Just nu i M3-nätverket
Jump to content

variablar, Integer

T.P

Recommended Posts

Hej!

jag har nyss börjat med visual Basic, och jag har en bok med med nybörjarbeskrivningar i. Det är bara det att dom har skrivigt det med ett ganska kompiserat språk för någon som aldrig har programerat förut.

Det jag inte fattar är vad variabel är, privat, lokal samt statiska variablar.

Integer är en av de variablar jag har använt mest, (från övningar i boken) men som jag inte har förstått vad komandot gör.

Är det någon som kan förklara vad dessa saker gör och när man använder dom, på ett VÄLDIGT simpelt sätt?

Jag skulle vara väldigt tackasam om någon skulle vilja hjälpa mig med förstå dessa saker

Är det vb6 eller vb.NET du använder?? För variabler skiljer sig liiiite mellan dessa två.

Men enkelt uttryckt. En variabel är ett värde du använder i din programering. Och i fallet integer, så är det ett heltal. Dvs en siffra eller tal utan decimaler.

En variabel kan visserligen bestå även av klasser. Och då är det ju egentligen inget värde. Men det kan vara enkelt att tänka att variabeln får värdet av klassen. Ungfär.

En global variabel kan du komma åt ifrån hela ditt program. Lokal variabel kan du bara komma åt ifrån det kodblock den är definerad i. Privat och statisk variabel är jag inte helt säker på hur jag ska förklara.

• 3 weeks later...

Med "statisk" så skulle jag misstänka att du menar konstant. Vilket är en vanlig variabel, integer/string/boolean/decimal osv, men med den skillnaden att dess värde aldrig kan ändras. Så för att försäkra dig om att den aldrig gör detta så sätter du den till att vara en konstant.

T.ex. Pi är ett värde som aldrig ändras.

Skulle du sätta en variabel till:

dim pi as decimal = 3.14

så är det enkelt att ändra dess värde, vilket vi inte vill ska hända av misstag.

Skulle vi skriva så här istället:

Const pi As Decimal = 3.14

Så kan vi inte av misstag ändra dess värde.

/Miky

Med "statisk" så skulle jag misstänka att du menar konstant. Vilket är en vanlig variabel, integer/string/boolean/decimal osv, men med den skillnaden att dess värde aldrig kan ändras.

I C# är statiska klasser och medlemmar sådana som kan utnyttjas utan att instantiera klasserna (faktum är att det inte ens går att instantiera statiska klasser)

I ex. VB.Net och C++ är en statisk variabel en lokal variabel som bibehåller sitt värde mellan anrop till den metod där variabeln är deklarerad.

[inlägget ändrat 2008-09-12 13:54:07 av Anjuna Moon]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...