Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trögt att starta VIsta!!! (10 min)


ostgardh

Rekommendera Poster

Tjo.

 

Har nyligen installerat Vista ultimate x64 på min nya burk hemma.

1 st Quad prossor

4 Gb i Ram

SATA diskar. 500Gb

Medel bra grafik kort.

 

Tycker att det skall vara hyfsad prestandad på ett dator.

 

Men!

 

När jag första gången skulle installera Vista ultimate x64 gick allt bra.

Efter man har installerat allt och skall starta om den står den och tuggar i 10 min innan Vista är igång.

 

Nu är det så varie gång jag skall starta dator.

 

Jag blir galen på sånt dj#!&%la skit.

 

Är det någon som har haft samma problem.

 

OBS.

 

Jag har även Windows XP x64 installerat på första partionen.

Som funkerer klockrent!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vista har någon "funktion" som gör att den försöker ladda alla program i minnet vid start för de ska starta snabbare när man sedan vill starta dem.

Och ju mer minne, dessto längre tid tar det fylla minnet med program.

 

Tror jag såg i nått nummer nyligen av Datormagazin så ökade starttiden från 6min med 1GB RAM till 8 minuter med 2GB pga den här funktionen.

I den testade datorn.

 

Den här funktionen går att stänga av.

Vilket kanske är nått för dig att prova.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Vista tar inte alls lång tid att starta, det går fortare än XP-datorns start.

Vilken fas under uppstarten är det som tar lång tid?

 

Har du uppdaterat från Windows Update?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vista har någon "funktion" som gör att den försöker ladda alla program i minnet vid start för de ska starta snabbare när man sedan vill starta dem.
Du tänker på SuperFetch?

Tester och analyser av denna funktion ger lite olika resultat och tycks även vara beroende på systemet som används vid testning samt hur testet genomförs (vilket inte bör vara någon överraskning).

Här är ett exempel på ett test från en i min mening hyfsat oberoende källa (Toms Hardware Guide / Tom's Business Lounge):

http://www.tomsbusiness.se/mjukvara/20070202/vista_analys-08.html

 

Vista har även andr rutiner inbyggt för att optimera systemet vilket de första gångerna man startar och använder datorn kan ta en del prestanda att genomföra. Därefter skall prestandan öka.

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag råkade hamna i en situation där vista började med att scanna diskarna, typ felsöka dessa eller nått, vid start. Och den valde att göra det även på usb-diskar etc. Och då tog det lång tid att starta.

 

Så det finns en risk att vista av någon anledning vill scanna dina diskar. Och om du har många stora diskar då tar det tid. Tyvärr så har jag inget bra förslag på hur du får den att sluta just nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag råkade hamna i en situation där vista började med att scanna diskarna, typ felsöka dessa eller nått, vid start. Och den valde att göra det även på usb-diskar etc.
Kan det ha varit när Vista byggde upp sökindexet för hårddiskarna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att stänga av Super Fetch kan hjälpa.
Hmmm... hur menar du?

Både den tråden du länkar till (där det iof är svårt att avgöra faktisk kunskap bakom) samt den analys jag länkade till säger ju att SuperFetch är bra att ha igång då det snabbar upp programstarter.

 

Eftersom ostgardh inte har svarat på Cecilia's relevanta fråga (Vilken fas under uppstarten är det som tar lång tid?) så kan man ju bara gissa, men jag skulle snarare tro att det är (återigen som Cecilia påpekat) att det kan vara indexeringen (som tar längre tid med stora diskar) som tar kraft här. Det är dock ett övergående fenomen och inget man behöver "åtgärda".

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej.

Jag har inga USB diskar in kopplat.

 

Och den är alltid trög i starten.

 

Har startat om datorn fler tal gånger nu. Det kan ju inte söka varie gång.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SVAR: Trögt att starta VIsta!!! (10 min)

 

Att stänga av Super Fetch kan hjälpa.

Hmmm... hur menar du?

Både den tråden du länkar till (där det iof är svårt att avgöra faktisk kunskap bakom) samt den analys jag länkade till säger ju att SuperFetch är bra att ha igång då det snabbar upp programstarter.

 

Eftersom ostgardh inte har svarat på Cecilia's relevanta fråga (Vilken fas under uppstarten är det som tar lång tid?) så kan man ju bara gissa, men jag skulle snarare tro att det är (återigen som Cecilia påpekat) att det kan vara indexeringen (som tar längre tid med stora diskar) som tar kraft här. Det är dock ett övergående fenomen och inget man behöver "åtgärda".

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <----

 

___________________________________

 

Det är när det är svart på skärmen och en liten grön löjlig

rad åker runt runt. DÄR står vista och funderar på livet i ca 10 min.

 

 

//Ostgardh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men när under uppstarten är det som det tar väldigt lång tid? Innan Windows-loggan kommer, innan Välkomstskärmen visas, eller från att du angett lösenord tills skrivbordet visas...?

 

Indexeringsfunktionen behöver flera timmar på sig om det finns många filer att indexera, men det ska ju gå med lägre prioritet så det ska ju gå bra att göra annat under tiden även om det blir lite långsammare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är när det är svart på skärmen och en liten grön löjlig

rad åker runt runt. DÄR står vista och funderar på livet i ca 10 min.

Ja, det är ju långt innan någon Superfetch eller indexeringsfunktion är igång i alla fall. I det läget så går väl Vista igenom hårdvaran och startar drivrutiner.

 

Har du något anslutet via USB, t ex skrivare, förutom tangentbord och mus? I så fall ta bort den anslutningen och se om det går bättre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men när under uppstarten är det som det tar väldigt lång tid? Innan Windows-loggan kommer, innan Välkomstskärmen visas, eller från att du angett lösenord tills skrivbordet visas...?

 

Indexeringsfunktionen behöver flera timmar på sig om det finns många filer att indexera, men det ska ju gå med lägre prioritet så det ska ju gå bra att göra annat under tiden även om det blir lite långsammare.

 

OK.

Får testa lite. Vista få gå ett tag.

 

Min uppfattning är att så skall det inte vara om har köpt ett nytt os

för flera tusen.

 

Det skall bra funka!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något anslutet via USB, t ex skrivare, förutom tangentbord och mus? I så fall ta bort den anslutningen och se om det går bättre.

 

Bara tangent & mus..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det några fråge- eller utropstecken i Enhetshanteraren (högerklick på Datorn - Hantera)?

Har du kollat att du har de senaste drivrutinerna för allt i datorn?

 

Min uppfattning är att så skall det inte vara om har köpt ett nytt os

för flera tusen.

 

Det skall bra funka!

Så var det för mig och jag har inte betalt flera tusen för Vista.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det några fråge- eller utropstecken i Enhetshanteraren (högerklick på Datorn - Hantera)?

Har du kollat att du har de senaste drivrutinerna för allt i datorn?

 

Min uppfattning är att så skall det inte vara om har köpt ett nytt os

för flera tusen.

 

Det skall bra funka!

Så var det för mig och jag har inte betalt flera tusen för Vista.

 

Drivrutiver till moderkortet installerat.

Drivrutiver till ljudkort installerat.

Drivrutiver till lan port installerat.

Drivrutiver till grafik kort installerat.

 

Något mer kommer jag inte på.

 

Har tagit tid på från jag trycker på knappen tills jag ser skrivbordet.

13,12 min!!!! Är det humant?

Man skall ju bara googla något snabbt ibland. Orkan man att sitta vänta i 13 min innan?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bra att drivrutinerna är installerade. Kommer de från resp. tillverkares webbplats?

Finns det någon särskild drivrutin för processorn? Det gör det för en del processorer.

 

Är det standardtangentbord och mus? Eller behöver de särskilda drivrutiner?

 

Om du startar datorn i felsäkert läge (tryck F8 upprepade gånger under uppstarten och välj felsäkert läge i menyn), hur fungerar uppstarten då?

 

Har tagit tid på från jag trycker på knappen tills jag ser skrivbordet.

13,12 min!!!! Är det humant?

Nej

Men det finns ju viloläge också, datorn behåller allt i minnet men drar ner på strömförbrukningen rejält och sedan tar det bara en kort stund att dra igång datorn.

 

Tillägg: I samma meny där du väljer felsäkert läge, finns där något om att skapa en loggfil? I så fall gör det och se i den om det går att se några felmeddelanden elelr liknande.

 

The first thing he did was to check all the connections to the hardware and found one of the power supplies to one of my three hard drives was not making a proper conection, he reconected it and all is ok now.
http://forums.cnet.com/5208-12546_102-0.html?forumID=133&threadID=272605&messageID=2634050

 

[inlägget ändrat 2008-08-16 01:28:19 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tagit tid på från jag trycker på knappen tills jag ser skrivbordet.

13,12 min!!!! Är det humant?

 

Verkligen inte.

 

Klockade just en bärbar (som är i princip standard):

 

46 sekunder tills inloggningsrutan dyker upp

+15 sekunder tills skrivbordet dyker upp

+22 sekunder tills den är i användbart skick.

 

Sen fortsätter disken att snurra bra länge...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bra att drivrutinerna är installerade. Kommer de från resp. tillverkares webbplats?

Finns det någon särskild drivrutin för processorn? Det gör det för en del processorer.

 

Är det standardtangentbord och mus? Eller behöver de särskilda drivrutiner?

 

Om du startar datorn i felsäkert läge (tryck F8 upprepade gånger under uppstarten och välj felsäkert läge i menyn), hur fungerar uppstarten då?

 

Japp. Alla är ny hämtade från tillverkas web sida.

 

Strandad tangentbord & mus via usb. Inga konstiga grejer.

 

Har kollat hd lampan under "sen tröga starten".

Den tuggar inte. Verkar som att hd inte arbetar.

 

Under felsäket läge står den och väntar när den laddar

"\Windows\system32\drivers\crcdisk.sys"

 

Har googlat lite på detta.

Verkar fler som har samma problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde lite tillägg till mitt inlägg och gissar att du inte hann se det.

 

Under felsäket läge står den och väntar när den laddar

"\Windows\system32\drivers\crcdisk.sys"

Fast utskriften kommer först när något är klart, så crcdisk.sys gick bra men det är problem med nästa drivrutin/steg (åtminstone fungerar det så i XP, men det är många som inte vet om det och därför är en loggfil bättre).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Min uppfattning är att så skall det inte vara om har köpt ett nytt os

för flera tusen."

 

Välkommen ombord som de brukar säga. Självlärde jag mig 1993 när vi fick DOS5.0 uppgraderat till DOS 6.0 vad ett nytt OS från MS kan innebära.

Förlorade 3 dagars arbete med pSpice, ett elektronik design programm

bara att göra om 24x800:- = 19200kr rakt i sjön.

 

Sedan dess har jag aldrig köpt ett nytt OS från MS. Låt andra jobba med barnsjukdomarna.

För det kan kosta mycket mer än vad du betalt i licens till MS.

 

Kanske stänga av indexeringen.

Har du brottom och vill snabbt komma ut på internet förelår jag

puppylinux 4,0 Dingo bara 88MB CDn som körs direkt från CDn, ingen installation.

http://www.puppylinux.org

 

PS En kollega på jobbet köpte Vista Home Premium(?) direkt när det kom ut för 2800kr(?) rimligt?

Han kör numera åter XP. Var inte kompatibel med Vista. Och han är inte ensam, kolla gamla inlägg på eforum.

tex

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1073328

DS

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen ombord som de brukar säga. Självlärde jag mig 1993 när vi fick DOS5.0 uppgraderat till DOS 6.0 vad ett nytt OS från MS kan innebära.

Förlorade 3 dagars arbete med pSpice, ett elektronik design programm

bara att göra om 24x800:- = 19200kr rakt i sjön.

 

Sedan dess har jag aldrig köpt ett nytt OS från MS. Låt andra jobba med barnsjukdomarna.

För det kan kosta mycket mer än vad du betalt i licens till MS.

 

Kanske stänga av indexeringen.

Har du brottom och vill snabbt komma ut på internet förelår jag

puppylinux 4,0 Dingo bara 88MB CDn som körs direkt från CDn, ingen installation.

http://www.puppylinux.org

 

PS En kollega på jobbet köpte Vista Home Premium(?) direkt när det kom ut för 2800kr(?) rimligt?

Han kör numera åter XP. Var inte kompatibel med Vista. Och han är inte ensam, kolla gamla inlägg på eforum.

tex

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1073328

DS

 

Tack för ditt svar.

 

Tror inte att det kan vara indexeringen pga. disken är helt tyst under den period då vista står och hänger.

 

När jag startar vista i SafeMode ser man att den har laddat crcdisk.sys och sedan hänger den i ca 10 min.

 

Om man googlar på crcdisk.sys + vista delay boot hittar man mycket.

 

Har inte kommit fram till något.

 

Hade Xp på första partitionen som fungerade innan jag installera vista på andre partitionen. Nu går det inte att starta Xp alls. Suck.

 

Så nu drar jag på kräft skiva och super bort mina problem med vista skiten. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade Xp på första partitionen som fungerade innan jag installera vista på andre partitionen. Nu går det inte att starta Xp alls.

Fixas lätt med VistaBootPRO eller EasyBCD.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag startar vista i SafeMode ser man att den har laddat crcdisk.sys och sedan hänger den i ca 10 min.
Har du kollat alternativet med att skapa en logg över uppstarten?

 

Tror inte att det kan vara indexeringen pga. disken är helt tyst under den period då vista står och hänger.
Indexeringen är absolut inte igång så tidigt under uppstarten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...