Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Upplösa partitioner


j.andersson

Rekommendera Poster

Hur går jag till väga för att upplösa partitioner i Vista på HD2?

 

Jag har:

HD 1 = Operativsystemet Vista

HD 2 = 40 GB Inte allokerat | 213 GB Ledigt utrymme | Audio (G:) 213 GB NTFS (Felfri logisk enhet)

 

Andra och tredje partitionen innesluts dessutom av en grön ram. Däremot har inte den första partitionen någon grön ram (där låg för övrigt Windows XP tidigare).

 

Hur får jag bort 40 GB Inte allokerat samt 213 GB Ledigt utrymme. Jag vill alltså bara behålla "Audio (G:) 213 GB NTFS (Felfri logisk enhet)" som enda enhet på HD 2.

 

Det enda jag kunde komma på var att välja "Utöka volym" för "Audio (G:) 213 GB NTFS (Felfri logisk enhet)". Då får jag följande alternativ:

 

"Åtgärden som valts kommer att konvertera valda standarddiskar till dynamiska diskar. Om du konverterar diskarna till dynamiska diskar kommer du inte att kunna starta andra operativsystem som är installerade på någon volym på diskarna (med undantag för aktuell startvolym). Vill du fortsätta?

 

Jag väljer då att fortsätta, men sedan får jag ett felmeddelande:

"Åtgärden är ogiltigt....etc".

 

Hur går jag till väga?

Borde jag använda något externt partionsprogram?

 

Jag har en back up på "Audio (G:) 213 GB NTFS (Felfri logisk enhet)" så även de förslag, som innebär att datat på partitionen "Audio (G:)" ryker, är också välkommna.

 

Alltså på nåt sätt vill jag få bort de övriga partitionerna så att jag endast får "Audio (G:)" kvar på hårddisken, alternativt ta bort alla partitioner så att jag får en ren hårddisk och sedan lägger jag tillbaka datat som tillhör enheten Audio.

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-08-15 00:16:15 av j.andersson]

[inlägget ändrat 2008-08-15 00:24:36 av j.andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen kan ett annat partitionsprogram göra som du vill utan att filerna på G: försvinner.

 

Det du kan göra med Vistas diskhantering är att ta bort alla partitioner (alltså även G:) och därefter göra en enda stor partition av hela disken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...