Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bootable CD, MagicISO


Zeelia

Rekommendera Poster

Hej!

Det är så att jag ska installera ett program som installeras när man bootar. Så om jag har MagicISO och bränner en ISO fil till en skiva med inställningen "create a bootable CD", kommer det då funka?

Eller kan jag bara packa upp ISO filen med hjälp av WinRar (kolla notering#1) och sedan bränna alla filer till en vanlig skiva och sen när jag bootar trycka F9 (eller den knapp man ska trycka) och välja Boot from D: (CD)

 

Alltså där har ni slarvigt förklarat lite, men hur ska jag göra för att kunna installera detta program från boot utan/genom att bränna en bootable skiva med programmet MagicISO?

 

Noteringar:

#1 : En ISO fil är en/flera packad mapp/fil som man lätt bränner på skivor med vissa program. En ISO fil är precis likadan som ZIP eller RAR bara att endast vissa program kan öppna den.

//Mvh, Zeelia

 

[inlägget ändrat 2008-08-26 16:21:09 av Zeelia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jo den har jag redan kikat på men jag kanske var lite otydlig med vad jag ville veta. Så jag skriver mina frågor i 2 punkter här:

 

1. Jag har en packad ISO fil, om jag packar upp den och bränner de upppackade filerna till CD'n, kommer jag få samma resultat (som om jag brände ISOn till skivan)?

 

2. Är det nödvändigt att skapa en "bootable cd" för att kunna köra den från boot?

 

Hoppas ni förstår lite mer vad jag ville fråga nu, har tagit en tupplur så det är inte lika dimmigt i min hjärna just nu :P

//Mvh, Zeelia

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste finnas en boot-image på skivan, t ex Microsoft Corporation.img. ISOBuster (googla) kan hantera .img-filer.

 

Om du har program som kan "create a bootable CD", så använd det.

[inlägget ändrat 2008-08-26 21:43:58 av flora50]

[inlägget ändrat 2008-08-26 21:49:17 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Är det nödvändigt att skapa en "bootable cd" för att kunna köra den från boot?
En CD som man ska boota från behöver vara boot-bar. Men om det är tänkt att man ska boota från CDn så brukar ISO-filen vara gjord på ett sådant sätt så CDn blir bootbar när man bränner ISO-filen som ISO-fil/image.

 

1. Jag känner inte till MagicISO så det kan jag inte svara på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Tack för svaren, jag tror jag förstår nu.

Bara en sista fråga. Jag har 2st DVD Brännare installerade i min data men jag hade tänkt bränna filen till en CD-Skiva (-r) så kan man bränna CD skivor i DVD brännare eller behöver man DVD-Skivor? Har testat att bränna men får errors så jag frågar för att veta om skivorna/brännaren är fel.

//Mvh, Zeelia

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet så ska det gå att bränna CD-skivor i DVD-brännare, men det brukar framgå av märkningen på brännaren. När den kan hantera CD-skivor ska det finnas något med Compact Disc.

 

Fungerar det inte i någon brännare?

Är de gamla eller flitigt använda och det går inte att läsa CD-skivor heller? I så fall kan det vara CD-lasern som är smutsig och behöver rengöras.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Jag har en packad ISO fil, om jag packar upp den och bränner de upppackade filerna till CD'n, kommer jag få samma resultat (som om jag brände ISOn till skivan)?

 

Frågan är kanske redan besvarad men för tydlighetens skull:

 

Att packa upp en ISO och bränna filerna till CD _kan_ ge samma resultat men _behöver inte_ ge samma resultat. Det beror på hur avbildningen (ISO) är gjord.

 

Det man ska göra med en avbildning är att bränna den som en avbildning. Varken mer eller mindre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack för svaret, lizardKng.

Det var svaret jag behövde till den frågan.

Men nu har jag köpt registrerings nyckel till MagicISO så jag kan helt lungt bränna ISO filen till en CD och göra det bootable.

Så allting funkar nu, har redan bränt skivan.

 

@Cecilia:

Nejdå brännarna tror jag är funktionella eftersom att de kan läsa alla sorters skivor jag matat in. Grejen är att dom inte kan bränna innehåll till CD-Skivor. Har dock stort lager med DVD-Skivor så det är inga problem för mig.

//Mvh, Zeelia

 

[inlägget ändrat 2008-08-27 00:12:39 av Zeelia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta DVD-brännare har även en CD-brännare. Det är alltså två olika funktioner i en enhet. För att bränna en CD i en DVD-brännare ska du i brännarprogrammet ange CD när du stoppar i en CD.

 

För att testa kan det vara bra attt skaffa en återskrivningsbar CD, CD-RW.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...