Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla upp fast internet, bredbandstelefoni och trådlöst internet på samma gång?!


anderswen

Rekommendera Poster

Hejsan

Jag har gett mig in på en jättesvår sak, åtminstone för en som har normal kunskap om nätverk, routrar, hubbar etc.

Jag kan lite om detta, men har insett nu att jag inte kommer längre.

Jag har bredband från Ownit, och skaffade också bredbandstelefoni via dem och Tele2. Allt detta har fungerat bra. Min stationära dator gick sönder för 1 månad sedan.

Då lämnade jag in min stationära på reparation och skaffade jag en bärbar dator också.

Jag tänkte att det kunde vara trevligt att kunna använda både min stationära när den var reparerad och bärbara dator senare på Internet. Den bärbara trådlöst

och den stationära genom fast anslutning till nätet. Dessutom ha bredbandstelefonin fungerande.

Jag trodde inte detta skulle vara jättekrångligt, men det visade sig att det förmodligen är omöjligt.

Nu har jag via en switch kopplad till bredbandsuttaget, switchat ut till bredbandstelefonen, och trådlösa routern. Från bredbandstelefonen har jag kopplat fast till den stationära datorn.

Det fungerar bra, om man enbart kör ett sätt i taget. Kör jag både bredband fast, och trådlöst på samma gång så blir det en konflikt eftersom från Ownit så har jag bara en statisk ip-adress.

Enligt Tele2 så kan man koppla bredbandtelefonidosan (Vood 322) till en trådlös accesspunkt och få det att fungera, men det vore jättebra om man visste i detalj hur detta skulle gå till i så fall, plus att man visste vilken accesspunkt man skulle inhandla.

 

Mina viktigaste frågor för att komma vidare i denna härva är:

 

Finns det ett vettigt sätt att koppla så att jag får internet via fast bredband via kabel, bredbandstelefoni, och trådlöst via trådlös router? Jag har förstått att man via en NAT eller trådlös accesspunkt kan fixa detta men om jag ska göra det så måste jag ha exakta instruktioner för hur det ska gå till, för jag har redan hållit på flera dagar i frustration för att lösa detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag via en switch kopplad till bredbandsuttaget, switchat ut till bredbandstelefonen, och trådlösa routern. Från bredbandstelefonen har jag kopplat fast till den stationära datorn.
Har du prövat med att ansluta den stationära datorn till routern i stället?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla in allting i routern, även telefonen, eftersom du bara får en IP-adress så måste ju allt sitta efter routern.

Jag har liknande uppsättning hemma, fast jag använder en Asteriskväxel för telefonen. Problemet är att få telefontrafiken genom routern. Jag hade stora problem att få allt att fungera bra med just telefonen. Att öppna portar enligt anvisningar fungerade oftast inte alls så jag lade ner IP-telefonin en period. För ett år sen när jag köpte en ny router (DIR-655, fast det finns säkert andra som också funkar bra med telefoni), så tänkte jag att jag skulle prova igen, och då fungerade allt perfekt.

Som jag kopplat det nu, bredbandsuttag-router-switch. I routerns och switchens uttag är både datorer och telefondosor och allt annat krafs inkopplat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit i kontakt med Ownit min bredbandsleverantör, och de rekommenderade att koppla som du säger PeterLan. Jag kunde dock inte koppla stationära datorn till routern Cecilia, så den är kopplad till telefonidosan. Då fungerar allt förutom VoIP.

Den router jag har är Deltaco WLAN-104 och jag har gjort en Windows vista fix på den så den fungerar till den bärbara. Den finns även en fix för PPPoE, men jag vet inte om det hjälper för VoIP, jag ska testa när jag kommer hem från jobbet.

DIR-655 säger du PeterLan. Vad för märke är det på den, och var köpte du den?

Är det någon mer som vet vilka fler trådlösa routrar / accesspunkter som kan tänkas fungera för VoIP?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DIR-655 är av märket D-link, den kan köpas på de flesta större elkedjorna. Prisbild ca 1000- 1200. Ur D-links egen reklam

DIR-655 är gigabit motsvarigheten till DIR635. Alla portar på DIR-655 är gigabit portar även WAN porten. Radiodelen på routern som är 11n-kompatibel ger i kombination med D-Links 11n kort en prestanda ökning på upp till 650% snabbare än en trådlös 802.11g-anslutning och snabbare än trådbundet 100 Mbps EthernetAnslut DIR-655 till ett kabel- eller DSL-modem och dela höghastighetsuppkoppling till Internet med alla i nätverket. Skapa ett säkert trådlöst nätverk så att ni kan dela bilder, filer, musik, filmer, skrivare och nätverkslagring överallt i hemmet. Med en inbyggd, prisbelönt QoS-motor ger routern en bättre Internetupplevelse genom smidigt och tillgängligt digitalt telefonerande (VoIP) och onlinespelande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...