Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går det huvudtaget?


Tessan_2005

Rekommendera Poster

Går det huvudtaget att via den juridiska vägen att stänga ned ett Community? Ett Community där grova personangrepp och hot riktad mot enskilda människor.

 

Även crew på detta Community begår personangrepp och hotar enskilda människor både på klottret och i en persons gästbok.

 

En crew som fortsätter att skriva till en person trots att personen har bett den här crewn att inte skriva mera.

 

Den huvudansvarige för detta Community låter den här crewn fortsätta att vara crew trots att crewn begår personangrepp och hotar enskilda människor.

 

Kan tyvärr inte nämna vilket Community det är eftersom jag då rikerar att få ännu mera skit på mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 66
  • Skapad
  • Senaste svar

Om du kan få ner communityn vet jag inte, men om det är frågan om förtal, ärekränkning etc så går det ju att polisanmäla. Vad det sedan blir för påföljd i en domstol vet jag inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen idé att polisanmäla dem eftersom polisen inte tar upp detta. Ska man ställa dem inför rätta så är man tvungen att gå den juridiska vägen men det är svårt samt att man riskerar att förlora.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det väl bäst att du pratar med en advokat och visar upp hur det ser ut i forumet så kan advokaten bedöma hur stor chansen är vid en rättegång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Problemet känns bekant.

Är det här samma site som du skrev om för ett år sedan (och tydligen också för 2 1/2 år sedan)? Möjligen blir inte svaren så mycket annorlunda jämfört med då....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett om det är samma site eller inte så är ju din fråga densamma egentligen och då kan ju inte svaren bli annorlunda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om problemet är återkommande kanske det är en god ide att vara lite mer restriktiv med vilka communities du ger dig i kast med? Alternativt se till att du är anonym...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativt kan du sabbotera för communityn...vilket tvingar dem till åtgärder.

 

Skulle jag upptäcka att administratörer skulle skriva en massa elaka saker om mig och att jag trots bett dem lägga av så skulle jag absolut inte ha några problem med att sobbotera deras community.

 

Det kan ju till och med tvinga dem att stänga communityt.

 

Hur du ska sabotera...finns hur många sätt som helst. En proxy är en bra idé i det fallet man vill ge sig i kast med sådant. Tid är också något som är bra att ha om du vill göra något sådant. Du behöver inte "hacka" dem eller så. Det går sabbotera på andra sätt. Men jag skulle nog kontakta polis, webbhotell eller andra instanser före.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

[inlägget ändrat 2008-08-29 19:34:50 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För en tid sedan blev en användare upprörd på Eforum. Man kan väl säga att personen följde ditt råd (innan du skrev det men i alla fall) och försökte "sabba communityn". Följden blev att Eforum låg nere under lång tid och det drabbade i princip bara folk som inte alls hade med saken att göra.

 

Det är alltså ett sätt man ska rekommendera? Det tycker jag verkligen inte, det drabbar ju mest de som inte alls har med saken att göra.

 

:thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För en tid sedan blev en användare upprörd på Eforum. Man kan väl säga att personen följde ditt råd (innan du skrev det men i alla fall) och försökte "sabba communityn". Följden blev att Eforum låg nere under lång tid och det drabbade i princip bara folk som inte alls hade med saken att göra.

 

Det är alltså ett sätt man ska rekommendera? Det tycker jag verkligen inte, det drabbar ju mest de som inte alls har med saken att göra.

 

Jag minns den situationen...men det är ju en jäkla skillnad. Mellan användare som tjafsar och "crew". Sedan handlar ju det också om nivån på diskussionen.

 

Därför sa jag att hon skulle kontakta polis, website ägare, webbhotell och andra instanser.

 

Vad skulle du själv göra om någon hängde ut din syster på ett foto på något skumt forum för gammla gubbar (när vi ändå håller på med att jämföra saker och ting)?

 

Notera också att jag gav henne inte en manual för hur man gör och jag sa inget som ingen redan vet att man inte kan.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

[inlägget ändrat 2008-08-29 19:55:35 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det huvudtaget att via den juridiska vägen att stänga ned ett Community? Ett Community där grova personangrepp och hot riktad mot enskilda människor.

 

Även crew på detta Community begår personangrepp och hotar enskilda människor både på klottret och i en persons gästbok.

 

En crew som fortsätter att skriva till en person trots att personen har bett den här crewn att inte skriva mera.

 

Den huvudansvarige för detta Community låter den här crewn fortsätta att vara crew trots att crewn begår personangrepp och hotar enskilda människor.

 

Kan tyvärr inte nämna vilket Community det är eftersom jag då rikerar att få ännu mera skit på mig.

 

Men om det nu är så illa redan att du vill gå vidare juridiskt så borde det väll inte göra något att du får mera skit på dig?

 

Vad är det för community? Kanske om vi får ta del av hur de trakasserar dig så kan vi ge bättre råd på vilka instanser du ska vända dig till.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte ok att uppmana till eller informera om åtgärder som kan vara olagliga. Den typen av aktiviteter som (möjligtvis) avses här kan bedömas vara egenmäktigt förfarande (Brottsbalken 8 kap. 8 §) eller dataintrång (Brottsbalken 4 kap. 9 c §).

 

Så se till att hålla diskussionen på rätt nivå.

 

/Cluster

Moderator för Juridik

 

 

[inlägget ändrat 2008-08-29 20:36:31 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag minns den situationen...men det är ju en jäkla skillnad. Mellan användare som tjafsar och "crew". Sedan handlar ju det också om nivån på diskussionen.

 

Kanske du vet nåt som inte jag vet om just den här situationen. Vad som hänt bakom kulisserna vet jag inte, jag vet bara vad resultatet blev för Eforum, vad anledningen var vet jag inte. Moderatorer var inblandade har jag för mig och det är väl att betrakta som "crew". I vilket fall som helst var det en användare som blev putt och sabbade för alla andra.

 

Vad skulle du själv göra om någon hängde ut din syster på ett foto på något skumt forum för gammla gubbar (när vi ändå håller på med att jämföra saker och ting)?

 

Det vore intressant eftersom jag inte har nån syster :)

 

Det var alldeles för OT för att svara på.

 

Notera också att jag gav henne inte en manual för hur man gör och jag sa inget som ingen redan vet att man inte kan.

 

Nej det gjorde du inte och du skrev att man kan gå den "lagliga" vägen först.

 

Vad jag reagerade mot var uppmaningen att sabba för alla andra användare på forumet när det kanske inte är dem man vill åt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte ok att uppmana till eller informera om åtgärder som kan vara olagliga. Den typen av aktiviteter som (möjligtvis) avses här kan bedömas vara egenmäktigt förfarande (Brottsbalken 8 kap. 8 §) eller (Brottsbalken 4 kap. 9 c §).

 

Ja just det, den där "du får inte stjäla tillbaka din cykel om den blivit stulen" lagen. Jo, den känner man igen.

 

Ok. Du kan ta en titt på tråden nedan också:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=1077370

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

[inlägget ändrat 2008-08-29 20:23:13 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske du vet nåt som inte jag vet om just den här situationen. Vad som hänt bakom kulisserna vet jag inte, jag vet bara vad resultatet blev för Eforum, vad anledningen var vet jag inte. Moderatorer var inblandade har jag för mig och det är väl att betrakta som "crew". I vilket fall som helst var det en användare som blev putt och sabbade för alla andra.

 

Jo jag vet vad som hände i den situationen och det slutade tråkigt för alla parter. Ja, Cecilia kan defenetivt tillskriva sig som "crew". Som jag uppfattade det hela av trådskaparen så är det ägarna som håller på att dumma sig och inte slutar trakassera henne eller sprida förtal.

 

Jag kanske överläser in information om händelsen?

 

Det vore intressant eftersom jag inte har nån syster :)

 

Jag har 5 stycken och vet att jag skulle göra vad som krävs i vilken situation det än gällde för att beskydda dem.

 

Nej det gjorde du inte och du skrev att man kan gå den "lagliga" vägen först.

 

Vad jag reagerade mot var uppmaningen att sabba för alla andra användare på forumet när det kanske inte är dem man vill åt.

 

Ja, det var kanske korkat av mig att "uppmana" till "olagligheter" men jag syftade inte på hackning. Jag syftade mera på att göra det besvärligt för admins. Om dom då skulle anmälla henne för trakasserier så skulle hon kunna göra en motanmälan. Ungefär så var tanken...att de skulle röja sina riktiga idientiteter igenom en polisanmälan.

 

Hursomhelst så tycker jag defenetivt att den lagliga vägen är att föredra.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

[inlägget ändrat 2008-08-29 20:32:50 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ta en titt på tråden nedan också
Har den på bevakning (är dock inte ett av de forum som jag modererar) men än så länge är dock min bedömning att det inte skall föranleda någon åtgärd från moderatorerna (Maratonmannen eller flora50). Flera medlemmar, varav några moderatorer, har redan påpekat för frågeställaren att det inte är någon bra idé.

 

/Cluster

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske överläser in information om händelsen?

 

Hmm, ja, jag vet inte. Det är ju alltid svårt när man bara får veta en liten del av vad som hänt.

 

Jag har 5 stycken och vet att jag skulle göra vad som krävs i vilken situation det än gällde för att beskydda dem.

 

Det kan jag förstå. Jag har en bror och skulle resonera likadant gissar jag.

 

Hursomhelst så tycker jag defenetivt att den lagliga vägen är att föredra.

 

Gott! :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gott! :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

 

Om jag inte har räknat helt fel så ligger jag på plus nu då? Mitt förra inlägg så fick jag 8 tummar ner...men nu när jag förklarat lite mera om hur jag tänkte fick jag 9 stycken tummar upp...9-8=1 :)

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sabotera ska man inte göra. Däremot kan man skriva om hur folk beter sig på webbplatsen samt posta alla de elaka inläggen på en webbsida eller i en blogg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja just det, den där "du får inte stjäla tillbaka din cykel om den blivit stulen" lagen. Jo, den känner man igen.

Just det, så är det, får du din cykel/bil stulen, så får du inte ta tillbaka/stjäla den igen, då kan du bli anklagad för stöld istället, även om du kan visa att det är din.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var kanske korkat av mig att "uppmana" till "olagligheter" men jag syftade inte på hackning. Jag syftade mera på att göra det besvärligt för admins.

Ja, det var lite korkat tänkt, det är aldrig riktigt smart att försöka göra det "besvärligt" för dom som administrerar/modererar ett forum/community.

 

Sen hur man hittar en lösning för problemet i denna tråd som Tessan_2005 har, det är en annan sak.

 

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Du kan ta en titt på tråden nedan också:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=1077370

Beträffande denna tråd, så är det glasklart med reglerna för frågeställningen i den tråden.

Tycker inte man kan jämföra problemet som Tessan_2005 har och problemet i tråden du jämför med, två helt olika problem/frågeställningar.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...