Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur installerar man windows me på en tom hårddisk genom en windows 95 startdiskett


Henkeboj

Rekommendera Poster

Hej jag har lite problem och får inte ihop det :/ Jag hadde windows 95 på min dator sedan körde jag installations programmet för win95 sedan saknades en fil och systemet slutade att fungera jag har nu genom min win95 startdikett formaterat hela hårddisken och har windows me installations skivan och tänkte att jag kunde stoppa in winme i min dator genom win95 startdiskett från komandotolken ms-dos men för att kunna starta installationen av windowsme behöver jag komma åt cd-enheten genom komandotolken och sedan skriva INSTALL men vet inte hur man gör snälla hjälp mig att lösa detta svårlösta problem

/Henkeboj

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns det mesta i informationsväg i din förra tråd

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1067670

 

Du måste ha en startdiskett som innehåller drivrutinerna så din cd-enhet kan starta, fungerar inte den diskett du har nu, kan du ladda ner en härifrån...

 

http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

 

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack jag har pratat med dig förut :)

 

Men det har kanske inte förmodlien med startdisketten att göra.

Jag följde guiden du skapade där det stod att man skulle ange enhetsbeteckningen, så jag skriver: D:\ men verkar inte matcha det verkar inte heller gå med att skriva INSTALL efteråt, jag kommer inte åt cd-enheten med windows me i.

Desutom är jag bara nybörjare på att använda MS-DOS.

vet du vad man kan skriva för att komma åt cd-skivan?

eller fungerar det bättre om jag skaffar en windows me startdiskett?.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej

 

TRor det kan fungera bättre med en ME startdiskett.

När du skriver D så är det fel .Det skall skapas en virtuell disk som får D .

CD n blir E förutsatt att hårddisken har endast en partition.

 

Länken nedan kan ge lite hjälp Hittar ingen från MS som beskriver installationssteget då du efter partitionering och formatering startar med CD rom stöd.Finns där men som sagt lyckas ej söka fram den

 

 

http://support.microsoft.com/kb/255867/sv?spid=6519&sid=global

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din cd-enhet har bokstaven D, så skriver du först

 

D:

 

och ingenting annat, då ska du hamna vid

 

D:>

 

sedan måste du förflytta dig med kommandot

 

cd

 

till den mapp där installationsfilen finns, men nu är det länge sedan jag själv la in ME, så jag kommer inte ihåg exakt vilken mapp den ligger. men det borde vara mappen cabs och sedan filen install.exe

 

Edit: Det ska fungera med en startdiskett från Win98 för både 98 och ME, huvudsaken att filen för cd-enheten är med.

 

 

//gästen

 

[inlägget ändrat 2008-08-08 23:13:54 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade WIN 98 i juni i år Och det är så att CDn flyttas ett steg då det skall skapas en virtuell "disk" som blir D.Det framgår kristallklart också av Erkis länk i förra tråden.Däremot fungerade ej kommandot setup Tror det räckte med install (och någonting?) då kommandotolken stod i E

 

Jag tittade på MS sidor angående problem vid ME installation .Där stod det att startdisketten för ME innehöll ett par filer mer än en startdiskett för 95 och 98 "normalt" gör.

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2008-08-08 23:43:13 av LARSAS]

[inlägget ändrat 2008-08-08 23:46:44 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det är så att CDn flyttas ett steg då det skall skapas en virtuell "disk" som blir D.Det framgår kristallklart också av Erkis länk i förra tråden.Däremot fungerade ej kommandot setup Tror det räckte med install (och någonting?) då kommandotolken stod i E

Har inte sagt något annat heller.

Tittade efter, och som jag skrev i mitt förra inlägg så heter startfilen Install.exe, precis som jag också skrev.

Har aldrig nämnt filen Setup.

 

ME innehåller två extrafiler, checksr och fixit, men alla dom ggr som jag har installerat någon av win95/98 eller me, så har det räckt med en startdiskett från win98.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Stod setup i Erkis länk Om förabetet är rätt så borde det fungera med Install eller install.exe då tolken står i E Men det är ingen skada skedd att testa Setup eller Setup.exe.De nämns ju också.

 

 

Hittade ett par länkar att ha till hands i framtiden.

LARSAS

 

http://support.microsoft.com/kb/221829/sv

 

http://www.webtree.ca/newlife/winme_install.htm

EDIT.

En sak som jag råkade ut för vid senaste installationen av 98SE var att den "nya"hårddisken fick fel storlek i bioset .Efter diverse strul lyckades jag lägga in rätt storlek på den.Sen gick installationen som smort.

 

[inlägget ändrat 2008-08-09 11:02:21 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hör ju kanske inte till tråden men varför i herrans namn ska du köra ME?

98SE eller W2000 är väl bra mycket bättre?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser man hans första inlägg, så har han bara tillgång till Win95 och WinMe, och ville uppgradera till WinME, han har alltså tydligen inte tillgång till Win98.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...