Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bästa mobil tillverkare


it-killen

Rekommendera Poster

Hej alla på idg!

Det är många som undarar vilken är den bästa mobil tillverkaren.

Är det verkligen Sony Ericsson som är bäst, dom säljer ju minst i världen. Är det sant

att Nokia är så bra som alla påstår?

Kanske smart-phone tillverkaren Htchar ledning?

 

Jag undrar vad ni tycker och vet om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken är bästa biltillverkare?

Vilken är bästa märkesdatortillverkare?

 

Går det verkligen att säga vilken som är den "bästa" mobiltillverkare?

Jag vet inte, handlar väl om vem som tycker vad, vad man jämför med, hur man jämför osv...

Ska det handla om, vem som har den bästa tekniken, vem som har bästa designen, eller vem som gör den mest hållbara?

Förhoppningsvis en kombination av allting.

Jag är inte rätt person att svara på det.

Då måste man ju ah testat samtliga under en period för att hitta ett bra svar.

men vi tycker ju olika, så det blir som vanligt, alla tycker att just den är bäst.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Mobiltelefoner är väl mera en hobbytillverkning för Ericsson. Dom satsar mera på telefonväxlar och annat. Vad jag vet.

 

Alla Nokiatelefoner jag haft har det inte varit några problem alls med. Dom har gått runt i släkten när jag tröttnat på telefonerna. Äldsta telefonen är 1611 som fortfarande lever.

 

Sony Ericssontelefoner har jag haft två. Båda strulade som f-n för mig. Den andra fick jag lämna in för att få mjukvaran uppdaterad. Gick på garantin och uppvisande av kvitto. Ändå blev den inte mycket bättre. Skittelefoner, tycker jag.

 

Idag är jag ägare till en Samsungtelefon. Går som klockan. Inget strul alls. Enkel utan kamera och annat lull lull. Behöver inte ha någon penisförlängare som det heter.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som lite motvikt då, så har vi i familjen för närvarande fyra Sony Ericsson och har haft två tidigare (stulen resp. tappad i trappa så antennen gick av) och ingen av dem har det varit något krångel med och de har aldrig varit på service.

 

Sony Ericsson har som huvuduppgift att göra och sälja mobiltelefoner.

Ericsson tar, bland annat, fram plattformar för mobiltelefoner.

 

Är det verkligen Sony Ericsson som är bäst, dom säljer ju minst i världen.
Nej, de säljer inte minst i världen utan kvartal 4 2007 så låg de på fjärde plats och det finns fler än 10 företag som gör mobiltelefoner.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/mobiltele/article70425.ece

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla telefoner är bäst....beroende på vem du frågar.

Vänta och se, om den här tråden lever kvar i några månader så har du nog täckt in det mesta som finns på markanden.

Jag kan ju börja med HTC, dom är bäst, allihop.

 

Gissa vad jag har?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mobiltelefoner är väl mera en hobbytillverkning för Ericsson. Dom satsar mera på telefonväxlar och annat. Vad jag vet.

Stämmer, Ericsson har bara varit duktiga på det rent tekniska i en mobil telefon, designen har dom aldrig klarat av, bland annat därför gick dom ihop med Sony, och fick en maskin som blev snyggare också, och enklare att använda, och mera finesser

 

Nokia är ju egentligen en stor koncern som gör allt från cykeldäck till mobiler.

Men kanske är mest kända för mobiler och däck.

Nokia slåss ju idag om att vara världsledande inom mobilmarknaden.

 

Mobiler är ju också kända för att idag inte vara tillverkade för att hålla mer än max ca 2 år enligt tillverkarna själva.

Bland annat Ericsson och Nokia säger ju så själva.

 

Samsung och andra asienmodeller, känner jag inte till, har aldrig haft någon.

 

Och dom lite nyare märken som börjar komma typ HTC och andra känner jag inte heller till.

 

Gissa vilket märke jag har :)

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju börja med HTC, dom är bäst, allihop.

 

Ja, förutom att kvaliteten på deras telefoner är USEL. Dom håller inte mer än 6 mån, sen lossnar tangenter, glapp i knapparna och dåligt mottagning. Jag har haft 3 st HTC. Tekniskt sett helt underbara, men sicket skrot det är. Aldrig mer en HTC.

 

Gissa vad jag har?

 

Samsung?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är omöjligt att svara på. Det beror tex på vad du ska ha den till, vilka krav du ställer och vad du själv tycker är bra.

 

Jag själv, struntar fullständigt i hur bra mp3-spelare och kamera en mobil har, medan andra tycker det är väldigt viktigt. Jag använder kontaktbok, kalender och mail väldigt mycket och vill att de ska bara bra, medan många andra inte ens vet att deras mobil har en kalender eller mail...

 

Dom flesta tillverkarna har telefoner i flera segment och som vänder sig till olika användare.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa?

Vilken är den bästa tillverkaren av operativsystem till datorer?

Accepterar man att det är företaget med störst värde på börsen => Microsoft

 

Gör man samma sak med mobiltelefoner så blir resultatet nog idag Apple.

(Börsvärde idag 3ggr Dell, 2/3 av Microsofts börsvärde))

 

En vän demonstrade sin IPhone köpt i Italien för 2år sedan för 2000kr (GSM ej 3G) och fixad för Sverige av kompis.

Jag blev helt såld.

 

Varför?

Skärmen, stor lättläst text, vilken skillnad att bläddra bland kontakter jämfört med på min SE K810i

 

Tangentbordet, stort,hela skärmen blir tangentbord, går mata in med fingertopparna på.

På min SE skriver jag med nagelkanten på höger hands tumme för den är så liten.

 

FOTO. vill man titta på en detalj på ett foto, peka med 2 fingrar på detaljen och dela sedan på fingrarna så förstoras fotot mellan fingrarna.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

a, förutom att kvaliteten på deras telefoner är USEL. Dom håller inte mer än 6 mån, sen lossnar tangenter, glapp i knapparna och dåligt mottagning. Jag har haft 3 st HTC. Tekniskt sett helt underbara, men sicket skrot det är. Aldrig mer en HTC.

 

Just därför går det ju inte att fråga runt på ett forum vilken telefon som är bäst. Man får alltid svar från folk som haft otur med fabrikat X så den är dålig, men Y som han har nu fungerar perfekt, därför är den bäst!!

Jag t.ex. har haft många olika telefoner sen jag skaffade mitt första abonnemang 1994, och nästan alla har fungerat som dom ska. Det enda fabrikat jag haft otur med är faktiskt Nokia, ett ganska stort antal av dom, så dom undviker jag. Men Nokia säljer så många telefoner och är så poppis att dom är säkert bra dom med, det är nog bara jag och mina jobbarkompisar som har otur med dom. (Min arbetsgivare envisas med Nokia, så jag kommer inte undan dom helt)

 

Dom telefoner som känts mest gedigna och välgjorda är faktiskt dom som du dömer ut, men du kanske haft andra modeller än jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör man samma sak med mobiltelefoner så blir resultatet nog idag Apple.

 

Ja, det låter ju lysande. Jag var faktiskt inne på en iphone, men eftersom jag använder telefonen som modem i stort sett dagligen så gick det ju inte. Dessutom använder jag min HTC som navigator i bilen och på MC:n med TomTom i då. Det går ju inte heller på iphone.

Sen finns det ju en hel lista på saker som inte är så bra med iphone, men dom här två sakerna kan jag inte vara utan, så det blev ytterligare en HTC för mig.

 

iphones usla 3G mottagning visste jag inte om då, annars är ju det ännu ett argument mot den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda fabrikat jag haft otur med är faktiskt Nokia, ett ganska stort antal av dom, så dom undviker jag

 

Jag har haft 12 st Nokia, allt från billiga till värstingar. De hade kvalitetsproblem slutet på 90-talet, men nu tycker jag att de håller bra kvalitet (förutom de allra billigaste, såklart).

 

Dom telefoner som känts mest gedigna och välgjorda är faktiskt dom som du dömer ut, men du kanske haft andra modeller än jag.

 

Det började med en 8080, helt ok, den lever fortfarande, men batteritiden är ju helt värdelös (och har varit sen jag köpte den). Använder den ibland för att reta upp folk som tror dom är coola...

 

Sen blev det en 8020. Mycket trevlig telefon, med allt man behöver. Det var dock här kvalitetsproblem började. Styrpinnen lossande. Fick det lagat på garanti, men det tog ca 3 minuter, så lossnade den igen. Då använde jag superlim. Fungerade kanon. Ett halvår senare dog telefonen helt, inte ett livstecken. Garanti givetvis slut. Har kvar den som minne.

 

Då skaffade jag en S200 (PDA-modell med pekskärm). Helt ok, mycket nöjd, om det inte vore för den irriterande pek-skärmen. Saknade tangentbord. Dock fungerade den mycket bra, det var nog mitt tålamod som strulade mer än telefonen. Sålde den och skaffade en Nokia 6300. Mycket bra telefon, liten, nätt, behändig och funktionell. Tyvärr tog jag livet av den genom att skicka den i ett cementgolv. Har dock reparerat den nu, kostade bara 700, har den på jobbet eftersom de envisas med sunkmobiler, så jag använder hellre min egen.

 

Sen hade jag en S730, som skulle vara en av HTC's Hi-end-modeller. Vilket skrot. Tangentbordet dog efter 2 månader. Fick det bytat. Ofta tog det 2-3 MINTUER innan den gick från vänteläge till användbart läge när man trycker på en knapp. Sen blev det glapp i tangentbordet, så alla tryck blev antingen dubbla eller trippla. Eller så hände inget alls.

 

Nu har jag en Nokia E51 och är (givetvis) nöjd. Återstår att se hur länge den håller, har bara haft den en vecka :) Och dessutom, första telefonen jag haft där 3G _fungerar_ som det ska. Har oftast runt 1.8-2.0 Mbit/s (telefonen klarar 3.6). Helt ok. S730 kunde jag sällan skrämma upp i mer än 0.7.

 

 

[inlägget ändrat 2008-08-16 18:29:44 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft 12 st Nokia, allt från billiga till värstingar. De hade kvalitetsproblem slutet på 90-talet, men nu tycker jag att de håller bra kvalitet (förutom de allra billigaste, såklart).

 

Jag är helt med dig. Jag har nog haft ungefär lika många Nokia, om man räknar in jobbtelefonerna. Och dom som krånglat och fallit i bitar och brutit samtal o.s.v. har varit såna där billiga... Men annars så tror jag dig, den enda av dom dyrare Nokialurarna man hör nån slags kritik mot är ju N95, annars är dom nog bra. Sen hör det ju till att jag för mitt liv inte kan bli kompis med deras menysystem, speciellt adressboken, trots att jag dagligen använder Nokiatelefoner och har gjort så i snart 10år. Det funkar helt enkelt inte, men jag vet ju att många tycker tvärtom, Nokia har det bästa gränssnittet säger dom.

 

Fast som jag innan, klart att dom gör bra telefoner överlag, annars skulle dom ju inte vara så stora som dom är.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"iphones usla 3G"

det var därför jag skrev att min vän hade en äldre iPhone GSM modell.......

 

frågan är

om den usla 3Gn är typisk för Telias iPhone eller är nått som varierar från exemplar till exemplar.

 

sånt är ju inte ovanligt med elektronik titta på omdömena om D-links router

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=66686

 

och iPhone

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=284515

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

frågan är

om den usla 3Gn är typisk för Telias iPhone eller är nått som varierar från exemplar till exemplar.

 

Det verkar som det är lika oavsett var i världen du köpt den. Och det verkar vara ganska många som är drabbade. Läs här om du orkar, jag har tragglat mig igenom det mesta av tråden. Ska bli spännande att se hur apple krånglar sig ur det här.

 

 

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1632695&tstart=0

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd.

Vad jag fick ut av den var

 

Många användare fick bra funktion (bra signal, inga problem att ringa ) om de SJÄLVA stängde av 3G(!) för då gick telefonen över på GSMnätet (!?)

 

Det var det löjligaste 2008(!).

Trodde det var självklart att telefonen själv valde nätet med bäst signal 3G eller GSM, automatiskt utan att blanda in mig.

 

Men om den här tekniken (byta teknik 3G GSM) eller olika tekniker för att få den här effekten är patenterad av Nokia, Ericsson, Motorola, LG osv med de vanliga bombmattorna av patent för att hindra andra tillverkare göra nått liknande automatiskt

(de kan ju ha samma patent, vanligt man byter och licensierar varandras patent)

 

så kanske Apple just nu är hänvisad till att användaren själv byter från (stänger av 3G vid svag signal) och går över till GSM nätet.

 

för Apple lär ju bland ovan tillverkare var lika poppis som en halvdöd fågel i vardagsrummet insläpad av katten

 

och de måste kontra eller bli utslagna och då räcker inte Symbian eller Windows

 

Nokia har ju tex nyligen köpt QT (norsk firma kanske mest känt för grundstenarna till KDE ett vanligt grafiskt gränssnitt för linuxreleaser, KDE utklassar Windows som jag ser det)

http://www.kde.org/

kör själv KDE 3.5 (stabilt) just nu

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat lite på iPhone förr och jag tänkte oxså köpa den, men efter att ha tittat

på alla dens förlustter/fel t.ex inget MMS-stöd, så vägrade jag.

 

Men jag har kollat lite på Htc och jag funderar på S710 eller TyNT II.

Själv har jag bara haft Nokia och min N-GAGE QD har klarat runt 5 år, efter det började mikrofonen strula och en tangent har lossnatt men anars funkar den bra. Just nu använder jag en 6820a som är en lite äldre modell med qwerty-tangent bord.

Jag tänkte på HTC för dom flesta modellerna har qwerty tangenter som är väldigt användbara, jag söker telefoner med mp3, wma, avi, mpeg, Wifi, kamera, minst ett GB minne på intern eller "memory-card", MMS-stöd och alla andra finneser. Det skulle nog vara alt tror jag.

 

Sony Ericsson är rätt så bra tycker jag;

dom är snygga, bra ljud och video kvalite, lätta menyer m.m. Men det beror ju på modell, min systers gamla (2 åriga) Sony Ericsson klarade till och med ett bad i salt vatten.:) Och andra modeler av sig sälva (vanligt dom billigare modellerna).

 

Samsung har jag alldrig haft men jag vet att dom har snygg design och layot, bra ljud och lättanvända.

 

 

 

//om ni böhover kontakt:

MSN: julian_ka@hotmail.com

Epost: kar.julian@gmail.com

it-killen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...