Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fjärrstyra Htpc


Thomas1

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har en Htpc med Windows Vista mediacenter. Med min Xbox 360 har jag full kontroll över Window Vista Mediacenter på min HTPC. Jag har även en till dator som har Windows Vista installerat. Finns det någon programvara som gör att jag kan styra min Mediacenterdator (Htpc) från min andra dator? Jag vill t.ex starta Mediacenter på min Htpc och sedan kunna titta på Live-Tv från min andra dator. Är detta möjligt utan att köpa någon ny hårdvara?

Alla datorer + min Xbox är ihopkopplade med trådbundet nätverk.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg till "media extender" i din HTPC, samt i din andra vistaburk.

Borde funka bra.

 

Själv kör jag en Vista home premium på HTPC:n och en 360 i ett annat rum. (trådlöst). Funkar galant.

 

I mina XP-datorer kommer jag åt filerna genom "fildelning", dvs "utdelade mappar". HTPC:n hittar dessa som "hårddiskar" under musik, bild och videobiblioteken. (Sanning med modifikation, bilder och musik "dyker bara upp, källan anges inte". Spela roll...)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej virtuosen2!

 

Lägg till "media extender" i din HTPC, samt i din andra vistaburk.

Borde funka bra.

 

Jag la till "media center extender" i Enhetshanteraren på båda datorerna. Se bifogad bild. Sen så startade jag Mediacenter och använde funktionen "Lägg till Extender". Nu frågas det efter en 8.siffrig kod som jag inte har. Jag fick koden från X-boxen när jag la till den, men det verkar inte funka när jag ska lägga till en annan dator. Har du någon ide hur jag ska lösa detta problem? Brandväggarna på båda datorerna var inaktiverade när jag försökte lägga till en Extender.

 

 

I mina XP-datorer kommer jag åt filerna genom "fildelning", dvs "utdelade mappar". HTPC:n hittar dessa som "hårddiskar" under musik, bild och videobiblioteken. (Sanning med modifikation, bilder och musik "dyker bara upp, källan anges inte". Spela roll...)

 

Jag har inga problem med fildelning. Problemet är att jag inte kan starta Live-Tv. Jag har inte heller några problem med X-Boxen. Med X.Boxen så funkar Live-Tv.

Jag har provat att ansluta med Windows fjärrskrivbord också. Det funkar perfekt till jag klickar på MediacenterIkonen. Då blir det svart i rutan.

 

Mvh Thomas

 

[bild bifogad 2008-08-17 20:39:17 av Thomas1]

1073881_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du Vista med mediacenter i bägge datorerna?

(Vista Basic har inte mediacenter).

 

Koden du får från den ena vistaburken ska du skriva in i den andra vista-burken.

(Inte samma kod som för X-boxen!)

 

1) Du kör "sök extender" i din HTPC.

2) Alternativt:; Du kör "sök extender" i din andra vistaburk.

3) Du får en kod i en av burkarna.

4) Du skriver in koden i den andra.

Hoppas att det hjälper!

 

Som sagt: Jag har inte två vistaburkar, så jag kör bara extender mellan xbox och htpc:n. Men det borde gå utmärkt att utöka vista-extendern till ytterligare en dator.

 

Brasklapp: Extendern är egentligen en funktion för att fjärrstyra (vissa delar av) OS. Alla "home"-varianter av Windows är ju "spärrade" av m$ att fjärrköra datorerna.. Jag skulle hellre valt Vista platinum/XP pro.....

(idag).. Men men... Kanske kommer i nästa windowsversion i vettigt prisläge....

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!

 

1) Du kör "sök extender" i din HTPC.

2) Alternativt:; Du kör "sök extender" i din andra vistaburk.

3) Du får en kod i en av burkarna.

4) Du skriver in koden i den andra.

 

Det var precis detta som jag provade, men jag fick ingen kod från någon av datorerna.

 

Jag har även frågat efter ett program som kan fjärrstyra Windows Mediacenter på ett forum som heter Minhembio. Där fick jag ett tips på ett program som heter WebGuide. Jag har installerat WebGuide och jag har precis hunnit testa programmet. WebGuide har hittills motsvarat alla önskemål som jag har.

 

Tills vidare så lägger jag ner försöken att få igång "Media center extender" funktionen.

 

Tack för hjälpen Virtuosen2.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen!

 

Få igång Media Extender (från början) kan ta en hel del "nervkraft"!

 

 

Tips:

1) Brandväggar. Dra ner/stäng av. (Tills du fått kontakt )

2) Routrar???? Har du en modern router, har den oftast också en brandvägg. Du kan gå in i routern och "allowa" (öppna) de portar som WME behöver. Kör du WME kan du klicka på "help"/"hjälp" vid uppkopplingsproblem. Till och med 360 har den funktionen. (Skriv ner portarna på ett papper, och "öppna" i routern. Alternativt kör netbios.)

 

Att öppna portarna manuellt i routern går fortare, funkar bättre samt är

"säkrare".

 

"Säkra" routrar kan ibland ställa till problem!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...