Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Photoshop - justera solbrännan?


AnnaK

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag är ganska ny på photoshop och håller nu på med ett fotomontage på kul. Jag har monterat två människors huvud (låter makabert ) på två andra människors kroppar (låter obscent) och den ena människan blir ganska "naturlig" men den andra människan blir konstig eftersom huvudet är mycket mer solbränt än kroppen. Hur gör jag lättast för att aningen minska solbrännan på huvudet eller öka solbrännan på kroppen. Det är inte helkropp utan hals, en arm och axlar ungefär. Jag har provat att använda pipetten och ta färgprov och använda färghinken men det ser inte klokt ut. Tar tacksamt emot tips!

 

:-) Anna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan Anna!

Jag är inte helt säker, men du skulle ju kunna testa bränna. (Dodge/Burn på engelska, vet inte namnet på svenska) på huden. vilket betyder att de gör de du "målar på" mörkare, fast de fotrfarande behåller sin färg. Det är de verktyg som ser ut som en nål med en rund boll på om jag får uttrycka mig pedagiskt.. ;)

Testa de verktyget med en låg "synlighet" (opacity på engelska), och använd en hyffsat stor och mjuk "pensel" (markören som du "bränner med").

Hoppas du förstår vad jag menade!

(Annars är de bara fråga)

 

Lycka till!

/Adam

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte helt säker, men du skulle ju kunna testa bränna. (Dodge/Burn på engelska, vet inte namnet på svenska) på huden. vilket betyder att de gör de du "målar på" mörkare, fast de fotrfarande behåller sin färg. Det är de verktyg som ser ut som en nål med en rund boll på om jag får uttrycka mig pedagiskt..

Testa de verktyget med en låg "synlighet" (opacity på engelska), och använd en hyffsat stor och mjuk "pensel" (markören som du "bränner med").

 

Hallå Adam!

Tack för ditt svar! Btw - jag har PS på engelska så du behöver ej översätta till svenska. Sorry, glömde säga det. Jag har testat Dodge/Burn och det kanske kan fungera. Vet du (eller någon annan) om det går att justera färgnivån på detta verktyg. Som det är nu blir det lite för rödorange ton till en persons solbränna som är brun utan röd ton. Tips?

 

Tack på förhand!

(Skojigt är det i alla fall!)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan också prova med att markera ansiktet, eller kroppen då, och sen lägga på ett justeringslager för färgbalans. Där kan du sen ändra färgerna för den delen av bilden, skuggor, mellantoner osv.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan också prova med att markera ansiktet, eller kroppen då, och sen lägga på ett justeringslager för färgbalans. Där kan du sen ändra färgerna för den delen av bilden, skuggor, mellantoner osv.

 

Ah! Jag vet hur jag markerar, men vart går jag in för att lägga på ett justeringslager för färgbalans? Samt var ändrar jag färgerna, skuggorna och mellantoner osv???

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du gjort din markering kan du antingen ta menyn; layer -> new adjustment layer -> color balance eller så trycker du på den svart-vita cirkeln längst ner i layer-fönstret och väljer sen color balance där istället.

 

Sen är det bara att prova sig fram med reglagen där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, tack så mycket för tipsen! Jag har hållt på och testat lite men det är sjukt svårt att få till rätt solbränna men kul är det :-)

PS-Amatör :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...