Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sprakar i högtalarna


j.andersson

Rekommendera Poster

Jag har en stereo med tillhörande högtalare och oavsett om jag spelar radio, kassettdäck eller CD-enheten så sprakar det i högtalarna.

 

Ibland sprakar det i den vänstra högtalaren och ibland i den högra, ibland låter ljudet svagare/lägre i den vänstra och ibland låter det svagare/lägre i den högra, ibland försvinner ljudet helt i den vänstra och ibland försvinner det helt i den högra. Jag har aldrig upplevt att bägge högtalarna haft dessa brister samtidigt.

 

Sedan kan det vara bra i 30-60 minuter för att sedan återkomma. Ibland återkommer det efter bara 5-10 minuter.

 

Vad skulle kunna vara problemet. Jag utesluter förstås att det skulle kunna vara radio-enheten, kassettdäcket eller CD-enheten som har gått sönder samtidigt. Det som är problemet måste vara något som dessa enheter använder sig av.

 

Alltså antingen högtalarna eller förstärkaren. Bägge köpte jag 1993 och bägge ska vara av rätt så bra märken. Förstärkaren (och övriga delar i settet) är Pioneer och högtalarna är av märket Cerwin-Vega.

 

Dess störningar kommer och går lite hur som helst och det finns inte någon riktig logik i dessa. Det är som att signalen till högtalarna blir för svag ibland.

 

Är det nån som har nån aning om vad felet skulle kunna vara?

Är det högtalarna eller förstärkaren?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har analog volymkontroll (potentiometer), och om det sprakar när du ändrar volym, kan det vara oxid på potentiometern. Kolla också högtalarkablaget och -kontakterna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...