Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny filmkamera. MiniDV eller Hårddisk?


kille85a

Rekommendera Poster

Hade tänkt köpa en ny HD kamera. Dock har jag svårt och välja om det ska vara MiniDV kasetter eller hårddisk. Någon som kan svara på vilket som är bäst?

 

Har hört att miniDV ska vara bättre kvalite, men stämmer detta ? Och vad finns det för nackdelar med MiniDV kontra hårddisk?

 

Och vilka HD kameror rekomenderar ni? Som ligger runt 7000-11000 kr.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill redigera filmerna är DV definitivt att föredra, trots att man kan tro tvärtom. Hårddiskbaserade kameror verkar funka bäst om man vill klippa direkt i kameran men inte så bra om man vill redigera på datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad finns det för nackdelar med MiniDV kontra hårddisk?

 

Om hårddisken är full, så ÄR den full. Du måste alltså ha tag i en dator och tanka över innehållet, innan du kan filma mer. Med DV är det bara att byta band och fortsätta.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om vi bortser ifrån vad som är lättast att redigera och inte. Vad är bäst kvalitetsmässigt? Är det nån skillnad på ljud/bild kvalite mellan hårddiskarna och MiniDV ?

 

Sitter och kollar speciellt på dessa två.

 

Sony HDR-HC9

Canon HV30

 

Men har ingen aning vilken som är bäst igentligen. Nu är det också så att jag är ute efter möjlighet till mycket digital zoom, hellst över 100. Iaf att den möjligheten finns. Tyvär verkar det inte vara möjligt på sony kameran.

 

Men vilken av dessa är bäst kvalitetsmässigt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om vi kollar till vad som är bäst kvalitetsmässigt mellan MiniDV och hårddiskar då? Vad gäller då? Och sen har jag hört av någon att MiniDV inte tillhör framtiden, att dessa kasetter kan komma att bli svåra att få tag på? Stämmer detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och sen har jag hört av någon att MiniDV inte tillhör framtiden, att dessa kasetter kan komma att bli svåra att få tag på? Stämmer detta?

 

Det beror ju på vad man menar med framtid... Ingenting som finns idag, kommer att gå att få tag på om 25 år. Men att DV skulle försvinna inom de närmsta åren, ser jag inte som troligt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra det. Hade bara hört det som ett löst rykte, att MiniDV skulle vara något som är påväg ut.

 

Men åter till frågorna nu iaf.. kvaliten blir bättre med MiniDV väl?

Vet du någon bra HD kamera med miniDV att rekomendera för ett pris runt 7000-12.000 kr ? (kan sträcka mig lite längre, ifall det ligger precis ovanför summan jag skrev.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kvaliten blir bättre med MiniDV väl?

 

Ingen aning. Jag vet inte i vilket format Canon sparar på hårddisken.

 

När man spelar in HD-video på DV-band (eller HDV-band) så är det _inte_ DV-format, utan mpeg2-format. Så om det som spelas in på hårddisken också är mpeg2 (med samma bitrate) så blir det samma kvalitet.

 

Men det kan lika gärna vara Canon har nån egen variant av mpeg, så att det inte går att redigera på ett vettigt sätt. På nåt sätt måste du ju ha ut filmen från kameran.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah oki.. för när man lägger in materialet ifrån en DV kasett i tex Pinnacle studio, så kallar han det DV AVI. Men det kanske är fel alltså?

Men isåfall, vad för kameror spelar in DV material då? Det sägs att MiniDV ska vara det som ger bäst kvalite, men det borde det ju inte vara ifall det inte är DV material man får ut?

 

Nu blev jag lite förvirrad :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för när man lägger in materialet ifrån en DV kasett i tex Pinnacle studio, så kallar han det DV AVI. Men det kanske är fel alltså?

 

Nej, inte fel. Så länge det handlar om vanlig DV (inte HD) så är DV-AVI. Men klarar Pinnacle Studio av HD-material?

 

Men isåfall, vad för kameror spelar in DV material då? Det sägs att MiniDV ska vara det som ger bäst kvalite

 

Ja, Mini-DV ger bäst kvalitet - så länge vi pratar om just vanlig DV (alltså tradionell, lågupplöst TV-bild). Men pratar vi HD-upplösning, så heter kassetterna visserligen HDV, men filmen sparas i mpeg2-format. Lite förvirrande kan man tycka, men det hade varit "omöjligt" att behålla DV-formatet för en HD-bild då den behöver runt 6 gånger högre bithastighet, därför han man valt att komprimera på ett annat sätt än DV.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah oki. Det vet jag inte om pinnacle.. ska kolla upp det.

 

Men isåfall.. om jag ska köpa en HD kamera.. för att få bäst kvalite, är det hårddisk, DV kasetter (som är menade för HD) eller skivor som gäller då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det också så att jag är ute efter möjlighet till mycket digital zoom, hellst över 100.

Varför tycker du att digital zoom är viktig? Jag har aldrig sett någin vits med det i en videokamera. OK, om man har bestämt sig för att inte redigera det man filmar är det kanske användbart men ska man redigera kan man lika gärna förstora bilden då.

 

Men vilken av dessa är bäst kvalitetsmässigt?

Har ingen egen erfarenthet, det är nog bäst om du läser jämförande tester själv. Båda verkar ha fördelar/nackdelar jämfört med varandra.

 

 

Redigering (ja nu är jag där igen men erfarenheten säger att de flesta förr eller senare faktiskt vill redigera sina inspelningar) av AVCHD som Canon spelar in i verkar vara allt annat än enkelt. Många program stödjer inte ens formatet och gör det det är det väldigt datorkrävande. HDV däremot hanterar många program och det kräver betydligt mindre av datorn (ingen egen erfarenhet dock).

 

[inlägget ändrat 2008-08-21 02:31:50 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HD-kamera som spelar in på skiva känns inte speciellt meningsfullt, då finns det helt enkelt inte plats för att göra bra inspelningar (annat än väldigt korta).

 

Både hårddisk och band ger möjlighet till bra kvalitet. Det beror nog mer på enskilda kameror än på formatet vilket som ger bäst bild.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte i vilket format Canon sparar på hårddisken.

AVCHD.

 

Tungt att redigera och inte speciellt bra implementerat, än så länge. Om man får tro det man läst sig till :)

 

 

[inlägget ändrat 2008-08-21 02:31:29 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag filmar mycket och vill alltid spara källmaterialet. Då är minidv att föredra. Om man har en hårddisk kamera måsta man kopiera hd:n till en extern hd. Detta slipper man om man filmar minidv.

Dessutom är dessa kameror billiga nu. Ang. zoom så ska den optiska zoomen vara så hög som möjligt den digitala ökar bara pixligheten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tycker du om följande kamera?

 

SONY Videokamera MiniDV Hög definition HDR-HC9

 

För ca 9800 kr. Verkar den bra? eller vad har du för åsikt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...