Just nu i M3-nätverket
Jump to content

FTP-Comhem

Fnurran

Recommended Posts

Hej. Någon som kan tipsa mig hur jag löser mitt problem med att ladda upp site på Comhem via FTP? Sidan är gjord i Dreamweaver. Har försökt med alla möjliga inställningar utan resultat. Jag har redan en hemsida (i Dreamweaver) via FTP till annan domän så jag har - iaf - till viss del förstått hur man ska göra. Men till Comhem funkar det inte alls. Någon support värt namnet har jag inte fått av Comhem.

När jag söker på nätet ser jag flera tips om att bl.a. ändra port. Om jag gör det så är jag ute i tassemarkerna och har ingen aning om vad det skulle innebära. Har prövat med passiv FTP utan framgång.

Har en gammal sida, gjord i FrontPage, som fungerar utmärkt på Comhem.

Tacksam för alla tips

/Lena

Thomas Tydal

Enligt Comhem ska det bara vara att använda ftp.comhem.se med sitt användarnamn och lösenord för epost/hemsida.

Ändra port ska du bara göra om Comhem kör sin ftp-server på en annan port än standardporten, men det verkar de inte göra, så det ska vara 21 om du ser någon sådan inställning.

Vad får du för felmeddelande?

När jag i fältet för "hostname or FTP address" bara skriver comhem.se får jag följande felmeddelande:

An FTP error occurred - cannot make connection to host.

DW could not connect because the server is down or not accepting connections.

När jag i samma fält istället skriver: ftp.comhem.se är meddelandet:

An FTP error occurred - cannot open remote folder http://web.comhem.se/~uxxxxxxxxxx/. Acces Denied. The file may not exist, or there could be a permission problem.

Jag har också testat med passiv FTP men får samma svar

Har du någon lösning?

/Lena

Thomas Tydal

Du ska inte skriva någonting där det står http://web.comhem.se för det står i felmeddelandet "Cannot open remote folder" men den ska inte öppna någon remote folder. Att den försöker, det är det som är själva felet.

Nu har jag gjort som du beskriver och det gick fint med uppladdningen. Nu är det bara det att katalogerna på servern ser mycket besynnerliga ut och jag kan inte öppna sidan via webbläsare. Kan jag skicka dig en bild på kataloguppsättningen? Misstänker att du direkt kan se vad som blivit galet.

/Lena

Thomas Tydal

Ja, du kan skicka en bild om du vill. Antingen bifoga i ett inlägg här eller dev@tydal.nu

Förmodligen är det så att du ska använda en av katalogerna på servern att lägga webbsidan i, och det är den som ska anges där det tidigare stod http://web.comhem... osv.

:thumbsup: Äntligen har jag fått det att fungera. Jag tog bort samtliga filer från servern och flyttade så att indexfilen låg direkt under roten. Med lite småflytt på andra filer funkade det till slut.

När man sätter upp en site via DW vill den att man döper den = DW lägger upp en katalog med det namnet. Fungerar alltså inte med Comhem. Där måste man lägga index-filen direkt under rotkalatogen.

Tusen tack för jättefin hjälp.

Kram

Lena

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...