Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Antivirus 2008 XP och fortsatt elände


Avigast

Rekommendera Poster

  • Svars 57
  • Skapad
  • Senaste svar

Hm. Jag körde Ad Aware innan jag läste ditt svar. Den hittade 31 infektioner. Men datorn funkar. Något att oroa sig för?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för typer av infektioner och i vilka filer och mappar? Det bör gå att se i någon logg eller i karantänen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tracking cookies. 39 stycken nu när jag gjorde om det. Datorn funkar dock bra och Malwarebyte´s hittade inget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, bara cookies, de är ju aldrig farliga för datorn. Puh!

Då så, då verkar det ju bra. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det sant? Mår datorn bra nu?? Tacktacktack för hjälpen! I sådana fall har jag bara en enda fråga kvar: Vart skickar jag blommorna?

 

(Ok en liten fråga till, eftersom du är typ Guds verktyg på jorden när det gäller datorer: Vilken är det bästa gratisvirusskyddet, AVG eller NOD32? Eller ngt annat?)

 

Jag försökte ge dina inlägg högsta betyg men får inte till det..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, jag blir så glad för tack så jag är fullständigt nöjd med en virtuell blombukett! Tack!

 

Enligt testresultaten på http://www.av-comparatives.org/ så är är det inte stor skillnad mellan Nod32 och betalversion av AVG, däremot gratisversionen är väl inte riktigt lika bra. Men det är ju viktigt att komplettera antivirusprogrammet med andra säkerhetsprogram som du såg i länken om mina råd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh, neeej! Problemen fortsätter nu på morgonen. Datorn hänger sig, Malware´s hittar inget, Ad Aware hittar 40 nya infektioner. Jag är säker på att problemen har med infektionerna att göra, eftersom datorn funkar ett tag när jag rensat bort dem. Tills det kommer nya..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andra infektioner än Cookies?

För cookies har ingen betydelse för hårddisken, det är bara små textfiler. De kan inte vara infekterade. Cookies kommer in så fort man surfar.

 

På vilket sätt hänger sig datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tracking cookies och något som heter MRU objects, MRU registry key s-1-5..

Datorn hänger sig genom att man inte kan använda musen. Däremot kan jag starta om datorn i det laget med startknappen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vare sig tracking cookies eller MRU objects kan påverka datorn. MRU (Most Recent Used) är de listor som finns i Windows och olika program med vilka program eller dokument man jobbade med sist.

 

Startknappen på skärmen/tangentbordet eller den på datornlådan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den på tangentbordet. Jag kan inte avgöra om det är så att hela tangentbordet fungerar när musen inte gör det, jag använder mest musen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lätt att pröva, tryck på Windows-knappen och se om Startmenyn kommer upp på skärmen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör den och det är så jag stänger av/startar om datorn när musen hänger sig. Det är dock inte fel på den fysiska musen, har provat med en annan. Och jag är rätt säker på att det hjälper att köra Ad Aware och ta bort de där cookiesarna när det händer. Men det hjälper bara ett tag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får färre tracking cookies om du ändrar

Internetalternativ - Sekretess - Avancerat

Cookies från tredje part - Blockera

 

Hur gör du för att ta bort cookies när musen inte fungerar längre?

 

Kolla om det kommer något i Loggboken (Kontrollpanelen - Administrationsverktyg) just när musen slutar fungera. Titta på klockan när musen slutar fungera och titta i Loggboken efter omstarten av datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ändrat på internetalternativ nu.

Jag tar bort dem när musen inte funkar genom att starta om datorn och vara väldigt snabb med att starta Ad Aware innan den slutar funka igen..

 

Ska kolla i loggboken nästa gång.

 

Tack än en gång!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, du hade rätt och jag hade fel (naturligtvis). Jag har ändrat internetinställningarna så att inga infekterade cookies kommer in men musen hänger sig värre än någonsin. Kan inte se något konstigt i loggen. Några förslag, please?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cookies är inte infekterade även om Ad-aware tar bort dem, de cookies som Ad-aware tar bort och som brukar kallas tracking cookies är sådana cookies som t ex håller reda på vilka annonser du har sett och klickat på så att du får se andra annonser nästa gång. Möjligen otrevligt på det personliga planet men inget annat.

 

Har du möjlighet att pröva med en annan mus?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat med annan mus, samma resultat. Kan det vara så att det när jag fick antivirus XP 2008 att det "förstörde" någon programvara (heter det så?) som påverkar musen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, det är kanske en skadad drivrutin.

Har du någon särskild drivrutin till musen som kom med? Så kan det vara med mer avancerade möss med många knappar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tror jag inte, ser ut som en standardmus, två knappar och ett rullhjul emellan. Finns det något sätt att kolla om en drivrutin är skadad?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att du vet hur du stänger av datorn med tangentbordet.

 

Starta Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera)

Leta upp musen i listan och välj att ta bort.

Starta om datorn och vid uppstarten så ska Windows märka att det finns en mus och installera drivrutinerna på nytt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...