemåterställning (16 punkter) och viloläge (2 GB) påslaget, men jag har lagt Skrivbord, Favoriter, Dokumnet etc på en annan partition, fast det tar inte upp mer än 2GB.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...