Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte starta installationsprogrammet från XP CD:n


MvS

Rekommendera Poster

Har köpt ny HD för en tid sedan. Hade problem att få igång den men har sedan fixat det. Däremot kverstår ett problem:

När jag försöker komma åt installationsprogrammet på XP-CD:n så går inte detta!

Jag har förvisso det alldeles utomordentligt trevliga b/u-programmet Acronis True Image så jag kan köra på en tidigare skapad b/u. Jag vill dock komma åt att göra en nyinstallation varför jag försöker starta installationsprogrammet från CD:n i bootmenyn men det enda som händer att datorn startar om.

 

Har också försökt att kopiera XP CD:n till mapp på HD:n men det verkar som filer är korrupta på skivan. En okulär besiktning ger inga ledtrådar då skivan verkar OK fysiskt. Däremot har de flesta filändelserna på skivan sista bokstaven bytt mot ett understreck vilket jag inte noterat förut. Vad beror detta på? Det kan ju inte ändra sig självt på en CD-skiva! (Se bifogad bild hur det ser ut)

 

Kan någon lista ut vad som är problemet?

 

[bild bifogad 2008-08-06 20:23:07 av MvS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Din bifogade bild visar spåren på CD-skivan, som är CUE-filer. Helt normalt!

 

Hur försöker du starta installationen egentligen? Förstår inte!

Har du ändrat booten i BIOS, så att datorn startar från CD:n?

 

Annars kan det bero på hårdvarufel att datorn startar om när installationen drar igång. Närmast kan minnena misstänkas. Prova ett och ett minne. Kör igång installationen.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för snabbt svar!

 

Jag vill göra en nyinstallation från CD:n och väljer bootmenyn (F8) vid start av datorn. Jag har till yttermera visso laddat ner startdisketter för XP från Microsoft och det går den vägen att nå Återställningskonsolen. Däremot om jag därifrån försöker starta installations-CD:n så går inte det.

Det går heller inte att göra installationen inifrån Windows utan efter en stund dyker en dialogruta upp med texten att det inte går att finna NTdetect eller något i den stilen.

Allt i övigt verkar funka bra, jag kan installera andra program från andra CD men inte XP. Jag har uppdaterat BIOS också med senaste versionen. Jag börjar tro att det i alla fall är något vajsing med skivan även om den ser OK ut.

 

hls

 

Magnus

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Du ska ändra i BIOS så att CDROM kommer som första bootenhet. Spara och gå ur BIOS (Save and Exit). Innan du avslutar BIOS kan du lägga in CD-skivan i CD/DVD-spelaren. När du avslutar BIOS nu, så bootar datorn från CD-skivan och installationen drar igång.

 

Du kan se hur du gör här:

http://www.hiren.info/pages/bios-boot-cdrom

 

Återställningskonsolen ska du låta vara. Den använder du bara när du ska reparera Windows, och då bör du veta och förstå kommandona för att alls kunna behärska konsolen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Stefan!

Tack för ditt engagemang! Sorry dock det funkar inte utan datorn går vidare och bootar från HD igen. Det känns liksom det är fel på skivan ändå...

 

Går det att få ny CD från Microsoft utan att betala en ruskigt massa pengar, tror du?

 

Hls

 

Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Är du redo att bekräfta start från CD genom att trycka på valfri tangent?

 

Går det att få ny CD från Microsoft utan att betala en ruskigt massa pengar, tror du?

 

Tveksamt!

 

Är det en märkesdator du har kan du alltid höra med tillverkaren först.

 

I övrigt har jag ingen erfarenhet av MS och vad dom kan tänka sig ersätta. Kanske någon annan vet. Du får säkert köpa en ny CD själv, tyvärr.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Googla NTdetect så finns en hel del förslag hur man gör för att installera den saknade filen.

 

Man kan även använda WIN 98 startdiskett nackdelen är att man får en partition på max ca 100 Gb i fat 32 som man sen får ändra till NFTS.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...