Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatering/val


Farbror Blå

Rekommendera Poster

Hej. Märkligt det här med DVD-alternativ mm. Tidigare diskussioner på detta forum har gjort gällande att skillnaden mellan t.ex. DVD+R och DVD-R beror på olika tillverkare. Skitsnack, t.ex. Maxell har båda varianterna. Men nu är frågan: VAD är skillnaden - konkret? Och vad gäller i formatering, man snackar om två olika alternativ, vilket också Windows anger: "Live file system" eller "hanterat". Men... när jag ska formatera en CD-skiva (och varför ska den formateras?) finns inte dessa två alternativ, utan formateringen fortskrider för att till slut meddela att formateringen misslyckades. Detta i Windows Vista Premium!! Ska det vara så?

(Jag vet att detta var två olika frågor, men de går ju lite hand i hand...)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När de två standarderna DVD+R och DVD-R togs fram så var det olika tillverkare av bränningsutrustning (ej skivor) som stod bakom de två. Precis som i kampen mellan Blu-Ray och HD DVD. Idag har väl alla tillverkare DVD-brännare som kan hantera båda formaten, men min gamla datorn (5 år) från Dell kunde bara klara av +format.

 

Du kan läsa om DVDs historia på http://en.wikipedia.org/wiki/DVD

Där finns även länkar till närmare beskrivningar av de olika standarderna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad gäller i formatering, man snackar om två olika alternativ, vilket också Windows anger: "Live file system" eller "hanterat". Men... när jag ska formatera en CD-skiva (och varför ska den formateras?) finns inte dessa två alternativ, utan formateringen fortskrider för att till slut meddela att formateringen misslyckades. Detta i Windows Vista Premium!! Ska det vara så?

Det var min andra fråga...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...