Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista Inspelning :av ljud "Det finns inga ljudenheter installerade"


T.Sarastro

Rekommendera Poster

FEL: Ljudenheter for Inspelning saknas

Dator: Acer Aspire 7720G, köpt juni 2008. Vista Home Premiu

Jag skulle vilja be om hjälp med att få tips på vad jag kan göra för att ånyo spela in ljud.

 

Linjeingång har använts i juli och den inbyggda mikrofonen igår.(18.8) Men när jag senare (utan att ha flyttt datorn) skulle använda linjeingången och höll på att välja bort mikrofonen ivolymkontrollen försvann valmöjligheterna. Inspelningen funkar inte (19.8)

 

Symton 1:

Om man öppnar Volymkontrollen visas inte Mikrofon och inte Linjeingång. I stället visas "Det finns inga ljudenheter installerade".

 

Fråga: Menar Microsoft egentligen att det är drivrutinerna som saknas eller vadå?

 

Sympton 2:

I enhetshanteraren gulmarkeras i Ljud o speleenheter enheten ADS Instant HDTV PCI samt den ena enheten Realtek High Defin Audio.

För båda meddelas Plats okänd och Kod 10. (Enheten för uppspelning är Realtek med samma namn på drivrutin är OK.)

 

Jag körde "Uppdatera Drivrutin" (nätet) och sytemet skrev att de båda drivrutinerna använder den senaste drivrutinen.

Sympton 3

Ljuduppspelning OK (Realtek Digital Output,Realtek Gigh Defin ... (högtalare))

 

Jag har provat att gå tillbaka till systemåterställning 08-08-05 (således innan jag senast ville använda inspelaren), men detta gav ingen effekt.

"Ett okänt fel inträffade under Systemåterstarten"

 

Frågor:

 

Är det något mer som kan göras på mjukvarrusdan?

Är der lämpligt att prova att i enhetshanteraren avinstallera drivrutinen, som ju i och för sig av Windowa anges som den nyaste ? Men då tas den ju bort på datorn! Hur återställs den? Är det bara att köra uppdatera drivrutin? Eller måste den hämtas på annat sätt?

[http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=223688&page=1#8261008]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Denna fråga är fortfarande aktuell! Har någon läsare några bra tips?

 

(Det här inlägget kommer lång tid efter första inlägget, dels för att jag rest, dels för att jag under nära 3 veckor inte haft kontakt med internet. Det tog nämligen lång tid för min internetleverantör Net-at-unce att räkna ut att det var fel i statationen i Mölndal. När de äntligen begrep detta ( eller ville begripa detta) blev förbindelsen fixad inom 1 dygn)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft förslag till åtgärd vid kod 10 i Enhetshanteraren finns på

http://support.microsoft.com/kb/310123

 

Du kan kolla om Acer har någon ljuddrivrutin för din dator på sin webbplats och i så fall installera den.

 

Systemåterställning i Vista görs säkrast i felsäkert läge (tryck F8 upprepade gånger under uppstarten och välj felsäkert läge i menyn).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Problemet delvis löst

 

I Microsoft Vistas help system tycks det inte nången bra dokumentation av Vistas ljudsystem. Ännu värre är att en del av de felmeddelanden som visades var vilseledande, exempelvis det i första inlägget nämnda "Det finns inga ljudenheter installerade" som borde omformuleras. Kanske i stil med 'Ljudenheterna inte aktiverade eller inte installerade . Undersök om enheterna kan aktiveras genom att ....'

Acers User Guide är synnerligen torftigt. Allt detta ledde till handhavandefel när jag försökte koppla bort mikrofonen när jag spelades in via line ingången.

Men nu funkar inspelningen, dock är problemet endast delvis löst.

 

Lösningen var:

1 Öppna Ljud/inspelningsenheter (genom att högerklicka på ikonen högtalare i Vistas meddelandefält)

2 Ett fönster visas, välj fliken inspelningsenheter. Då ska rutan inspelningsenheter visa minst 2 enheter, nämligen mikrofon och linje ingång. Men rutan var i det aktuella fallet tom.

3 Enheterna kan nu göras synliga om man högerklickar i det tomma fältet och sedan väljer alternativet aktivera.[Men i enhetshanteraren är enheterna för ljudinspelning fortfarande gulmarkerade. Det finns således fortfarande ett problem.

 

Jag provade sedan att spela in via den inbyggda mikrofonen. Max volymen med den valda inställningen låg vid -14 db under klippgränsen. I förhållande till denna nivå ligger datorns buller tämligen högt vid -40 db

(Kommer att visas på bild när jag begripit hur man bifogar en bild)

 

 

 

 

[bild bifogad 2008-10-12 04:55:18 av T.Sarastro]

1089177.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enheterna kan nu göras synliga om man högerklickar i det tomma fältet och sedan väljer alternativet aktivera.[Men i enhetshanteraren är enheterna för ljudinspelning fortfarande gulmarkerade.

Det tyder på att något problem föreligger med ljudkortets drivrutin eller att kortet ligger i konflikt med annan enhet (samsas om samma IRQ etc).

 

Testa hämta drivare från acer och ominstallera ljudkortet med den:

http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_7720.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

FEL: Ljudenheter for Inspelning saknas

Dator: Acer Aspire 7720G, köpt juni 2008. Vista Home Premiu

Jag skulle vilja be om hjälp med att få tips på vad jag kan göra för att ånyo spela in ljud.

 

Linjeingång har använts i juli och den inbyggda mikrofonen igår.(18.8) Men när jag senare (utan att ha flyttt datorn) skulle använda linjeingången och höll på att välja bort mikrofonen ivolymkontrollen försvann valmöjligheterna. Inspelningen funkar inte (19.8)

 

Sympton 1:

Om man öppnar Volymkontrollen visas inte Mikrofon och inte Linjeingång. I stället visas "Det finns inga ljudenheter installerade".

 

Fråga: Menar Microsoft egentligen att det är drivrutinerna som saknas eller vadå?

 

Sympton 2:

I enhetshanteraren gulmarkeras i Ljud o speleenheter enheten ADS Instant HDTV PCI samt den ena enheten Realtek High Defin Audio.

För båda meddelas Plats okänd och Kod 10. (Enheten för uppspelning är Realtek med samma namn på drivrutin är OK.)

 

Jag körde "Uppdatera Drivrutin" (nätet) och sytemet skrev att de båda drivrutinerna använder den senaste drivrutinen.

Sympton 3

Ljuduppspelning OK (Realtek Digital Output,Realtek Gigh Defin ... (högtalare))

 

Jag har provat att gå tillbaka till systemåterställning 08-08-05 (således innan jag senast ville använda inspelaren), men detta gav ingen effekt.

"Ett okänt fel inträffade under Systemåterstarten"

 

Frågor:

 

Är det något mer som kan göras på mjukvarrusdan?

Är der lämpligt att prova att i enhetshanteraren avinstallera drivrutinen, som ju i och för sig av Windowa anges som den nyaste ? Men då tas den ju bort på datorn! Hur återställs den? Är det bara att köra uppdatera drivrutin? Eller måste den hämtas på annat sätt?

[http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=223688&page=1#8261008]

 

T Sarastro beskrev lösningen på Sarastros problem i denna tråd den Skrivet 12 okt 2008, 03:56

 

Några andra tips still dem som får det fåniga meddelandet "Ljudenheter .. saknas":

mörknäs skrev i maj 2008

"Testa fn (funktionsknappen bredvid windowsknappen) och f4, så borde det funka igen."

aroon skrev den 10 maj 2008

"Eftersom det funkar efter du startar om datorn så tror jag att du har följande problem:

 

"When you plug the headphones into the jack, the plug shorts these contacts and the sound switches from the external speakers to the headphones. Apparently, these contacts got stuck in the headphones mode and because of that you cannot hear any sound from the external speakers."

 

http://www.asklaptopfreak.com/laptop-notebook-help/2008/02/04/speakers-stopped-w...

 

Läs lösningar och allt på länken ovan"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...