Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver hjälp med TV köp!!


Narbo

Rekommendera Poster

Tjenare allihop=)

Nu skall det investeras en ny tv, va ja vet så här långt vill ja har en platt tv nån stanns mellan 37-42 tum och kan lägga upp mot 9-10 tusen, det skall vara LCD. Behöver hjälp med vad ja skall kolla hoss tv vad som är bra eller inte, Tex Bildformat, Kontrastförhållande, Ljusstyrka (cd/m²) och så vidare.

 

Vill gärna veta vilka märken som ni rekomenderar.

 

Tack på Förhand //Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda som något egentligen kan veta är du. Titta på bilden i butiken, be att få se det du kommer titta på hemma, dvs analogt om det är analogt, digitalt om digitalt, och testa ändra lite inställningar på TVn. Bilden i butik är iofs inte den du vill ha hemma men du kan få ett hum.

 

Siffror kan man stirra sig blind på.

 

Samt, känns lite fel att rekommendera annat forum men sanningen är att du har större chans till nyanserade svar om du postar din fråga på minhembios forum. Fast först bör du surfa dit och ögna igenom några av de trådar som finns där samt kanske besöka Prisjakt och se ut några modeller som kan passa.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, köpcentret nästa då;), du får ha tack för ditt svar, ja kan åter komma om ja köper nån TV=)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast minns i köpcentret att säljarna snackar ofta gojja, ett ljuset är ett helt annat än du har i vardagsrummet samt att TV-apparater är optimerade för att se bra ut i den miljön/sälja så mycket som möjligt.

 

Sedan som sagt - minhembio/prisjakt är en bra källa till kunskap. Men det finns ack så många apparater att välja mellan idag så det är svårt, jag vet.

 

Fortfarande gäller dock (med risk för inflammerade svar)

LCD liknar inte CRT (en jekla massa teknik gör den mer lik men ger andra problem ibland)

Plasma är mer likt CRT

LCD är skarpare

Plasma vanligen bättre färger.

Om analog mottagning, plasma oftast bättre.

Digitalt mer lika.

FullHD - poäng om du ska ansluta dator eller spelkonsol.

 

Jag, jekligt nöjd med den PV60 som står i vardagsrummet. Precis rätt för mig. Idag kanske lite låg upplösning när jag kopplar datorn till den men oftast är det ju rörliga bilder och då spelar upplösningen mindre roll.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2008-08-07 14:00:16 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...