Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datum när bilden skapades förloras när jag bara roterar bilden :-(


nadiagb

Rekommendera Poster

Fått köra om datorn och nu när jag installerat kameran och lägger in bilder upptäcker jag ett problem. Om jag tex bara tar upp och tittar på en bild och roterar den rätt och väljer spara så blir datumet på bilden ändrat till dagens datum och då kan man ju inte se exakt när bilden är tagen. Så var det inte innan! Oavsett vad jag gjorde så var det alltid datumet när bilden togs som visades! Vill man ju gärna! Hjälp, vad gör man nu? Säkert någon pytteinställning jag inte fattar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du högerklickar på Nman Storlek mm i Utforskaren (XP), så kan du välja att visa kolumnen Skapad. Det som alltid visas är Senast ändrad, och som ändras vid kopiering. Om du sorterar efter Skapad i stället, borde det fungera. Varannan gång du klickar på Skapad-rubriken ändras först/sist-ordningen.

 

För andra bildvisningsprogram bör det finnas liknande sortering.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kör win2000 så det kan jag inte se där. det har alltid funkat, i alla år. Blir smått tokig :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom finns metadata inlagt i själva bilden som visar alla data om bilden, kameramodell, slutare mm. Vissa av dessa uppgifter får du i Utforskaren om du håller muspekaren över filen. I bildvisningsprogram kan du få alla metadata.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har aldrig varit problem innan... när jag förhandsgranskar bilderna i mappen vill jag ju se till vänsyer när bilden är tagen. det här förstörs om jag tex roterar bilden. Det har aldrig varit så innan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat i Utforskaren på Windows 2000. Det är samma kolumner som i XP, fast färre. Men kolumnen Skapad finns att välja, precis som jag skrev i mitt inlägg den 28 augusti 2008 14:14!

 

Vad har du för program för bildvisning, som det blir fel i?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har MGI och PaintShopPro och det har alltid funkat förut men inte nu. snällt v dig att kolla för mig!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har verkligen kollat genom programmet, hittar inget i setuppen eller inställningarna som skulle gjort det så här besvärligt..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Utforskaren kan du högerklicka på kolumnrubrikerna, se bilden, och välja Skapad. Sen kan du vänsterklicka på kolumnrubriken Skapad, vilket ger sortering på den kolumnen. Pilen bredvid kolumntexten indikerar om du sorterat i stigande eller fallande ordning.

 

Det borde vara ungefär detsamma i dina bildvisningsprogram.

 

[bild bifogad 2008-09-03 10:49:53 av flora50]

1078830_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, det kan jag göra. Men problemet är fortfarande att bildens datum och klockslag är när jag lagt in bilderna, under "skapad". Just nu har jag hur många bilder som helst skapade vid ett samma datum, precis samma klockslag. Helt omöjligt att ta så många bilder på samma gång :-) Det är tid och datum på överföringen. Och mitt problem kvarstår. Vill ha tid och datum på när jag klickade bilden. Suck..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. När du roterar bilden, se om det går att bocka för att behålla datum när bilden ändrades, kanske under "Options" eller liknande; "Preserve last-modified dates". Om du gör om nedladdningen av backupen, se till att du inte skriver över de bilder som blivit fel, utan lägger backup-bilderna i en ny mapp (eller raderar de felaktiga först), annars behåller de inte datumet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltså i PaintShop Pro (vilken version?) som du får detta beteende?

Det är Skapat-datumet som ändras (inte senast ändrad)?

Det är alltså när du sparat filen i PSP som datumet ändras inte när du tankar in den från kameran?

Du säger att det inte var på detta vis innan - innan vad då, vad har du förändrat?

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Paint Shop Pro 8 använder jag. DEt är samma problem även om jag använder Paint så det känns inte som om det är programmet utan snarare Windows på nåt vis.

 

Det stämmer, det är när jag gör någon förändring av bilden. När den är på datorn. Tills jag tex roterar bilden ligger datum när jag tog builden kvar. När jag roterar försvinner det.

 

Jag har haft dator sedan 94 och det har alltid funkat att markera bilden i mappen för att till vänster (där bilden förhandsgranskas) se datum och tid.

Detta funkar inte längre då jag nyss formaterat. HAr formaterat 100-tals ggr innan, aldrig fått det här problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

visst. skapadkolumnen ligger där och visar när bilden lagts in.

ändratkolumnen visar när bilden togs. väljer jag att rotera bilden ändras detta datum till dagens...

andra bilden på listan har datumet förvunnit som du ser, och jag har fått ett nytt datum..

 

 

 

[bild bifogad 2008-09-03 18:58:14 av nadiagb]

1078966_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du ändrar och sparar en fil i ett bildbehandlingsprogram så innebär det ju att filen har ändrats och det är detta datum du ser i Ändrat-kolumnen i utforskaren.

Alltså helt i sin ordning.

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, faktiskt inte. ändrat-datum i det här fallet är när bilden togs. det vet jag för jag höll i kameran. så är det. skapat-datumet i det här fallet visar när bilder lagts in på datorn. det är en del av problemet. det är faktiskt som jag säger - jag är inte dum eller inte tänker mig för ens :-) Jag VET att det går att visa som jag vill då jag alltid visat det så innan på min dator.

Tror kanske jag uttrycker mig dåligt så att folk missförstår.

Dock är jag tacksm för all hjälp!!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du är inte dum :)

Det handlar nog bara om att du och datorn tänker på olika sätt

 

Det är ju så att när du ändrar en bild (i tex. ett bildbehandlingsprogram) så kommer Ändrat-datumet (det du ser i utforskaren) bytas till det datum då du sparar filen.

 

Att det skulle vara på något annat sätt har jag aldrig sett/hört.

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...