Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

överföra film från digital videokamera till pc


Gullikan

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har problem med att överföra film från videokamera till dator. Det är en Panasonic NV-GS15EB-kamera. Jag har försökt läsa instruktionsboken men får inte ut mycket av den.

 

Jag har försökt att ansluta en dv-kabel till usb:n men det kommer ett meddelande på datorn att enheten är felaktigt ansluten... Det följde med en skiva med USB-driver, G.726 Audio Decoder, ArcSoft PhotoImpression 4, ArcSoft Panorma Maker 3 och ArcSoft PhotoMontage 2. Tyvärr finns det inte någon beskrivning av programmen men jag har för säkerhets skull installerat allihop men inte hjälper det.

 

Hur gör man? Det handlar om hjälp på VÄLDIGT grundläggande nivå är jag rädd ; )

/Gullikan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska ansluta din kamera till datorn med en Firewirekabel (kallas även 1394 eller iLink). Du måste ha en firewireingång på din dator. Om du inte har det går det att fixa.

 

USB ska du inte använda om du vill få ut bra bildkvalitet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Hur fixar man det???

 

Och i nuläget skulle jag ändå vilja överföra en liten filmsnutt som jag lovat fixa åt några elever. Det ska väl ändå fungera att överföra via USB?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu har jag frågat Panasonic och jag har missuppfattat bruksanvisningen... Man måste använda firewire. Men jag har inte någon sådan ingång på datorn och tyvärr är det företagets dator så jag kan inte börja greja med att sätta dit en heller. Kan man göra på något annat sätt?

 

Och vilka datorer brukar ha firewireingång? (om jag skulle lyckas låna någon annan)...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en stationär dator du har? Om en bärbar kanske det finns en cardbus eller äldre pcmcia port till vilken en något dyrare adapter finns?

 

Annars - många datorer har firewire. Antingen på moderkortet direkt eller via ljudkort om det finns installerat ett separat sådant. Jag har ex.v. på båda mina, ena via just ljudkortet och andra via moderkortet. Så du kan alltid börja med att titta runt på jobbet, om nu möjligheten finns att ens använda datorn för detta, och sedan fråga vänner och bekanta.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn jag har är bärbar. Men, hur ser jag egentligen om det finns firewire? Jag trodde att det var typ ett USB-uttag men så kanske det inte alls är...???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bild kan du finna ex.v. hos wikipedia:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Firewire

 

Om du har en expansionplats på datorn, typ cardbus eller pcmcia, så kan du där köpa till kort som ger dig firewire för några hundralappar om det ej finnes som standard på datorn.

 

Du bör även kunna titta i enhetshanteraren i datorn och där se om du har någon enhet med beteckningen IEEE 1394 eller bara 1394. Återfinns under nätverkskort.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har naturligtvis helt rätt... Jag har en firewireingång. Så nu har jag köpt en kabel och försökt fånga in videon till MovieMaker men inte fungerar det. Vad kan man göra för fel? Jag har kopplat ihop kamera och dator. Ställt kameran i uppspelningsläge men MovieMaker hittar inte någon film att fånga...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...