Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nytt nätverk hittat?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

Förstår inte vad det här är: 169.254.79.254/255.0.0.0

 

Jag har pingat och försökt hitta vad det är för privat nätverk min brandvägg (Comodo) hela tiden hittar. I Loggboken står det DHCP-varning. Har kollat mina inställningar ipconfig/all, men kan inte hitta någon DHCP-server med det IP-numret.

 

Nu har jag klickat i att Comdo inte ska hitta andra nätverk. Då dog min internetuppkoppling. Fick "Begränsad eller ingen anslutning". Gick då in i inställningarna i Comodo och upptäckte att det här nya nätverket lagts in i "My Network Zones". Då gjorde jag så att jag markerade och raderade. Nu fungerar internetuppkopplingen igen.

 

Gör jag egna inställningar i "My Network Zones" och klickar "Apply", så är dom borta nästa gång jag startar datorn.

 

Jag har inget trådlöst nätverk, så det kan ju inte vara grannen som snyltar heller.

 

Mysko!

 

Någon som har en förklaring?

 

EDIT:

 

Hittade en tråd om fenomenet i Comodos forum:

http://tinyurl.com/6ert8q

 

Kanske inte så skumt, men undrar gör jag ändå.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

[inlägget ändrat 2008-08-24 10:11:20 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

169.254.... är sådana IP-nummer som Windows hittar på när den inte får något IP-nummer från DHCP-servern. Jag gissar att det blev något krångel med internetanslutningen när du startade upp datorn så att datorn ett tag fick en IP-adress 169.254... Comodo trodde då att det var en riktig IP-adress och undrade om datorn hade flyttat till en ny miljö med andra IP-adresser.

 

 

Flyttar tråden till Brandväggar

 

Cecilia - Moderator för Virus, skadliga program & botemedel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Tack för ditt svar och poäng!

 

Comodo lägger hela tiden till det här nätverket i "My Network Zones", och har så gjort nu också. Fast nu fungerar internetuppkopplingen ändå och jag får inga DHCP-varningar i loggboken.

 

Håller tummarna för att det är fixat nu.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Har datorn en korrekt IP-adress? Eller har det dykt upp flera nätverksanslutningar?

 

IP-adressen är OK som jag fått tilldelat mig. Ingen 169 ... adress som tyder på problem med uppkopplingen när jag kollar ipconfig/all.

 

Jag har varit inne i inställningarna i Comodo och valt att brandväggen inte ska "detecta" några nya nätverk. Provade starta om det fungerade korrekt att komma ut på nätet.

 

Men det är automatiskt tillagt nu i "My Network Zones". Varje gång jag startar om läggs det till där. Uppkopplingen fungerar ändå.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...