Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux + Flashdisk/minne och Samba


rosenberg

Rekommendera Poster

Hej

 

har en förfågan om hur man ska göra följande

 

jag har en gammal dator som står och agerar filserver typ..

 

kör Xp på den

 

men jag vill bli av med xp och köra nån linux dist helst från flash minne men en cd dist kan fungera också

 

krav

 

ingen konfiguration man pluggar in minnet startar och den får ett ip av min router (låser det mot mac adress) + mountar alla diskar (ntsf) eller bör man byta filsystem? och delar ut dom med alla läs och skrivrättigheter (en default användare)

 

med ingen konfiguration menar jag att man anger standard värden som alltid laddas in..

 

omöjligt eller?

 

[inlägget ändrat 2008-08-07 14:41:47 av rosenberg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Staffan i Uppsala

Kanske väl sent svar men ändå... :)

 

Jag förstår inte riktigt vad du menar med ingen konfiguration. Du kan inte installera en server utan att konfigurera den, däremot är konfigurationen en engångsgrej; när den väl är gjord behöver den normalt inte ändras.

 

Har du möjlighet så rekommenderar jag att du byter filsystem på datadiskarna från ntfs till ext3. Stödet för ntfs i linux är "fulhackat" eftersom MS aldrig släppt fullständig dokumentation av filsystemet (eller? Rätta mig någon om jag har fel :)), och ntfs kan därför inte betraktas som ett lika stabilt filsystem i linux som ext3, vilket är mycket väl beprövat.

 

Att köra från flashminne är ingen omöjlighet, men du kanske ska överväga att montera /var på en ramdisk, eftersom den partitionen skrivs till mer eller mindre hela tiden. Resten av filsystemet (utom förstås dina datadiskar som delas ut med samba) är tämligen statiskt. Jag körde företagets brandvägg från USB-minnen under flera år, och om du vill kan du få en (något redigerad) kopia av serverdokumentationen för den brandväggen. Där finns instruktioner för hur den skulle installeras samt en del skript som användes för att hantera /var på ramdisk.

 

/Staffan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...