Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
AnnaK

BlueScreen

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en Dell Inspiron 1525 med Vista. Jag får allt som oftast BlueScreen på min dator. Jag sökte efter .dmp filerna och det har ex hänt 2, 17, 21, 22, 22 och 25 augusti. Är det någon som kan tipsa mig om hur jag felsöker. Jag har inte laddat ner något i anslutning till BlueScreen. I dag när det hände var endast Outlook 2003 öppet och jag läste ett mail.

 

Any idea?

 

Tack på förhand!

 

Mvh Anna

 

[inlägget ändrat 2008-08-25 07:46:10 av AnnaK]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det enda som står är något i still med: A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer.

 

Jag har även följande info. Vet inte om det är till någon hjälp:

Problemsignatur:

Problemhändelsens namn: BlueScreen

OS-version: 6.0.6000.2.0.0.768.3

Språkvariant-ID: 1053

 

Ytterligare information om problemet:

BCCode: 1a

BCP1: 00004000

BCP2: 847CECC8

BCP3: 80000000

BCP4: 0017E047

OS Version: 6_0_6000

Service Pack: 0_0

Product: 768_1

 

Filnamn (står filer som hjälper till att beskriva problemet):

Mini082508-01.dmp

WER-88109-0.sysdata.xml

WERA0EF.tmp.version.txt (hittar dock inte denna)

 

Något kokare av det?

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-08-25 18:34:01 av AnnaK]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
OS-version: 6.0.6000.2.0.0.768.3

Ser att du inte har Service Pack 1 installerat.

Föreslår att du installerar SP1. Det har löst problem för de som haft problem med sin installation. Ingen garanti att det löser ditt specifika problem dock.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå.

 

Får inte uppladdning till att fungera:

Fråga 1:

När jag försöker ladda upp filen (genom att klicka bläddra och leta fram platsen där .dmp filen ligger) får jag felmeddelande: "Du har inte behörighet att öppna den här filen. Kontakta filens ägare eller be en administratör ge dig de behörigheter som krävs". Hur ändrar jag detta? Jag har kollat Kontrollpanelen - Användarkonton och jag står som administatör.....

 

 

Fråga: Vad skriver jag för emailadress? (jag har inte kommit så långt än men just in case).

 

Tack på förhand!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

går inte att redigera inlägg provar göra ett nytt....

 

Hur installerar jag Service Pack?

 

När jag startade datorn (nyss) fick jag en annan typ av blå skärm med ngn text "om det är första gången du ser denna bla bla bla". Följande info fanns i problemrapporter (se nedan och i logg). Jag har nyligen haft problem med min dator i samband med automatisk uppdatering och fick då hjälp av Dell att köra en repair. Har oxå stängt av automatisk uppdatering på deras inrådan. Jag har haft så mkt strul och sliter mitt hår. Var börjar jag? Är så tacksam för er hjälp!

 

Blue screen error caused by a device or driver

 

You received this message because a hardware device, its driver, or related software has caused a blue screen error. This type of error means the computer has shut down abruptly to protect itself from potential data corruption or loss. In this case, we were unable to detect the specific device or driver that caused the problem.

 

[log]Troubleshooting

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

The following troubleshooting steps might prevent the blue screen error from recurring. Try them in the order given. If one step does not solve the problem, then move on to the next one.

 

Step 1: Download and install the latest updates and device drivers for your computer

 

Use Windows Update to check for and install updates:

Go online to Windows Update:

 

Windows Update

 

Click the Check for Updates link in the left pane, and then click View available updates.

 

What if I don't see any available updates?

 

If you see the You receive updates: Managed by your system administrator message you can try clicking the link to Check online for updates from Microsoft Update or Check online for updates from Windows Update but you might need to contact your system administrator to obtain the desired updates.

 

If you don't see the message above and no updates are available in Windows Update, after you click the Check for Updates link in the left pane, then the available updates have already been installed.

 

Select all Important and Recommended updates.

 

Select the Optional updates you want, and then click Install. If you are prompted for an administrator password or confirmation, type the password or provide confirmation.

 

If you recently added a new hardware device to your computer, go online to the manufacturer's website to see if a driver update is available.

 

If you recently added a new program to your computer, go online to the manufacturer's website to see if an update is available.

 

Step 2: Remove any new hardware or software to isolate the cause of the blue screen

 

If you received the blue screen error after adding a new hardware device or program, and downloading updates didn't solve the problem, try removing the device or program and restarting Windows. If removing the new device or program allows Windows to start without the error, contact the device or program's manufacturer to get product updates or to learn about any known issues with the device or program.

 

Step 3: Scan your computer for viruses

 

Many blue screen errors can be caused by computer viruses or other types of malicious software.

 

If you have an antivirus program installed on your computer, make sure it is up to date with the latest antivirus definitions and perform a complete scan of your system. Check your antivirus product's website for information on getting the latest updates.

 

If you do not have antivirus software installed on your computer, we recommend using a web-based scanner to check your computer for malware. Many of the top antivirus software providers offer this service free of charge on their websites.

 

To see a list of Microsoft and third-party providers of antispyware, anti-malware, and antivirus software, go online to the following website:

 

Security software: Downloads and trials

 

To see a list of antivirus software vendors, go online to the following Knowledge Base article:

 

List of antivirus software vendors

 

Tip

Consider scanning your computer using more than one web-based antivirus scanner, even if you have an antivirus program installed on your computer. This will help make sure that you are using the most up-to-date antivirus definitions and allows you to benefit from the different strengths of each antivirus software manufacturer. If you do run multiple antivirus products, make sure you run only one product at a time. Running multiple antivirus products simultaneously can produce incorrect results.

 

Step 4: Check your hard disk for errors

 

You can help solve some computer problems and improve the performance of your computer by making sure that your hard disk has no errors.

 

Click the Start button , and then click Computer.

 

Right-click the hard disk drive that you want to check, and then click Properties.

 

Click the Tools tab, and then, under Error-checking, click Check Now. If you are prompted for an administrator password or confirmation, type the password or provide confirmation.

 

To automatically repair problems with files and folders that the scan detects, select Automatically fix file system errors. Otherwise, the disk check will report problems but not fix them.

 

To perform a thorough disk check, select Scan for and attempt recovery of bad sectors. This scan attempts to find and repair physical errors on the hard disk itself, and it can take much longer to complete.

 

To check for both file errors and physical errors, select both Automatically fix file system errors and Scan for and attempt recovery of bad sectors.

 

Click Start.

 

Depending upon the size of your hard disk, this might take several minutes or longer. For best results, don't use your computer for any other tasks while it's checking for errors.

 

Note

If you select Automatically fix file system errors for a disk that is in use (for example, the partition that contains Windows), you'll be prompted to reschedule the disk check for the next time you restart your computer.

 

Step 5: Restore your computer to an earlier state

 

If the blue screen error occurred after installing a system or program update, consider using the System Restore feature to remove the changes. System Restore uses "restore points" that have been saved on your computer to return your system to a point in time before the problem began. This won't fix the problem, but it can make your computer work again.

 

Do one of the following:

 

If Windows doesn't start:

 

Restart the computer and, when the screen becomes blank during startup, repeatedly press F8 until the Windows Advanced Options Menu displays.

 

Use your arrow keys to select Safe Mode with Command Prompt, and then press ENTER.

 

For more information about safe mode start up options, go online to read an article in the Microsoft Knowledge Base:

 

Click to read KB315222

 

If you are prompted to select a version of Windows, select the correct version, and then press ENTER.

 

Log on to the computer using the Administrator account or an account that has administrator credentials.

 

Type the following command at a command prompt, and then press ENTER:

 

[systemroot]\system32\restore\rstrui.exe

 

(Where [systemroot] is the drive and directory where your Windows system files are located -- for example, "C:\Windows")

 

Follow the instructions that appear on the screen to restore the computer to an earlier state.

 

Or, if Windows starts:

 

Log on to Windows using an administrator account.

 

Click the Start button , and then, in the Search field, type system restore and press ENTER. If you are prompted for an administrator password or confirmation, type the password or provide confirmation.

 

In the System Restore wizard, click Next.

 

On the Choose a restore point page, click the most recent system restore point, and then click Next.

 

On the Confirm disks to restore page, note that your system disk is selected and click Next.

 

On the Confirm your restore point page, click Finish. System Restore restores the previous Windows configuration, and then restarts the computer

 

Log on to the computer as an administrator.

 

When the System Restore Restoration Complete page appears, click OK.

 

 

 

Advanced troubleshooting

 

The following steps can help determine what is causing a blue screen error and provide additional options for solving the problem. Try the above troubleshooting steps first before trying these advanced troubleshooting steps.

 

This section is intended for advanced computer users, such as software developers and network administrators. If you are not comfortable with advanced troubleshooting procedures, we recommend that you perform these steps with someone who is.

 

Step 1: Start Windows in safe mode

 

Restart the computer and, when the screen becomes blank during startup, repeatedly press F8 until the Windows Advanced Options Menu displays.

 

Use your arrow keys to select Safe Mode, and then press ENTER.

 

For more information about safe mode start up options, go online to read an article in the Microsoft Knowledge Base:

 

Click to read KB315222

 

If you are prompted to select a version of Windows, select the correct version, and then press ENTER.

 

Step 2: Collect more information about your computer

 

To continue troubleshooting this problem, you will need to collect more information about your computer, and then use it to find more information online.

 

Use Event Viewer to find specific information about this problem

 

Event Viewer is an advanced tool that displays detailed information about significant events on your computer. It can be helpful when troubleshooting problems and errors with Windows and other programs.

Click the Start button , and then, in the Search box, type Event Viewer.

In the list of search results, double-click Event Viewer. If you are prompted for an administrator password or confirmation, type the password or provide confirmation.

In the left pane, double-click Windows Logs, and then click Application

In the Actions pane on the right side of the window, click Find.

In the Find dialog box, type blue screen, and then click Find Next. When a blue screen event is located, close the Find dialog box.

In the Actions pane, click Event Properties.

Click the General tab, and then locate and write down the Fault bucket. An example fault bucket is 0xD1_W_portcls!CPortWavePci::Notify+12.

Use the Windows Vista Communities to troubleshoot this problem

 

Go online to the Windows Vista Discussions in Hardware and Devices Community.

In the Search For box, type the fault bucket name, and then click Go. This will give you a list of the posts that include this fault bucket. From the results, you might be able to determine if anyone else is also experiencing this problem. If you don't get any results, try searching for the driver name or the device name. If you get too many results, you can add other keywords to your search, such as your system information.

If you don't find a solution to your problem in the search results, you can post your own question by clicking New. To post questions, you need a Windows Live ID. We recommend that you provide as much system information about your computer as possible with your question.

 

Go online to get a Windows Live ID

 

 

What is a Windows Live ID

 

If you already have an MSN Hotmail, MSN Messenger, or Microsoft Passport account, you've already got a Windows Live account. You can go online to sign in now with your current account information to start using Windows Live. If you don't have a Windows Live ID, you can go online to Get Your Windows Live ID to sign up.

 

If you don't find a solution to your problem in the Windows Vista Communities, you can go online to search the Internet for the fault bucket name or the driver name. If you find troubleshooting steps for your problem, we do not recommend following them unless they are for your specific brand and model of computer.

Step 3: Roll back or disable the problem driver

 

Click to open Device Manager. If you are prompted for an administrator password or confirmation, type the password or provide confirmation.

 

Based on the driver and device information you obtained in Step 2 above, double-click the device that you have determined might be causing the problem.

 

If you think the problem was caused by a recent update of the driver, click the Driver tab, and then click the Roll Back Driver button. If the problem did not coincide with a recent updating of the driver, then click the Disable button instead.

 

Step 4: Determine whether a third-party program is causing the problem

 

Click the Start button , type "msconfig" in the Search field, and then press ENTER. If you are prompted for an administrator password or confirmation, type the password or provide confirmation.

 

Click the General tab, click Selective Startup, clear the Load startup items check box, and then select the Load System Services check box.

 

Click OK, and then restart the computer.

 

If Windows starts, go to Step 5. If Windows does not start, go to Step 7.

 

Step 5: Identify the conflicting program

 

Because of the number of programs that might be listed, we recommend that you use the following process of elimination:

 

Click the Start button , type "msconfig" in the Search field, and then press ENTER. If you are prompted for an administrator password or confirmation, type the password or provide confirmation.

 

Click the Startup tab.

 

Select approximately half of the listed items, and then click OK.

 

Restart the computer.

 

If Windows does not start, restart Windows in safe mode.

 

Repeat this process until you have identified the program that is causing the problem.

 

Once you determine that a specific program is causing the problem, we recommend that you remove it if you are not using it.

 

How do I uninstall a program?

 

Click to open Programs and Features.

Select a program, and then click Uninstall. If you are prompted for an administrator password or confirmation, type the password or provide confirmation.

 

Note

If the program that you want to uninstall is not listed, it might not have been written for this version of Windows. To uninstall the program, check the information that came with the program.

 

 

If you do not want to remove the program, contact the software manufacturer for a solution to the problem.

 

Step 6: Disable all third-party services

 

Disable all third-party services to find out whether the problem is being caused by one of them.

 

Warning

The following procedure describes how to turn off third-party services. Be careful not to disable Microsoft services, because doing so will turn off System Restore and cause you to lose all system restore points.

 

Click the Start button , type "msconfig" in the Search field, and then press ENTER. If you are prompted for an administrator password or confirmation, type the password or provide confirmation.

 

Click the Services tab, and then click the Hide all Microsoft services check box to filter the list to third-party services only.

 

Click Disable all to disable the listed third-party services.

 

Restart the computer and check to see if the problem has gone away. If it has, you know that one of the disabled third-party services is causing the problem. Go to step 7 to identify which service is causing the problem.

 

Step 7: Locate and disable the third-party service causing the problem

 

Warning

The following procedure describes how to turn off third-party services. Be careful not to disable Microsoft services, because doing so will turn off System Restore and cause you to lose all system restore points.

 

Because of the number of services that might be listed, we recommend that you use the following process of elimination:

 

Click the Start button , type "msconfig" in the Search field, and then press ENTER. If you are prompted for an administrator password or confirmation, type the password or provide confirmation.

 

Click the Services tab, and then click the Hide all Microsoft services check box to filter the list to third-party services only.

 

Disable approximately half the services on the list, and then click OK.

 

Restart the computer in normal mode.

 

If Windows starts, then the problem service is among those you disabled. Repeat the process of enabling services in msconfig and restarting Windows until you determine which one causes Windows to not start in normal mode (this is the service that is causing the problem).

 

If Windows does not start, then the problem service is among those you left enabled. Repeat the process of disabling services and restarting Windows until you determine which one causes Windows to start in normal mode (this is the service that is causing the problem).

 

If you have determined which service is causing the problem, we recommend that you disable it and contact the service's manufacturer for information on how to solve the problem. Also, make sure you re-enable any of the other services you disabled for diagnostic purposes.[/log]

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
You received this message because a hardware device, its driver, or related software has caused a blue screen error.
Problem med någon hårdvara eller dess drivrutin.

 

I texten så föreslår de sedan olika åtgärder för försöka åtgärda det hela.

 

1. Det är viktigt att ha de senaste uppdateringarna, och dit hör SP1.

Kontrollpanelen - Windows Update

 

2. Om du installerade någon hårdvara eller program innan detta började så avinstallera det och se om blåskärmarna slutar komma.

 

3. Vad har du för antivirusprogram och andra säkerhetsprogram?

 

4. Testa att det inte är fel på hårddisken. Det gör man med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Det räcker väl till att börja med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för engagemang!

Uppdaterat texten efter ny info = blå text.

 

1. Jag har försökt ladda ner SP1 (vad är det förresten?) men det fungerar inte. Jag får felmeddelande: [log]”Windows Vista SP1 cannot be installed on your computer because the language of Windows Vista you have installed is not supported or you have installed a language pack that is not supportet. Windows Vista SP 1 can only be installed on computers running the English, French, german, Japanese and Spanish versions of Windows Vista or computers running only those language packs. [/log] Vad gör jag? (Förutom att köper en skrivmaskin istället för att använda dator *uppgiven*).

 

Ser nu att problemrapporter skickar mig till denna; http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=B0C7136D-5EBB-413B-89C9-CB3D06D12674&displaylang=en vilket är Windows Vista Service Pack 1 Five Language Standalone (KB936330) men hittade denna när jag googlade och försökte lära mig mer om SP1: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=f559842a-9c9b-4579-b64a-09146a0ba746&DisplayLang=sv dvs Fristående utgåva av Windows Vista Service Pack 1 på alla språk (KB936330). Det måste väl vara den jag ska ha? Fråga då, hur ändrar jag så att problemrapporter länkar mig till rätt sida fortsättningsvis?

 

 

2. Problemen med blue screen har jag nog haft ett bra tag. Det står datum på .dmp filerna och den första är i maj (då blåste jag om datorn). Jag minns inte säkert om blue screen inträffat i samband med installation av någon hårdvara eller program, jag har inte installerat något nu iaf. Däremot installerade jag ju alla program i våras, typ MS Office, Nero, PS etc. Behöver jag avinstallera alla program och installera på nytt?

 

3. AVG Free Edition 8.0

 

 

Övrigt - kan detta vara möjlig orsak:

Skrev här på idg i juli då jag hade problem med grå skärm vid start. Se

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1064060#1064066

Problemet inträffade i samband med windows update, ringde Dell, och fick hjälp med att reparera (via cd skiva) och rådet att stänga av windows update (vilket jag gjort). Så det verkar väl vara något med SP1 som fortfarande strular då. Frågan är bara hur jag löser det grundligt och inte bara tillfälligt….. Idéer?

 

 

Ytterligare problemhistorik:

[log]Ni som är aktiva här känner säkert igen att det varit stul med min dator (orsak? hårdvara, mjukvara eller handhavande – ingen aning men det har varit strul strul strul. jag aldrig varit med om så mkt strul trots flera års användande av datorer stationära såväl som bärbara). Frågan är bara hur jag ska komma tillrätta med grundproblemet så att det inte händer igen och igen och igen. Sammanfattning:

Feb – ny dator. Dag 1: grå skärm. Moderkort, hårddisk, tangentbord utbytt.

Maj – svart skärm, visar sig gå att starta men tar oerhört lång tid. Blåsa om Vista. Kunde ej använda PC Restore pga utbytt hårdisk, manuellt m hjälp av Dell.

Har haft diverse felmeddelande som ”värdeprocesser slutat fungera” och blå skärm respektive grå skärm efter det.

Juli: Grå skärm, vit text: ”Det gick inte att starta windows, detta kan bero på en ändring i maskin eller programvara som har utförts nyligen. [/log]

[inlägget ändrat 2008-08-26 08:32:42 av AnnaK]

[inlägget ändrat 2008-08-26 08:38:32 av AnnaK]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia skrev:

Har det någon gång under tiden du haft datorn gjorts någon test av minnen eller hårddisk?

 

Jag har för mig att jag fick hjälp med det via Dell, men är absolut inte säker. Det har varit så många turer så jag minns faktiskt inte. Om det var så var det nog ett tag sedan isf. Kanske när det var strul i maj i så fall.

 

Vad tänkte du på? Bör jag kanske kontakta Dell och få hjälp med att göra en sådan test? Eller kan jag göra det själv?

 

Jag håller på o laddar ner SP1 nu, men det står att man ska inaktivera antivirusprogram. Hittar inte hur jag gör det med AVG. Någon som vet?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa minnet med ett minnestestprogram, t ex Memtest86:

http://www.memtest.org/

http://www.ultimatebootcd.com/

 

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Fast om du nu håller på och installerar SP1 så är det väl lika bra att vänta och se om dina problem upphör.

 

Men även om Dell tyckte att du inte ska ha automatiska uppdateringar påslagen så måste du ju själv installera alla säkerhetsuppdateringar som kommer från Microsoft, annars så blir ju datorn ett lätt mål för dem som vill infektera datorer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia! Jag är mitt i installationen av SP1 så jag får kolla det du tipsar om stax. Just nu har jag ett fönster framme "Välkommen till Windows Vista Service Pack 1" där jag ska klicka på nästa..... men som sagt måste inaktivera AVG först. (Jag använder en annan dator nu). Läste även här http://softtype.se/guiden-till-en-saker-dator/

Först måste du skaffa dej ett rejält skydd mot virus. AVG Free är ett utmärkt antivirusprogram, som jag själv använder. Du kan hämta det här! Om du använder Windows Vista, installera Service Pack 1 före du installerar AVG, annars kan du få problem med webbläsaren - det fick jag (Firefox drog hela 101 000 KB RAM-minne)!

 

Jag letar efter hur man inaktiverer AVG som sagt men tips emottages tacksamt!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fråga 1:

När jag försöker ladda upp filen (genom att klicka bläddra och leta fram platsen där .dmp filen ligger) får jag felmeddelande: "Du har inte behörighet att öppna den här filen. Kontakta filens ägare eller be en administratör ge dig de behörigheter som krävs". Hur ändrar jag detta? Jag har kollat Kontrollpanelen - Användarkonton och jag står som administatör.....

 

Pröva att kopiera .dmp filen till Skrivbordet och sen skicka den ingen adress behöfs.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag letar efter hur man inaktiverer AVG som sagt men tips emottages tacksamt!
Vad finns att välja på när man högerklickar på AVG-ikonen i nedre högra hörnet av skärmen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Vad finns att välja på när man högerklickar på AVG-ikonen i nedre högra hörnet av skärmen?

Open AVG User Interface

Update now

Exit

......

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AH! Trodde bara jag stängde ner genvägen då. Det står: "AVGTray is the main component of AVG. By closing it you will no longer be able to manage and monitor all other components. Do you really want to close AVG Tray Application? YES NO

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Okej, verkar ju inte stänga av kontrollen.

Om du öppnar AVG finns det då något som verkar kunna disabla övervakning?

 

Jag har googlat och letat och kollat i AVG men kan inte fatta vart jag inaktiverar. Det måste ju gå det kan ju inte vara så att man måste avinstallera....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...