Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverksproblem


Gäst

Rekommendera Poster

Hej!

 

Förbannade nätverk! Jag blir så sur på det!

 

Det fungerade innan jag installerade om den stationära datorn.

 

Jag har delat ut alla hd i båda vistadatorerna med alla behörigheter men det är lögn att komma åt dom. Datornamnet kan jag klicka på och öppna men när jag sen klickar på en hd eller någon annan separat utdelad mapp så blir det:

 

"Det går inte att komma åt \\AMD\G

Kontrollera att namnet är rättstavat. bla, bla, bla... "

 

I detta fallet är det hd G i den stationära som jag vill åt från laptopen. Det blir samma sak från den andra datorn.

 

I nätverk och delningscenter Är nätverksidentifiering, fildelning, delning av delade mappar på. Lösenordsskyddad delning är av.

 

Arbetsgruppen är samma på båda datorerna. Det borde fungera eftersom jag kan öppna resp dator men sen kommer jag inte längre.

 

Hjälp!

 

Bosse

 

[inlägget ändrat 2008-08-23 11:00:48 av Bosse-i-skogen]

[bild bifogad 2008-08-23 12:54:19 av Bosse-i-skogen]

[bild bifogad 2008-08-23 12:54:49 av Bosse-i-skogen]

[bild bifogad 2008-08-23 12:55:19 av Bosse-i-skogen]

1075568_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösenordsskyddad delning är av.

Den inställningen är På hos mig.

 

Har du konton med lösenord, som är ett måste med fildelning i Vista?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du konton med lösenord, som är ett måste med fildelning i Vista?

 

Nu har jag och får fram en ruta när jag vill nå laptopen från den stationära:

 

Ansluter till BARBAR.lan

Användarnamn:

Lösenord:

 

Vad ska jag skriva in här? Inloggningen jag använder till den laptopen eller? Och exakt hur? Några mellanrum, slashtecken eller?

 

Bosse

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Användarnamn + lösenord precis som du skriver då du loggar in till Vista.

Inget mellanrum eller några extra tecken.

 

Inloggningen jag använder till den laptopen eller?

Ja.

 

 

[inlägget ändrat 2008-08-23 11:28:33 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska alltså nå BARBAR (laptopen) från AMD (stationär).

 

I inloggningsrutan skriver jag in inloggninguppgifterna jag använder när jag loggar in i den stationära, mitt kontonamn "Bo" i Användarnamnrutan och mitt lösenord i lösenordsrutan.

 

Provar även med inloggningsuppgifterna som jag använder i BARBAR.

 

Inloggningen misslyckades, kontrollera användarnamn och lösenord i båda fallen...

 

Denna inloggningsrutan har jag inte behövt använda förr, jag har nått diskarna i datorerna ändå.

 

Hur lång tid ska det ta från det att jag startat båda datorerna tills nätverket hittat allt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att nå laptopen från den stationära, är det det användarnamn + lösenord du använder för att logga in till Windows på din laptop.

 

Hur lång tid ska det ta från det att jag startat båda datorerna tills nätverket hittat allt?

Det fungerar direkt mellan mina datorer.

 

Har du lösenordsskyddade konton på båda? Eventuellt kan du behöva starta om, eller i alla fall logga ut och in på respektive, efter att du lagt till lösenord på kontona.

 

Har du ändrat "Lösenordsskyddad delning" till På?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ändrat "Lösenordsskyddad delning" till På?

 

Ja.

 

Varför finns det ingen "Guiden Konfigurera nätverk" i Vista? Hjälper det om man kastar ut datorerna genom fönstret?

 

Bosse ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför finns det ingen "Guiden Konfigurera nätverk" i Vista?

Därför att det inte behövs, då nätverksfildelning normalt är mycket enklare att konfigurera än i XP.

Men ska det gå åt skogen, så gör det det med besked. :)

 

Har du Privat nätverk? Klicka på Anpassa i Nätverks- och delningscenter.

 

Har du något antivirus med Internet Security? I så fall inaktivera och testa med fildelning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Privat nätverk, ja.

 

Slår jag ifrån lösenordsskyddad delning så kan jag öppna BARBAR (den ena datorn) i Nätverket och ser den utdelade disken, C Vista Ultimate. Bifogar bilder på vad som händer när jag klickar på disken. Klickar på Diagnostisera på "Nätverksfel" och då kommer "Nätverksdiagnostik i Windows" fram.

 

Startar om datorn gör jag hela tiden men det hjälper inte.

 

AVG antivirus och inbyggd brandvägg.

 

Kan jag öppna BARBAR så kan det inte vara något fel med anslutningen.

 

Bosse

 

[bild bifogad 2008-08-23 12:55:52 av Bosse-i-skogen]

1075606_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I stället för att dela ut hela C-disken, prova med att dela ut en enskild mapp om det fungerar då.

 

Har provat det med...

 

Jag gör som jag alltid gjort när jag delat ut diskar, mappar och skrivare men det går helt enkelt inte längre. Som du säger så ska det vara en barnlek i Vista. Bara dela ut och det poppar upp ögonblickligen i den andra datorn. Så har det alltid varit tills nu.

 

Jag ska mejlbomba Microsoft!

 

Heja Jörgen Persson! Han får visserligen läkarbehandling nu... men han har kommit igen förr!

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska mejlbomba Microsoft!

 

Heja Jörgen Persson! Han får visserligen läkarbehandling nu...

Om det är honom du ska mailbomba på Microsoft, i humanismens namn vänta tills hans läkarbehandling är över. Hur du nu kan veta att någon på Microsoft läkarbehandlas???

 

Har du SP1 installerat?

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-08-23 14:17:30 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du SP1 installerat?

 

Vista ultimate med Sp1 och alla uppdateringar på båda datorerna. Tröttna gärna på mig för jag har kapitulerat för idag...

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tröttna gärna på mig för jag har kapitulerat för idag...

Då återstår bara din tidigare tanke:

Hjälper det om man kastar ut datorerna genom fönstret? :)

 

Men först, i Nätverks- och delningscenter klicka på Visa datorer och enheter, vad ser du?

 

En googling på "error code 0x80070005 file sharing vista", utan citattecken, ger en del när du får tillbaka orken.

 

Dubbelkollat att Fil- och skrivardelning är aktiverat i Windows-brandväggen i båda burkarna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men först, i Nätverks- och delningscenter klicka på Visa datorer och enheter, vad ser du?

 

Kollar från den stationära. Tre ikoner: AMD, som är den stationära, BARBAR, som är laptopen och SpeedTouch ST780WL DeXten (0710JTFR6) som är Telias Thomson gateway. Samma sak från laptopen.

 

Klickar jag på BARBAR så kommer mapparna jag delat ut fram. Men sen får jag som sagt felmedellande om jag försöker öppna en utdelad mapp.

 

Dubbelkollat att Fil- och skrivardelning är aktiverat i Windows-brandväggen i båda burkarna?

 

Ja

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu helt plötsligt når jag från laptopen 3 av 5 hd i den stationära datorn och kan göra vad jag vill med filerna. Har kollat delningsinställningarna och de är identiska på alla 5 hd i den stationära.

 

Att nå en utdelad mapp i laptopen från den stationära går dock fortfarande inte.

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jaha nu är det dags igen! Om jag fullt ut löste det förra gången minns jag inte eller om det var formatering jag gjorde som löste det hela.

 

Båda Vistadatorerna är formaterade sedan sist och nätverket har fungerat utan problem om man bortser från att systemdisken på respektive dator inte kunnat öppnas men det kvittar.

 

Jag har inte gjort några ändringar i någon dator och ändå når jag inte laptopen från den stationära helt plötsligt! Från laptopen till den stationära är det inga problem.

 

Laptopen ligger där i den stationära men när jag klickar på den får jag: //Laptop1 är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda osv...

 

Det angivna namnet på nätberksprovidern är ogiltligt."

 

Jag har ändrat datornamn i båda datorerna och arbetsgruppen har jag ändrat till något annat (samma i båda datorerna) men det hjälper inte. Alla hd är utdelade i båda datorerna Användarnamn och lösenord har jag samma på datorerna. Jag sitter här med två datorer och jag vill ha fullständig åtkomst till resp. dator.

 

Det borde fungera men icke! F--------n!

 

Edit: Felet verkar lika i den staionära datorn verkar det som. Även om jag delar ut en hel hd eller en specifik mapp och ger fullständig behörighet och klickar ok i alla rutor och ser symbolen delad på hd:n/mappen så är den ändå inte delad när jag går in och kollar igen... ändå når jag hela den stationära från laptopen, va e detta???!!! Skrivaren i den stationära kommer jag inte åt från laptopen.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

[inlägget ändrat 2008-12-06 18:19:45 av Bosse-i-skogen]

[inlägget ändrat 2008-12-06 18:25:01 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag slog av brandvöäggen i båda datorerna, jag har har vistas inbyggda och ingen annan. Men det fungerar ändå inte. För att klargöra mitt tidigare kanske lite röriga inlägg:

 

Jag når dator 1 från dator 2 trots att mappar i dator 1 står som icke delade när jag högerklickar - Dela. Gör om hela proceduren med att inte dela och delar igen med fullständiga behörigheter. Symbolen delad finns då på hårdidken i fråga. Går jag in igen och kollar delning så står den som inte delad. Klickar jag avancerad delning så är den utdelad med fullständiga behörigheter. Trots detta så når jag hårddisken ifråga från dator 2.

 

Dator 2 når jag inte från dator 1 trots att alla delningsinställningar i dator 2 är korekta. Det låter fel det jag skriver för delningsfelen borde ju finnas i dator 2 eftersom det är den jag inte når från dator 1 men icke!

 

Vad jag har gjort är att jag körde in Telia Säker surf på dator 1 igår. Men dator betedde sig egendomligt så jag avinstallerade det igen och körde in AVG free igen. Om mina fel beror på detta vet jag inte.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

[inlägget ändrat 2008-12-06 19:38:14 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahaa, där är det ju en brandvägg. Det ligger kanske kvar något av F-secure, se om det här hjälper:

http://support.f-secure.com/enu/corporate/downloads/removeav.shtm

 

Jag hade gjort återställningspunkt för 4 dagar sedan så jag återställde datorn och nu fungerar allt igen, nästan. Dock så hängde något kvar av f-secure, det blev felmeddelande när jag högerklickade på något. Installerade f-secure igen och avistallerade det igen och körde in avg.

 

Som sagt allt fungerar förutom att partition J på dator 1 når jag inte från dator 2.

 

Edit: Men efter att jag partionerat om lite och skapat samma partition igen fast med enhetsbetekningen M så fungerar nätverket nu ypperligt. Tack för inputen.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du fick det att fungera!

 

Tack! Men det är märkligt att det ska behöva bli så här. Krångel utan någon vettig anledning. Att en tom partition som heter J bara går att nå i nätverket om jag raderar den och återskapar den och kallar den M är ju mycket konstigt.

 

Man slutar aldrig att förvånas över en dators "inre liv och vilja". :D

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...