Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur upplever ni prestandan på Eforum?


Pontus Jeppsson

Rekommendera Poster

Pontus Jeppsson

Hej!

 

Vi har under de senaste veckorna genomfört en lång rad åtgärder för att snabba upp sajten. Vissa saker har gällt Eforum specifikt, medan andra saker rör IDG:s webbmiljö i stort och system som Eforum är indirekt beroende av.

 

Personligen upplever jag en stor skillnad, och jag har heller inte fått in några klagomål om långa laddningstider på sista tiden.

 

Hur upplever ni som besöker sajten det? Märker ni någon skillnad? Är laddningstiderna acceptabla, eller behöver vi jobba mer med det här?

 

/Pontus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 65
  • Skapad
  • Senaste svar
Stefan Eklinder

 

Det tar lite väl lång tid att logga in på Eforum. Idag stod webbläsaren rätt länge och väntade på anslutning till Eforum.idg.se. Nästa dag kan det gå väldigt snabbt. Beror kanske på många medlemmar som loggar in och ut?

 

Sedan reload/uppdatering av Eforums första tio inlägg kan ibland ta lite tid. Jag har t ex Firefox med "Reload Every" add-on för att slippa klicka på "Uppdatera" hela tiden. Stundtals kan det stå och tugga länge. Men jag har lärt mig att ha tålamod efter problemen sedan tidigare.

 

Annars har Ooops-felen minskat betydligt. Har inte träffat på något på länge.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

[inlägget ändrat 2008-08-25 22:16:06 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det generellt går snabbare att ta fram en tråd eller göra omladdning av första sidan. Det är länge sedan nu som det inträffade att det tog en minut eller så att få fram en tråd (trots att det kommer fram nyheter från idg.se).

 

Fast jag skulle inte ha skrivit det för nu tog det 20 sekunder att ladda om första sidan med visning av 50 inlägg. Hmm, något problem med nyheterna för det blev bara 5 nyheter medan trådvisningen visade 11. Men kanske ska vara så?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stor skillnad tycker även jag, nu uppdateras sidorna i stort som dom ska, någon sida kan dröja några sekunder, men kan inte säga att det handlar om någon specifik sida.

 

Logga in vet jag inte som Stefan upplever fel vid, eftersom jag aldrig loggar ur normalt, eller stänger ner webbläsaren.

Datorn står på dygnet runt.

 

Nä, jag tycker det fungerar skapligt, dom små tidsförseningar som uppkommer kan jag leva med för tillfället, oftast några sekunder .

 

Men kan ni hålla den nivå som är nu, så är är det helt okej från min sida.

Har inte heller fått några felskyltar eller error sedan sista omkodningen gjordes, bra.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket bättre, men fortfarande inträffar ketchup-effekten ibland. När sidan väl börjar laddas går det fort.

 

Jämfört med övriga internetsidor ligger det dock något under medel. Dock acceptabelt.

[inlägget ändrat 2008-08-26 08:45:58 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Inte optimalt men betydligt bättre än tidigare, med andra ord. Bra att veta.

Tack för svaren! Och fortsätt höra av er när ni stöter på buggar och fel!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast nu idag så har det inträffat två gånger att det har tagit lång tid (kanske 20 s) att få fram en tråd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har av olika anledningar inte kunnat vara så aktiv som jag brukar, men de gånger jag varit inne har det flutit på bra och jag har inte märkt några ovanliga segheter.

 

Ibland har jag dock upplevelsen att reklamen (och IDG-nyheterna i förekommande fall) tar för lång tid att ladda och att mycket av det sega ligger där. Framför allt är det RIKTIGT jobbigt då man sitter med sin mobiltelefon och försöker se Eforum... Kanske dags för en Eforum Lite, som fungerar på en mobiltelefon, där bara de absolut nödvändigaste funktionerna finns? Tänker mest på den frågan du ställde tidigare, då vi skulle ha synpunkter på IDG's mobila satsning.

 

Men för att vara kort : jag är nöjd om det fortsätter vara lika bra som det är nu.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ooops vid redigeringar är ett annat problem som är under utredning.

Om du tittar på källkoden till Ooops-fönstret så står det högst upp ett felmeddelande, kan du klistra in det här för att underlätta felsökningen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AspCode:

Number: -2146824867

Source:

Category: ADODB.Parameter

File: /globalincludes/functions/datalayer.asp

Line: 58

Column: -1

Description: Application uses a value of the wrong type for the current operation.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade varit bra att veta att den informationen var intressant. Själv har jag haft ett antal möjligheter att klistra in den informationen... Ska tänka på det vid nästa tillfälle (som förhoppningsvis aldrig inträffar :) ).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon annan mejlade mig feltexten för någon vecka sedan och det är exakt samma som Mikael63 klistrade in, så kolla först om det är någon skillnad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Vi håller på att utreda det här problemet, men eftersom felet är väldigt periodiskt och vi inte kunnat se nåt samband om när det dyker upp, är det ett litet mysterium än så länge.

 

Men vi jobbar på det, som sagt!

 

 

[inlägget ändrat 2008-08-27 11:45:49 av Pontus, IDG]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara vissa personer som drabbas jämnt. Eller ni som har drabbats, kan ni redigera ibland?

 

Jag har aldrig fått oops vid redigering och jag redigerar andras inlägg säkert varje dag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att de enda Ooops jag tidigare fått har varit när jag inte varit inloggad och försökt besvara ett inlägg och klickat på (numera borttagen) länk i det fönster som dök upp.

 

Ibland kan det ta tid, för lång tid, innan tråden automatiskt uppdateras efter att man besvarat/redigerat.

Avbryt och ladda om har alltid visat att inlägget gått fram.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan sista omkodningen gjordes fick jag några sådana oops ibland, men nu efter omkodningen har jag haft det normalt, och det fungerar bra för det mesta, någon gång ibland, är det en liten fördröjning "max 2-3 sek vid sid-update, men det kan jag leva med.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Idag är ju prestandan bedrövlig på Eforum. Sitter här och klickar dubbla gånger för att alls kunna navigera runt här. Precis det gick att flytta en tråd. Webbläsaren tuggar, tuggar och tuggar.

 

Precis när jag tänkt ge upp hoppet om att kunna skriva i den här tråden, så lyckades jag komma in på forumet "Diskutera Eforum".

 

Tidigare idag blev sidan här helt vit när Reload Every uppdaterat en stund.

 

Jisses!

 

Är servrarna smittade av virus och annat skräp?

Känns som en seg nedsmittad dator man klickar runt på.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara de tidigare problem med att hämta IDG-nyheter för det blir då och då XML-fel i stället för nyheter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte varit så aktiv idag här ännu, men det jag kört på olika sätt, så upplever jag inga större problem, upp till ca 5 sek fördröjning vid sid-uppdate från och till, men så har det varit här sedan sista "omkodningen".

 

Hur det fungerar i IE vet jag inte, kör aldrig den normalt.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Hej!

 

Just nu verkar det funka finfint, för mig i alla fall. Förhoppningsvis bara tillfälliga problem i eftermiddags, men jag håller ett öga på det...

 

/Pontus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju också vara lite från och till för olika användare/besökare och kanske för olika sidor/underforum.

 

Sen vet jag inte om det är skillnad mellan webbläsare, dom vanligaste är ju normalt IE 6 eller 7 och FF 2 eller 3, hur många som kör med t.ex Opera eller någon annan vet jag inte?

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Opera, och har haft problem på em. Inget hände på kanske 10-30 s, sen laddade sidan normalt. Ska säga att jag kör utan reklam, dvs jag har valt att blockera dessa sidor i Opera (inbyggd finess).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

flora50, när det går fort ser du då rutan med Nyheter från ... i högerkolumnen?

Under eftermiddagen när jag hade samma problem du beskriver så kom inte den rutan upp utan det blev i stället ett felmeddelande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...