Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bränd/hemmagjord DVD gör att Vista lägger av ??


j.andersson

Rekommendera Poster

Av någon konstig anledning så lägger Vista av när jag sätter i en egen bränd DVD med musik (bränd på samma dator), samma sak gäller när jag spelat in något från TVn på min DVD Recorder.

 

Ifall jag sätter i skivan medan datorn är igång slutar musen att funka och kort därefter blir skärmen svart, datorn startar om och jag får felmeddelandet "Windows avlutades inte korrekt.....etc". Sedan får jag tre varianter av felsäkert läge att välja på, samt alternativet att starta datorn normalt. När jag försöker starta datorn normalt så startar den om igen med ett annat felmeddelande i still med "en ändring i mjukvaran eller hårdvaran gör att windows inte kan startas korrekt etc.". Även där finns en rad olika typer av start-varianter att välja på, även rekomenderas det att reparera windows med installationsskivan.

 

Tar jag sedan ut skivan och startar om så går det bra, då startar allt normalt igen. Detta problem hade jag inte då samma DVD-brännare satt i min gamla dator med XP. Då kunde jag utan vidare köra de DVD-skivor jag bränt själv.

 

Vad kan detta bero på?

 

Följande skivor kan jag nu köra på min DVD-brännare som nu sitter i min dator med Vista:

Köpta DVD-skivor

Köpta CD-skvivor

Brända/hemmagjorda CD-skivor

 

Men av någon anledning kan jag inte köra DVD-skivor som jag bränt själv oavsett om jag bränner i datorn eller i min DVD tillhörandes TVn.

 

Nån som har nåt tips om hur jag kan åtgärda detta?

 

Verkar som att DVD-brännaren inte klarar av att läsa skivan, hur som helst så ballar operativsystemet ur och datorn startar om. Tycker samtidigt inte att det borde bero på DVD-brännaren då den klarar av att öppna brända DVD-skivor när den sitter i min gamla dator....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Dra ut någon gammal DVD-brännare/-läsare ur någon gammal dator du har i garaget. Testa den. Är det samma fel, så liggger inte felet i brännaren i alla fall..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...