Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

problem med ljud till tvn (windows vista)


nicklas_Waag

Rekommendera Poster

hej, ja försöker få över bild och ljud till min teve med en hdmi-dvi-d kabel, bilden fungerar utmärkt men ljudet fungerar inte det bara knastrar i teven vad gör ja för fel? de hörs bara på datorn? finns det några inställningar till ljudet? (windows vista)

 

 

 

tack på förhand! / nicklas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej trodde hdmi dvi-d kabeln hade de i sig, men kom senare på att ja var tvungen att koppla en audio kabel seppart mellan datan och tvn.. rätta mig om ja har fel?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVI bär enbart bild. Ljud får du koppla via annan kanal. Analog RCA eller digitalt om sådan kontakt finns på TVn.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har en Philips LCD TV med DVI-d ingång.När man ansluter datorn via DVI ingången så ansluts ljudet analogt till ett teleproppintag 3,5 mm på TV n.Att istället ansluta ljudet till TVn s RCA ljudingångar fungerar då inte.

 

Framgår det inte av manualen vilka alternativ du har att ansluta ljudet när du använder DVI ingången eller har TV n HDMI ingång ?

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2008-08-18 09:25:36 av LARSAS]

[inlägget ändrat 2008-08-18 09:28:30 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

 

har en Samsung 42 tummare ganska ny.. och den har 3 hdmi utag och ja använder de första uttaget att koppla till tvn och dvi-d kopplar ja in i datorn.. har försökt läsa manualerna men de står inte så mkt ska läsa mer snart dock, och om teven har hdmi och datorn dvi-d så måste ja ju ha en separat sladd?

 

// Nicklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken modell?

 

I manualen borde det finnas ett fint kopplingschema för PC in. DVI och VGA.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag tittade på ett par manualer En LCD 40" och en plasma 42" (Samsung)

 

För båda gällde att man, när man ansluter med en DVI--HDMIkabel, skall använda HDMI intag nr 2 och överföra ljudet via RCA kablar. Finns en speciell panel för dessa anslutningar.

 

Men eftersom vi ej vet vilken TV du har så är det naturligtvis en gissning.

 

LARSAS

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-08-19 12:43:06 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det var visst en 40 tummare den här

 

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/48431?opendocument&markID=10-10-10

 

men de betyder ju att ja måste köpa en jävla kabel till att koppla in bak i min rca på datan till rca;n i teven om ja inte har fel? för ja tror att hdmi - hdmi kabel med hdmi i båda ändarna överför både ljud och bild i samma utag men hdmi dvi-d gör nog inte de? ja kanske har helt fel men bara va ja tror..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är nog till att skaffa en ljudkabel med RCA hanar åtminstone i i TV änden Under 3 an finns det ritat. HDMI n skall vad jag förstår sitta i 2 an

 

 

 

http://downloadcenter.samsung.com/content/UM/200703/20070323183654171_BN68-01169C-01L05-0313.pdf

 

LARSAS

 

Över 8 an finns ju beskrivet hur du gör för att ansluta TV n till datorns VGA uttag Ljudet verkar då gå via en ledare med 3,5 mm s telefonpropp i änden.Men om du är nöjd med bilden via HDMI--DVI kabeln är väl inte det så intressant.

 

[inlägget ändrat 2008-08-19 18:42:12 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det eller nytt grafikkort med HDMI ut och då även stöd hos ljudkortet att mata grafikkortet med ljud. Vet inte riktigt hur det fungerar om jag ska vara ärlig men fungerar gör det eftersom det går på en del datorer.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte/byggde en HTPC i slutet av januari. (Den är BRA!)

Men grafikkortet är lite tråkigt! Enligt Radeon/ATi/AMD/ASUS har det "HDMI" med allt det innebär, men det visade sig att hårdvaran (grafikkortet) bara hade DVI ut, och HDMI "levererades" med en adapter. Bilden är jättebra, men ljudet måste jag dra igång hemmabioljud-anläggningen för att få!

 

Borde väl "egentligen" ringt till han den där Sverker på "Plus", men grannen har redan en terrier som skäller på allt.. ;)

 

Skämt åsido: HDMI-utgångar på grafikkort är lite "bluff", fortfarande.....

Tyvärr!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bluff för en del men inte alla.

 

Tyvärr, för detta, bara DVI på det grafikkort jag har.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har köpt rca kablar nu en vit och en röd som ja kopplat mellan teven och datan men de kommer inget ljud vart ska ja ställa in de på datan nån stans?

 

 

 

tack på förhand! / N

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Högerklick eller dubbelklick på högtalaren nere till höger brukar väl leda till ljudinställningar åtminstone på XP men det är väl tillkrånglat på Vista.

 

Vad jag förstått så är det väl endast ett av TVns tre HDMI uttag som fungerar med ljud via separat kabel

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2008-08-21 21:24:56 av LARSAS]

[inlägget ändrat 2008-08-21 21:37:54 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklick eller dubbelklick på högtalaren nere till höger brukar väl leda till ljudinställningar åtminstone på XP men det är väl tillkrånglat på Vista.
Funkar bra på min Vista-dator i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nä, det är helt uppfattat oriktigt rätt men om du vill så kan du porta 2 hdmi till 1 eller tvärtom som du vill om du kanaliserar ingången till att vara 1 eller om du så vill 2 men det är inte så vanligt just med hdmi men oftast inte fungerar det ganska obra att göra som du menar att du vill. Men jag kan ändå rekommendera att aldrig göra på omvänt sätt för då kan det bli lite knas i pluggen om man säger så, annars är det lätt gjort men brukar inte ge några direkta vinster, men det kan ju vara lite olika och behöver inte gälla i ditt fall utan kanske bara i andra fall där man har en koppling som är stabilt rak och säker. Men men, jag skulle satsa på att aldrig försöka vara på den säkra sidan så alltså är det viktigt att du inte försöker köra den i kanaliserat läge för då är det väntat att oväntade saker händer, men det är som sagt lite olika. Testa så får vi se hur det går.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aa och de va 2 an elr hur? men man måste ju få ljudat att "ändra" riktnig från datan till tvn? och har än inte lyckats hitta de.. men ja har ingen aning... är trött på den här skiten..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men då kommer du inte bara få in tvkanalerna som du vill utan du kommer mest få se på tv2 men det kanske är ok?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men vafan snackar du om? har du inte läst mitt första inlägg? ja försöker koppla datan till tvn för att se på film.. har redan fått bilden men ljudet funkar inte och har köpt en rca kabel för ljudet och de funkar öndå inte vet inte va ja måste göra för inställningar på datan/tvn..? bildkabeln är en hdmi till teven och dvi-d till datan.. -.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det ska funka, men man måste göra rätt, annars visar inte bilden för tvn att den kommer från datan och då blir det knas om inte tvn känner igen data signalerna så blir det inte ljud eller inte bild eller inte någonting alls från datan till tvn, men det kan vara lite olika som sagt för det är ingen standard

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...