Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur sköter man laptobatterier.


Tage B

Rekommendera Poster

Hur hanterar man batterier till laptops för att de ska få maximal livslängd.

Kan man ha dom i datorn hela tiden om man till 80 % kör på 220 volt.

Eller ska man ta ur batterierna då.

Behöver man ladda ur batterirna fullständigt då och då?

 

I mitt fall är det LI-ion batteri.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skall man ta ur batteriet? Datorn övergår ju till nätmatningen när batteriet är färdigladdat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skall man ta ur batteriet?

Min erfarenhet är att batteriet slits och batteritiden blir kortare ju mer man använder det, även om adaptern alltid är kopplad. Dock kanske lite opraktiskt, fördelen med en bärbar är ju att man kan flytta den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en fördel är ju att man inte tappar ej sparat arbete vid ev. spänningsbortfall.

Har haft bärbar i jobbet sedan -99 och varit tacksam för det flera gånger vid spänningsbortfall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att batteriet slits och batteritiden blir kortare ju mer man använder det, även om adaptern alltid är kopplad. Dock kanske lite opraktiskt, fördelen med en bärbar är ju att man kan flytta den.

 

Och jag har precis motsatt erfarenhet. Jag låter mina bärbara stå på laddning dygnet runt, och dom få gånger jag kör på batteri så funkar det utmärkt. Jag sålde en tre år gammal laptop för ett tag sen som stått på laddning under dom åren. När jag kollade batteriet så hade det tappat ungefär 25-30% i drifttid mot när datorn var ny och det tycker jag var jhelt OK.

Så jag fortsätter köra min på laddning dygnet runt så får andra göra som dom vill.

 

Djupurladdning är f.ö. Litiumbatteriernas värsta fiende.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma erfarenhet här.

 

Vid tre års ålder hade jag också typ 75% av den ursprungliga tiden kvar.

 

Nu vid snart 5 års ålder är det nere på runt 60%.

 

Helt OK. Och jag tar aldrig ur batteriet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Djupurladdning är f.ö. Litiumbatteriernas värsta fiende.

Kan du utveckla det? Varför? Vad händer?

 

Läste i batteriskolan som Mikael63 länkade till om skyddskretsen som finns i alla Li-Ion-batterier, skyddar det inte mot sådana skador också?

 

Och innebär den skyddskretsen att man kan låta batteriet sitta kvar som några här haft erfarenhet av, dvs slutar batteriet att laddas/slitas om det är fullt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citerar svar på förfrågan till Celltech:

 

I princip mår batterier bäst av att jobba och

vissa batterikemier får förkortad livslängd av

att ständigt ligga på underhållsladdning.

Man kan minska problemet genom att koppla

från batteriet internt när det är fulladdat och låta

spänningen sakta sjunka till viss nivå där ny laddning

startar osv.

Olika lösningar används av olika tillverkare av laptops

eller andra anläggningar med inbyggda batterier.

Det sitter alltid en viss mängd elektronik inne i laptopbatteriet

och det finns även olika batterityper, Li-Jon, Li-Polymer, NiMH

osv. Hur varje tillverkare har löst problemet (om de har åtgärder

för detta) går inte att säga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Betyder det att man ska göra som jag gjorde på min förra laptop, alltså ladda upp batteriet, dra ur nätkabeln, köra på batteri tills det är urladdat, koppla i och ladda upp igen osv osv? Och att jag gör fel med min nya laptop som jag kör på nät så mycket jag kan och har batteriet urtaget?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citerar svar på förfrågan till Celltech:

Där säger de ju just att en frånkoppling internt minskar problemen och de flesta moderna laptops sköter nog detta automatiskt. När batteriet är fulladdat kopplas det bort från AC:n och sedan drivs datorn direkt från AC. Åtminstone fungerar min så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ja det låter vettigt att ta ur batteriet speciellt om den står utan strömanslutning.Det förbrukas lite ström som är tillräcligt att dra ur batteriet på kanske "nån" månad .

 

Eftersom jag i stort sett använder min laptop inom ett begränsat område så har jag batteriet urtaget. Datorn är ju betydligt snabbare vid eldrift och sladden är lång så jag tycker det fungerar bra. Använder batteridrift kanske ett par gånger/månad.

 

Om det är någon fördel att ta ur batteriet i mitt fall vet jag inte ,beror ju på hur intelligent laddningsautomatiken är , men eftersom jag inte ser någon nackdel av att ta ur batteriet så gör jag det.

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2008-08-15 08:54:09 av LARSAS]

[inlägget ändrat 2008-08-15 09:10:35 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...