Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kredivärdighet?


mindsleep

Rekommendera Poster

Hej!

 

För ett par år sedan lyckades jag dra på mig en "prick" eller vad nu säger. Ringde till kronofogden för att höra om den "pricken" nu är borta (den är betald sedan länge). Hon sa att de gick bort efter 3 år. Så jag ville naturligvis veta hur länge det var sedan jag betalade den.

 

Hon sa att dom inte gjorde sånt längre utan att jag skulle kontakta något kreditföretag för att GRATIS få reda på mera information om mig själv. Hon sa att man har rätt att göra det 1 gång/år.

 

Hur gör jag? Allt jag ser är betaltjönster. Finns det något ställe jag kan ringa eller använda via nätet för att se min personliga kreditvärdighet?

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Tja, busenkelt sätt är ju att betala någon slant för att få info om dig själv:

http://www.e-information.se

 

Ratsit är en annan sajt där du kan få information om din kreditvärdighet.

 

EDIT: Oj, det har du kanske redan sett. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

[inlägget ändrat 2008-08-28 21:58:55 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, busenkelt sätt är ju att betala någon slant för att få info om dig själv:

http://www.e-information.se

 

Obekvämt. Först registrera sig på sajten. Sedan ska jag ladda ner en licens som jag ska skicka in. Nej tack.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, en gång per år, som kronofogden sa.

 

Den rättigheten gäller för övrigt alla register och är lagstadgad. Förr i tiden i datalagen, vill jag minnas, numera den i övrigt hemska pul.

 

[inlägget ändrat 2008-08-29 00:01:51 av Thomas Tydal]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte kvar räkningen eller kvittot för räkningen "beroende på hur man har betalt", eller påminnelsen?

 

Sådant ska man ju spara i minst 3år, ifall något händer och man måste styrka att det är betalt.

 

Har du lyckats och få en prick, så har du fått flera påminnelser och sådant från typ inkasso och liknande, och då får du ta kontakt med den inkassofirma som haft hand om just din skuld, och be om uppgifter.

Men du bör också kunna få reda på via t.ex ratsit om din prick finns kvar, Du måste registrera dig och kan då få besked om du har kvar din prick eller inte.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv brev till dom och begär upplysning på dig själv enligt PUL.

Så det blir ju brevporto.

 

Klart dom inte lägger ut sånt på webben......tydligen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Klart dom inte lägger ut sånt på webben......tydligen.

 

Om du menar Ratsit så skickas uppgifterna hem till dig. Inget du kan söka och få upp sådär på webben. Möjligen enstaka uppgifter som t ex personnummer utom dom fyra sista.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för tipsen.

 

"//gästen" föreslog att jag skulle kolla mina gammla räkningar. Ska nog göra det. Jag vet att jag fått hem något sådant. Vet även att nått företag har gjort kreditkontroll på mig...så det SKA finnas...i någon pärm, gömd någonstans. Ska titta lite i helgen och se om jag kan hitta pärmen.

 

Men har postat iväg det formulär som "Tydal" tipsade om. Så får vi se vad som händer.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter bra mindsleep, vi får hoppas på att du blivit av med den eventuella pricken, sådant förstör bara ens liv, på många sätt.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter bra mindsleep, vi får hoppas på att du blivit av med den eventuella pricken, sådant förstör bara ens liv, på många sätt.

 

Jo, jag vet att banklån är väll ur frågan om man har prickar. Men jag haft tur. Jag har inte behövt ta något banklån. Så det kan vara bra också :-)

 

Har vänner som har skulder upp till öronen. De har tagit banklån som om det vore farsans pengar. Lånat till platt-tv, tv-spel, snygga flashiga bilar, dyra ljudsystem och andra penisförlängare. Jag behöver inte sånt. Min är tillräcklig ;)

 

Nä skämt och sido så har jag aldrig haft intresse för exempelvis bilar. För mig har det varit ett sätt att ta mig fram. Inte för att "flasha" med. Kläder är trevligt men jag tänker inte slänga ut 3000 spänn på ett par jeans...forget that! Men visst har jag förståelse för dem som lägger ut en massa pengar på sånt om man har intresse för det...kan dock tycka en del av mina vänner inte förstått "ränta" när de tagit lånen.

 

Mina jeans som jag har på mig köpte jag i en katalog för 1 år sedan för 169 kr. Riktigt bra kvalitet. Snygga. "Enda" skillnaden är att det inte finns ett "Diesel" märke på dem. Man betalar HUTLÖST mycket pengar för märke på grejer. Hur skulle dom annars ha råd med alla dyra reklamer?

 

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

[inlägget ändrat 2008-08-29 22:32:52 av mindsleep]

[inlägget ändrat 2008-08-29 22:34:27 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Hej!

 

300-1000 kr för en kredit upplysning, en personlig kreditkontroll. För att få ordning på den viktigaste delen av ditt liv. Ditt finansiella liv. Du kan väl verkligen inte mena allvar?

 

Hur mycket spenderar du på öl och taxi i månaden? (det du kommer ihåg) 5000 kr kanske?

 

Ta dig själv i kragen och spring, inte gå, spring och får ordning på ditt finansiella liv med en så kallad

kreditkontroll.

 

Arnosh,

 

 

 

 

För ett par år sedan lyckades jag dra på mig en "prick" eller vad nu säger. Ringde till kronofogden för att höra om den "pricken" nu är borta (den är betald sedan länge). Hon sa att de gick bort efter 3 år. Så jag ville naturligvis veta hur länge det var sedan jag betalade den.

 

Hon sa att dom inte gjorde sånt längre utan att jag skulle kontakta något kreditföretag för att GRATIS få reda på mera information om mig själv. Hon sa att man har rätt att göra det 1 gång/år.

 

Hur gör jag? Allt jag ser är betaltjönster. Finns det något ställe jag kan ringa eller använda via nätet för att se min personliga kreditvärdighet?

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...