Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sigma-objektiv till Canon EOS 400D


petronellak

Rekommendera Poster

Hej! Är det någon som vet ifall Sigmas 18-200 F/3.5-6.3 DC OS är kompatibelt med Canon EOS 400D? Objektivet är "för Alla Canon systemkameror med APS-C sensor max", men jag är osäker på ifall 400D är utrustad med en sådan sensor.

 

Tacksam för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Canon-sidan står det att EOS 400D har sensorformat APS-C.

 

http://www.canon.se/for_home/product_finder/cameras/digital_slr/technologies_features/cmos_sensor.asp?source=search_page

 

Men för att komplicera saken har jag läst mig till att

"Canons objektiv avsedda för kamerahus med sensor i APS-C-format är försedda med en speciell fattning kallad EF-S. Denna fattning infördes från och med modellen 300D och tanken är att man inte av misstag skall kunna montera ett EF-S-objektiv på en kamera med fullstor sensor.

 

Kamerahus med EF-S-fattning har även vanlig EF-fattning. Sigma, Tamron och Tokinas objektiv avsedda för kamerahus med sensor i APS-C-format är försedda med vanlig EF-fattning. Det gör att dessa objektiv passar alla Canon kamerahus försedda med APS-C-sensor."

 

Så långt allt väl. Men sedan kommer följande:

"För att särskilja dessa APS-C-anpassade objektiv från de objektiv som klarar att belysa en fullstor sensor så använder tillverkarna följande beteckningar:

 

Sigma: DC

..."

 

Objektivet heter 18-200 F/3.5-6.3 DC OS. Jag är förvirrad.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag fattat det, passar alla EF och EF-S objektiv på alla Canons kameror, dock ändras brännvidden pga att sensorn är mindre i de billigare kamerorna.

 

Jag har själv en D350 och inte haft några problem med de objektiv jag använt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

APS-C sensor max

 

Det betyder att objektivet ger en något mindre bild där sensorn sitter, den "tecknar inte ut" en hel filmruta av ordinärt småbildsformat.

 

Om du sätter ett sånt objektiv på en kamera med stor sensor eller en med vanlig film kommer bilderna att få mörka hörn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, off-topic och kanske en smula petigt och du vet säkert om det...

 

...men brännvidden ändras inte! Brännvidden är en fysisk egenskap som sitter i objektivet.

 

Vad som händer är att bilden beskärs i kanterna. Bildvinkeln (hur mycket man "ser" åt sidorna) minskar med en mindre sensor.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men brännvidden ändras inte! Brännvidden är en fysisk egenskap som sitter i objektivet.

 

Jo, givetvis, men den upplevda brännvidden ändras :)

 

Canon anger själv Brännvidden 1,6x i förhållande till en fullstor sensor.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som inte funkar är att använda ett objektiv specialgjort för en mindre sensor på ett hus med en större sensor. Det omvända är inget problem (annat än att objektiven blir onödigt stora, tunga och dyra).

 

Har man ett gammalt Canonhus (EF) passar inte nyare objektiv gjorda för EF-S.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...