Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad har man för rättigheter som konsument? Datorproblem


Jonas_www

Rekommendera Poster

Hej...

Jag vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg, men när jag såg avdelningen "Avreagera dig!" så var jag bara tvungen att skriva om mitt problem.

 

Jag köpte en laptop, en amilo 1546, i januari förra året. Den fungerade väldigt bra i ca 2 veckor... sen började problemen.

 

Första inlämningen jag gjorde handlade om:

 

* Ljusinsläpp i skärmen (typ 5cm på varje kant)

* Värmeproblem, känns som datorn blir väldigt varm (framför allt på utsidan där man har handleden)

 

Fick tillbaka datorn och dom tyckte att ljusinsläppet inte alls var över "normala gränser" och att värmeutvecklingen var normal.

 

OK

Jag köpte det för tänkte eftersom detta är min första laptop så kanske jag är lite känslig helt enkelt, ovana.

Men problemen fortsatte och... blev fler med tiden

 

För ett halvår efter så lämnade jag in datorn och denna gång handlade det om

 

*värmeutveckling på utsidan av datorn (man kan i stort sett inte arbeta med datorn utan externt tangentbord och laptopkylare under)

 

* Konstanta blåskärmar och krascher av datorn

* Grafiska fel (sträck över skärmen, skärmen blir svart, bilden krymper för att sedan svartna mm.

 

så... det dom hade gjort var att byta mitt grafikkort. Överlycklig var jag och tänkte att nu kanske det skulle bli ordning på det hela!

 

Icke sa nicke

 

Datorn är fortfarande outhärdligt varm på utsidan där man har handleden när man skriver b.l.a så... jag tejpade fast en termometer på utsidan för att verkligen kolla vad värmen ligger på just där man har handleden.

 

Detta blev resultatet:

 

1. 10 minuter efter uppstart (IDLE) 32 grader

2. +10 minuter vanligt surfande (läste aftonbladet mm) 42-44 grader

3. +30 minuter spelande 53grader!!

4. +30 minuter spelande till 58! grader på utsidan

 

Så det var inte jag som var känslig... Jag lämnade in datorn igen och skrev väldigt! nästan överdrivet detaljerat om problemen som b.l.a just var värmen på utsidan. Några av dom övriga problemen jag skrev med är att skärmen inte startar med datorn alla gånger så jag får starta om datorn oftast bara en gång men det är nog irriterande. Datorn blir oerhört seg när jag använt den ett tag (1timme+) som t.e.x tog det lite drygt 3 minuter att starta mozilla firefox efter jag hade spelat ett spel (inga andra processer var igång och antivirus/brandvägg avstängda) Batteriet hade från en uppstart till en annan förlorat tid från ca 2 timmar till inte ens en uppstart (1-2minuter)

 

Fick tillbaka datorn då hade dom gjort följande (och skrivit dessa kommentarer)

 

* Blåst ur fläktar och övrig dator - värmeutveckling normal

* Garatitid på batteri utgången, ingen ersättning

 

Så med alla mina problem var det det enda dom gjorde att blåsa ur mina fläktar?

Blir era datorer 55grader på utsidan? (processorn blir f.ö ca 80grader men det var visst normalt det med)

 

Känner mig sjukt lurad av fujitsu och deras servicepartner. Jag har ju ändå slängt ut 12900 kr på denna dator och jag kan knappast använda den några längre stunder utan en massa problem

 

/less

 

Flyttar tråden till forumet På konsumentens sida

Cecilia - Moderator för Avreagera dig!

 

[inlägget ändrat 2008-08-26 15:06:18 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Är inte helt säker, men har du haft den på reparation tre gånger har du säkert rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka.

 

Om felet/problemet inte åtgärdats.

 

Kolla också avtalet som följde med vid köpet av datorn.

 

Hör också med Konsumentombudsmannen i din kommun. Spara allt som skrivits av servicepersonalen, så att dom inte blånekar om det blir ARN t ex.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mina föräldrar köpte en bärbar nyligen, och visst den blir också mycket varm, men det är då inga 55 grader på utsidan, men tillräckligt för att bli jobbigt om man sitter i sängen och spelar avancerade spel i över 15 min.

 

om din dator är 55 grader på UTSIDAN så tycker jag det är mycket för varmt då varken batterier (av lithium typ) eller hårdiskar tål sånna höga temperaturer, kanske därför batteriet inte hållde särskilt länge...

 

 

vet du vart fläckten sitter på din dator?, hur är datorn uppbygt? kolla på undersidan så syns det nog, och försök att byta ställning på datorn så att den får bättre ventilation., då blir den nog svalare.

 

sedan finns det en funktion i vista (och kanske xp också??) som gör att du kan ändra prestanda inställningarna, sätt den på enersgisparläge så blir datorn betydligt svalare (dock segare).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att det är läge kontakta pressen och Plus.

Journalister som skriver om datorer osv.

 

Är det helt normalt med +55C på utsidan av av Fujitsus datorer finns det definitivt ett allmänintresse.

Har du skriftligt att 55C är normalt på utsidan av Fujitsus bärbara kommer de ta det direkt gissar jag.

 

Varför pressen? Därför väldigt ofta visar det sig att leverantören sagt till kund var fel.

Misstag av service osv. Företaget har en annan policy (lustigt nog, tyder på dålig personalutbildning....)

 

För övrigt är jag på min 4:e bärbara. De två första 1995 till jan 1999 respektive 1999 till jan 2004 behövde efter ungefär 3 år nytt batteri.

 

Den 3:e från januari 2004 (nw8000) till nu 2008 klarar fortfarande mer än 1 timmes skrivande i word. Jag har den nu backup.

http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=4477

 

Klart bättre batteri jämfört med två tidigare

men Fujitsu kanske säljer "äldre generationens" billiga batterier till Fujitsu bärbara.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att temperaturen "på utsidan" mäts där utblåset för fläkten sitter.

Höger sida på Amilo, egen erfarenhet, tyvärr..

 

Alltså inte på ytan av datorn.

 

OM det nu skulle vara normalt med 80 grader på CPU,n så måste ju den värmen avledas någonstans. Avstånd CPU - utblås på en bärbar är ju inte särskilt långt.

 

Ska testa mäta jag med & återkommer...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CPU 65

GPU 61

Utblås 42,8 (högsta jag kan mäta upp)

 

Har kört 3D-rendering på full fart 15 minuter...

 

Gammal dator, Dell Inspiron 8200.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, nej absolut inte där utan på plasten ovansidan av datorn där man håller höger handled vid normal användning (skrivande)

 

jag har läst era inlägg och har just nu datorn inne på lagning, hjälper inte detta så ska jag ta era tips till bruket

 

tack så mycket

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, nej absolut inte där utan på plasten ovansidan av datorn där man håller höger handled vid normal användning (skrivande)

 

Det låter ju verkligen helt åt skogen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...