Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BlueScreen


AnnaK

Rekommendera Poster

Alltså jag håller på och bli både knäpp och blind :-(

Var i h-vete är protection status ????

 

Kolla här:

 

 

[bild bifogad 2008-08-26 14:35:20 av AnnaK]

1076457_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tipset var nog för en äldre version av AVG.

Går det inte att ta bort bockarna på den sidan?

 

Vad finns i Components-menyn och Tools-menyn?

 

PS. Om du använder Alt+PrintScreen i stället för bara PrintScreen så blir det en skärmdump bara på det aktiva fönstret.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tror oxå det. 8.0 har inte funnits så länge...

Nä det går inte att bocka ur. Hm det går att högerklicka och välja ignor component state....

 

Rubriker och innehåll:

File

Exit

Compontents

System overview

Antivirus

Anti spyware

E-mail scanning

Licens

Linked scanned

Resident Shield

Update manager

History

Scan result

Resident shield detaction

e-mail scanner detaction

virus vault

event history log

Tools

Scan computer

Scan selected folder

Scan file

Update

Update from directory

Advance settings

Help

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok håll tummarna, nu stänger jag av avg och försöker installera sp1.

 

återkommer!

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-08-26 15:05:19 av AnnaK]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om inlägget ligger rätt längre... Snälla flytta annars!

 

H-vete. Det gick inte alls! Fick upp svart skärm med grå text. "Det gick inte att starta windows. Detta kan bero på en ändring i maskin eller programvara som utförts nyligen. Så här korrigerar du problemet:

1. Sätt i installationsskivan för windows och starta om datorn

2. Välj språkinställningar och klicka nästa.

3. Klicka på reparera datorn.

Om du inte har någon installationsskiva kontakta systemadministratören eller datortillverkaren.

 

Fil: ntoskrnl.exe

Status: 0xc0000098

Information: Det gick inte att läsa in Windows eftersom en fil som krävs saknas eller är skadad.

 

Jag kan här klicka enter. Kommer då till en annan svart skärm med grå text:

Windows starthanteraren.

Välj ett operativsystem du vill starta eller tryck på TABB om du vill välja ett verktyg.

Windows Vista (är markerat – inga andra val finns).

 

Tryck på F8om du vill ange ett avancerat alternativ för valet.

 

Verktyg:

Windows minnesdiagnostik.

 

Jag har provat klicka F8 och starta i felsäkert läge och det går inte heller. Vad gör jag? Dell support är stängd. Jag har eget och behöver datorn imorgon på ett uppdrag…. Som jag också behöver förbereda…. Så jag skulle gärna vilja försöka fixa datorn ikväll om det inte tar allt för lång tid. Alternativet är att jag bara förbereder mig och skiter i datorn i kväll (svårt!) och tar kontakt med Dell imorgon em. Ytterligare en fundering är om man ska acceptera så här mycket strul eller om det inte är Dells ”fel”. Tips och råd? Är sjukt uppgiven.  Har skivan Operativsystem som jag använt förut men då med hjälp från Dell. Har både blåst om förut och kört reparera, men minns ej exakt hur man reparerar vilket skulle vara den bästa lösningen kortsiktigt men förmodligen inte på lång sikt.

 

 

[inlägget ändrat 2008-08-26 18:17:02 av AnnaK]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var tråkigt att höra.

 

I F8-menyn så ska det även finnas något som heter något med senast fungerande konfiguration eller något liknande har jag för mig, pröva det.

Eventuellt så finns det även något med systemåterställning och i så fall är det också något att pröva.

 

Jag tror att du klarar att reparera på egen hand, när man ser texten och frågorna så brukar man komma ihåg hur man gjorde sist.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia. Tack för ditt engagemang. Du är fantastisk!

 

Jag har testat att välja F8 och senast fungerande konfiguration men kommer då bara tillbaka till "det går inte att starta windows". (öh. om man inte ska ha ngn skiva i samtidigt?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå igen.

 

Har provat att sätta i skivan, stänga av och starta om - fungerar ej. Har provat stänga av starta om och trycka F8 (upprepade gånger) när jag ser Dell loggan - fungerar ej. Alltså detta verkar inte funka heller:

Så här korrigerar du problemet:

1. Sätt i installationsskivan för windows och starta om datorn

2. Välj språkinställningar och klicka nästa.

3. Klicka på reparera datorn.

 

 

?????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, F8 är väl för att få menyn med felsäkert läge mm?

 

Du behöver ändra i BIOS-inställningarna så att datorn startar från skivan och inte från hårddisken. Jag vet inte hur man gör i din dator, men ofta så står det bredvid Dell-loggan t ex Press Del to Enter Setup eller F12 = Boot order.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, ska kolla det. När du säger det så känns F12 igen..... Har fått lägga datorn åt sidan för tillfället och förbereder mig för morgondagen för fullt vilket jag skulle gjort tidigare idag men har då hållt på med datorn. Svårt att släppa dock vill ju få ordning! Well, kanske senare beroende på när jag blir klar, alternativt imorgon kväll!

 

En fundering jag har bara är att det var exakt samma sak som hände i juli och då fick jag hjälp av Dell att reparera med skivan. Orsaken till problemet då hade troligen med automatisk uppdatering att göra (han hade haft flera liknande fall) och rekommenderade att jag stängde av den automatiska uppdateringen. Men idag hade jag ju inte laddat ner något automatiskt utan försökte ju installera SP1. Så frågan är ju om jag kan lösa problemet även om jag får ordning via reparera. Problemet med att installera SP1 kvarstår väl? Jag läste någonstans att det kunde vara problem med SP1 och att man ev behöver blåsa om först för att få ner. Något du känner till?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om Microsoft testar uppdateringar och service packs på tusentals datorer med olika konfigureringar så kan de ju inte testa på alla, så det kan alltid bli någon sorts konflikt men någon hårdvara eller något program som finns i datorn. Det finns ju färre program i en nyinstallerad dator än när den har använts ett tag och därmed mindre risk för konflikter.

 

Jag tycker att det borde utredas om det är något fel på RAM-minnet eller hårddisken, för sådant kan ge konstiga problem. I inlägget 18:17 så skrev du något om minnesdiagnostik, det är antagligen ett program som testar RAM-minnet för att se om det innehåller något fel, så det vore ju bra om du kunde köra det vid tillfälle. Det tar antagligen några timmar så man ska göra det vid något tillfälle när man inte ska använda datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ju inte hur det ser ut i din BIOS (kommer knappt ihåg hur det ser ut i min egen), men någonstans så brukar det finnas en lista på enheter som datorn kan starta från och då gäller det att placera CDn högre än hårddisken. Det kan heta sådant som Boot order, sequence, priority.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu är jag på plats igen för att försöka fixa min laptop. Jag har försökt köra reparera vilket inte fungerade första gången men andra gången. Frågan är ju bara vad jag gör nu? Det känns som om jag är tillbaka på ruta ett. Ska jag försöka installera SP1 på nytt eller vad säger ni? Eller ska jag försöka köra diverse andra tester (Cecilia nämnde ju några) och vad börjar jag med? Eller ska jag ta hjälp av Dell eller försöka reklamera datorn? Tack för er input!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man ska som bekant inte ropa hej förrän man är över bäcken......

 

jo då jag fixade att reparera, det var inte så svårt. det fungerade, jag satte på AVG igen och tänkte försöka installera SP1 då. Men började med uppdateringar. Uppdaterade - fungerade - datorn startar om (konfigureringar görs eller vad det står) = fungerar inte..... blir som tidigare svart skärm grå text. Så nu gör jag om reparera. Men sen då? Vad gör jag nu? Hjälp!!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Här kommer så en uppdatering. Jag körde en minnesdiagnostik som var ok. Ringde Dell idag. Fick hjälp av en jättetrevlig kille att köra minnestest - kortare version som var ok och sedan en minnestest - längre version. Å fram kommer ett felmeddelande. Pratade med Dell igen, en annan oxå mkt trevlig kille. Det visade sig att det var fel på hårddisken!!!!! Med andra ord även om jag hade kört en repair eller blåst om systemet så hade det bara löst problemet ett tag och sedan hade samma situation uppstått igen. Troligen har detta problem spökat sedan i maj..... när jag hade första problemen (förutom dag ett i februari).

 

Känns oerhört skönt att det var något fel så att det äntligen går att komma tillrätta med problemet!

 

Tack alla som hjälpt mig! Utan er hade jag brytit ihop ;).

 

Anna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju bra att du har fått reda på vad det är för problem med datorn till slut.

 

Jag hoppas att allt blir bra nu efter att de byter ut hårddisken. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jätteskönt! Det började kännas dumt att ringa och att man känner sig "besvärlig". Men äh, nya tag med ny hårddisk :-).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...