Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kommer ej in på min användare


Theus

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

En kväll när jag skulle logga in på min användare på min vista dator kunde jag inte logga in. Det stog nått i denna stil: "Tjänsten profile ascess kunde inte laddas". Ja nått i den stilen så jag loggades ut igen och jag kan inte komma in på min användare och jag behöver snabb hjälp för jag måste verkligen komma åt datorn!

 

Tack på förhand

 

//Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till eForum!

 

Är datorn i en domän?

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-08-12 20:40:13 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn är i en domän, är den då ansluten till en server? I så fall kanske felet ligger där. Har noll erfarenhet av datorer i en domän, så det är bara mina egna amatörfunderingar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn är ansluten till en domän, även hemma(?), så hanteras användarkontot mycket riktig av en server, en domänkontrollant/domain controller, och vad som har hänt i detta fall bör, förutsatt att klienten har/fått kontakt med servern, framgå av Security Log:en på servern.

 

Du råkar inte minnas vilket eventId som angavs med felmeddelandet, t.ex. 1500 eller 1521?

Kommer du in med någon användare på datorn?

I så fall ska du kolla Event Log:en efter felmeddelandet som kan ge mer kött på benen i jakten på lösningen (knepiga metaforer :)

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cluster jag fatta inte riktigt vad du menar men det kommer iaf upp

"Tjänsten user profile Service misslyckades med inloggningen. Det går inte att läsa in användarprofilen".

och Ja jag kan logga in med andra användare.

[inlägget ändrat 2008-08-12 20:33:55 av Theus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asså jag vet inte riktigt vi har en server som är kopplad till alla våra datorer kan vi typ logga in på alla datorer med inlggnings uppgifterna till servern om man säger. Asså inte säker jag missuppfatta lite när jag fick frågan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte är en företagsdator och du inte ens vet vad är en domän är så kan vi nog utgå från att datorn inte är ansluten till en domän.

(om det är någon annan där hemma som "ansvarar" för IT-miljön så kan du ju för säkerhets skull fråga) :)

 

Eftersom du kan logga in med andra användare så kan du kolla event log:en

(Loggkoken på svenska).

http://windowshelp.microsoft.com/Windows/sv-SE/Help/a99f69c1-935f-4116-ba5f-33d8800ef9da1053.mspx

 

Kolla där under Windows-Loggar>Säkerhet (se bild) efter ett misslyckat inloggningsförsök. Eller något "fel".

Kolla vilket EventId / Händelse-ID denna rad har. Kopiera informationen och klistra in den här (använd LOG-knappen).

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

[bild bifogad 2008-08-12 21:25:45 av Cluster]

[bild raderad 2008-08-12 21:26:15 av Cluster]

[bild bifogad 2008-08-12 21:27:49 av Cluster]

1072347_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag ska in på Säkerhet kommer det upp att jag inte kan öppna loggboken eller vyn. Kontrollera att tjänsten event log körs . åtkomst nekad (5)

Det står även att det finns 0 händelser i säkerhet

[inlägget ändrat 2008-08-12 21:41:19 av Theus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...