Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Photoshop-hjälp... ska göra stripes


Tophe

Rekommendera Poster

Jag försöker komma på nåt enkelt sätt att få flera breda linjer i olika färger att följa varandra mjukt, med raka linjer och runda hörn.

 

Är ute efter att göra lite 70-tals stripes til en hemsida..

Typ som de linjerna som synd på den här bilden:

http://www.berting.nl/seventies/pics/filmtv/10019165.jpg

 

Hur gör jag det enklast? Kommer inte på nåt bra sätt att tekniskt lösa det...

 

 

Tråden flyttad från Webblayout & -design av moderator

 

[inlägget ändrat 2008-08-21 22:43:56 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skulle använt mspaint för detta, sen är det bara att spara som jpg och du kan a bilden på world wide web också

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förmodar att det är bättre att göra i Photoshop... och att det blir bättre där. Linjerna är dessutom del av en större design.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ook, om du vill så kan du använda det där fotoshop också men jag kan inte lova att det blir lika bra. Men här har du en beskrivning på hur du kan göra i båda programmen iallafall (jag antar att du har en digitalkamera, men det har väl alla nuförtiden):

 

Skaffa först några sugrör från mcdonalds. De där som man kan göra en böj på. Ta ett gäng när du ändå är igång så du har några i reserv om något spårar ur.

 

Ta sedan sugrören och böj dem i den "veckade" delen så mycket som du behöver, var noga med att det blir lika.

Lägg sedan sugrören på ett vitt papper, så som du vill ha linjerna, när du är nöjd fotar du dem med digitalkameran.

 

Sen vet jag inte riktigt hur man får bilderna till datan, men det kanske går att fråga i bildforumet om det. Det ska gå iallafall...

 

När du fått in bilden i datan så kan du måla över sugrören med olika färger och sen är det färdigt. Resultatet blir fina linjer som blir perfekta om du lagt ner ordentligt med tid på att lägga sugrören rätt förstås.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, det var en kreativ lösning.

Men jag vill lära mig hur jag gör grafiken direkt i photoshop (eller fireworks).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag kan inte lova att det blir lika bra.

Hur tänker du nu? MS Paint är ju en leksak jämfört med Photoshop.

 

[inlägget ändrat 2008-08-21 22:33:12 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det är ett ritprogram, men han som frågar får göra som han vill, jag vet inte vad det där fotoshop är men det finns ett ritprogram i datan som är bra och duger långt men inte om han inte vill använda det för om man inte vill så blir det ju aldrig bra, men han som frågar får bestämma själv

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog ha använt ett vektorprogram i stället, t ex Inkscape, Corel Draw eller (gud förbjude) Adobe Illustrator. Första kurvan får du ju rita själv, men det går ju att kombinera räta linjer i räta vinklar med kurvor (eller bågar) för att få det att se prydligt och symmetriskt ut. Sen tar det ju inte många minuter att skapa kopior utanför eller innanför den första. Ändra färger och exportera.

Alternativt skapa första kurvan i Photoshop (eller annat liknande) och använd "feather" för att i steg utöka markeringen i flera steg och byt färg på varje ny markering. Exakt hur man jobbar med markeringar i Photohop vet jag inte (jag använder GIMP som kostar "lika mycket" som MS Paint men är en aning vassare..), men det kanske är en idé att utgå från?

Jag vet inte riktigt vad det är du har problem med att uppnå, så det här kanske var ett idiotsvar. Ursäkta i så fall!

Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite saker att prova...

 

Gör först en bana/path i PS för konturen.

 

Välj en lämplig pensel och gör "stroke" på banan.

 

Förstora/förminska sedan banan, byt färg och gör "stroke" igen.

 

Upprepa tills det är klart.

 

Eventuellt kan man definiera en pensel eller ett mönster med flera färger och på så vis komma undan med endast en "stroke".

 

Det som kan bli problem är att få tjockleken på linjen att variera enligt bilden du skickade som exempel. Det finns lite olika sätt att göra det på.

 

Genom att använda banor undviker man problem med att en selektion blir "taggig" eller ful på annat sätt när man ändrar storlek på den. Dessutom vill du ju att kanterna på de olikfärgade linjerna ska vara skarpare och det är ytterligare en anledning att använda banor.

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-08-22 10:29:00 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...