Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Fr3ak0ut

32-bitar och 4 GB RAM?

Rekommendera Poster

Tjena!

Köpte en ny dator (http://www.pccity.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-pccity-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=TP.z6oZK9g5SR0EjCGdBwx120000ep8VOh_r?ProductID=jPTD4QFHqk0AAAEaDSBtzMRd&CatalogCategoryID=KjzD4QFHc.MAAAEOb_o03xil) här om dagen och innan vi köpte den ringde jag och frågade lite grejor som bland annat om den hade 64-bitars vista, vilket jag fick svaret "Ja" till samtidigt som jag kom på att 32-bitar bara stöder 3,12 GB RAM eller ngt så tänkte att det borde vara självklart.

Men efter att kommit hem med den upptäcker jag att den har 32-bitar när jag ska välja språk (allting står med "32-bitar på svenska", engelska osv) och tänker skitsamma. Sen så kollar jag på Dator > Egenskaper och där står det 4 GB RAM.

Men när jag kör dxdiag i cmd står det Minne: 3326MB RAM.

Tänkte ringa till dem imorn när de har öppet, så tänkte under tiden bara höra vad ni tycker..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Windows vet om att du har 4gb ram i datorn, och berättar snällt detta. Men windows använder bara 3,någonting ram.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och den hade alltså använt allting om det varit 64-bitar?

dxdiag i cmd står det Minne: 3326MB RAM.

Det är alltså inte så att det visas hur mycket RAM som inte används här?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Och den hade alltså använt allting om det varit 64-bitar?
Ja

Det är alltså inte så att det visas hur mycket RAM som inte används här?
Nej, i min dator så står det 2046 MB RAM, vilket är vad jag har i datorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vitsen med 32-bitars Vista är att mycket mer program fungerar med 32-bitars.

Vitsen är också att det finns mycket mer drivrutiner till hårdvara för 32-bitars.

Vitsen med 64bitars blir bla att utnyttjar programmen mycket minne så lönar det sig med 64-bitars för du kan ha mer minne som används.

Istället för att det hamnar på hårddisken, segt.

Det behöver inte gå fortare med 64-bitars.

I en jämförelse mellan

XP32 och x64

gick de flesta programm 5 till 10% långsammare med 64-bitars

några program 2 till 3 ggr långsammare

något enstaka program 5 till 10% snabbare

det mesta gick alltså långsammare.

Att man utrustar datorer idag med 4GB RAM är ofta en fråga om pris.

2x2GB=4GB billigare än 2x1GB + 2 x 512MB=3GB

men jag förstår du är förbannad om du ville ha 64-bitars och fått 32-bitars.

Hade du frågat "Hur många bitar utnyttjar Vista?" så skulle det inte förvånat mig om svaret blivit "Vaddå bitar" eller "Ja"

Säljarnas kunskaper är ofta inte så höga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Näe märkte det, men man känner sig ändå lurad eftersom att de skriver 4 GB RAM minne men det är ju bara 3 som funkar. Det är ju som att köpa en ny bil med 4 hjul och sen får reda på att bara 3 funkar. Så nu får de en sur kund efter sig, skulle nog ha frågar hur många bitar det var istället för om det var 64-bitars så de inte kunde ha ljugit och kommit undan med ett "Ja". Vet att i telefonerna på support brukar bara nybörjare sitta, men att folk som satt där var så okunniga kunde man inte tro... Men de lurar nog sig själv lite när de skriver 4 GB RAM för då tänker man ju att det måste vara 64-bitar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
innan vi köpte den ringde jag och frågade lite grejor som bland annat om den hade 64-bitars vista, vilket jag fick svaret "Ja" till
Det är tillräcklig anledning för att reklamera datorn, dvs kunna lämna tillbaks den utan några kostnader alternativt att de "rättar" felet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp precis, ringde och hon som svara verka vara ytterligare en sån som inte visste något eftersom hon hela tiden "vi beklagar det" och sa det att jag får komma tillbaks med datorn eftersom det är öppet köp fortfarande. Så det är klart, men hur som helst tänkte jag passa på att fråga om det här med mobil och dator. När jag fick nya datorn här läste jag någonstans att man inte fick ha mobilen närmare än 30 cm från datorn? Är det bara för att den kan ge störningar på ljudet, eller är det något mer som kan hända?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet av personlig erfarenhet att en mobil har vid minst ett tillfälle raderat informationen på en diskett. Och en diskett är ganska lik en hårddisk trots allt. Och det är en orsak till att jag aldrig lägger mobiler inärheten av datorer, kontokort, usb-minnen och annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej då vet jag! Men om man vill reklamera något (går tillbaks till datorn nu), kan man få ersättning eller får man bara pengarna tillbaks? Eftersom det ingenstans står att det är 32-bitar (förens man köpt den såklart) utan endast 4 GB RAM? Sen är det till butiken man ska gå eller är det typ till KO man ska gå? Eftersom de i princip undanhåller information och lurar kunder...

[inlägget ändrat 2008-08-19 14:36:31 av Fr3ak0ut]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sen är det till butiken man ska gå eller är det typ till KO man ska gå? Eftersom de i princip undanhåller information och lurar kunder...

Du ska alltid gå till inköpsstället i första hand. Om de vägrar så be dem skriftligen förklara hur de resonerar med annonseringen av 4GB internminne. Därefter tar du kontakt med en konsumentvägledare där du bor: http://www.konsumentvagledare.konsumentverket.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, men innan jag börjar med något är det en som påstår att jag ska kunna ha 4 GB RAM, jag citerar...

x32 eller x86 (samma):

All 32-bit versions of Windows Vista can access up to 4 GB of RAM.

x64:

Windows Vista Home Basic - 4 GB of RAM

Windows Vista Home Premium - 16 GB of RAM

Windows Vista Business - 128 GB of RAM or more

Windows Vista Enterprise - 128 GB of RAM or more

Windows Vista Ultimate - 128 GB of RAM or more

Länk till citatet:

http://i17.se/forum/viewthread.php?forum_id=15&thread_id=223&pid=7420#post_7419

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Okej, men innan jag börjar med något är det en som påstår att jag ska kunna ha 4 GB RAM, jag citerar.

Att 32-bitars Vista kan adressera 4GB (vilket är det enda som MS säger med dessa data) betyder inte att OS:et har tillgång till detta. Eftersom enbart ca 4GB kan adresseras måste minnesmappningar för ex. grafikkort och ev. andra enheter göras inom dessa 4GB, villket minskar den tillgängliga mängden minne.

Dessutom har Vista satt en normal maxgräns på ca 3.12 GB (exakt mängd beror på den hårdvara och de enheter du har) för att undvika kompatibilitetsproblem med drivrutiner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så vart har folk fått den här gränsen på 3,12 GB något från? Är kanske folk som använder Windows Vista Home Basic (som kan ha 4 GB RAM i 64-bitars version). Hittar ju flera citat här under De viktigaste skillnaderna mellan 32- och 64-bitarsversioner av Windows Vista...

Minnesåtkomst

En 32-bitars version av Windows Vista kan komma åt upp till 4 GB RAM-minne.

Minnesåtkomst per utgåva

Alla 32-bitars versioner av Windows Vista kan komma åt upp till 4 GB RAM-minne.

Windows Vista Home Basic - 4 GB RAM-minne

Windows Vista Home Premium - 16 GB RAM-minne

Windows Vista Business - 128 GB RAM-minne eller mer

Windows Vista Enterprise - 128 GB RAM-minne eller mer

Windows Vista Ultimate - 128 GB RAM-minne eller mer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej läs svaret ovan också, märkte att du var 1 minut före mig med ditt inlägg nu och hamna under mitt. Men har 768 MB i grafikkorts minne, kan det vara detta som gör att bara 3326 MB i minne visas i dxdiag? När jag räknar ihop de minnena kommer jag upp i 4096 MB (768 + 3326 MB) vilket stämmer med 4 GB RAM? Känner mig fett stolt och nördig nu =P

Är ändå en hel del mygel över detta eftersom de från sin reklam utgår från att man inte har något grafikkort alls när de skriver 4 GB RAM?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Så vart har folk fått den här gränsen på 3,12 GB något från

Det är ett uppskattat medelvärde från Microsoft, troligtvis beräknat på den vanligaste typen av installationer.

I övrigt så, som jag precis sa, så är minnesåtkomst inte samma sak som tillgängligt minne för operativsystemet.

Men har 768 MB i grafikkorts minne, kan det vara detta som gör att bara 3326 MB i minne visas i dxdiag?

Nä, alla 768MB reserveras inte i internminnet såvitt jag vet, men en del av internminnet reserveras för IO-mappningar mot grafikkortet.

Är ändå en hel del mygel över detta eftersom de från sin reklam utgår från att man inte har något grafikkort alls när de skriver 4 GB RAM?

Vilseledande är det iallafall, åtminstone för den stora massan.

[inlägget ändrat 2008-08-19 15:32:23 av Anjuna Moon]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan väl se om inte butiken kan vara serviceminded nog att byta ut burken mot en med 64-bitars Vista Home. Såvitt jag vet kostar ju 32-bitars och 64-bitarsversionerna i princip lika mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med detta moderkort kan jag inte ha mer än de RAM-minnena som sitter i 2 x 2 GB i RAM, men det är ju ändå värt ett försök för att få använding av de som sitter i. Framförallt om jag någon dag vill uppgradera grafikkortet i MegaByte.. :)

[inlägget ändrat 2008-08-19 16:21:49 av Fr3ak0ut]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...