Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Senaste nytt om prestandaproblemen


Pontus Jeppsson

Rekommendera Poster

Pontus Jeppsson

Tänkte bara uppdatera er om vad som har hänt i felsökningen om senaste dagarnas prestandaproblem.

 

Igår och i förrgår var Eforum extremt segt, och stundtals omöjligt att komma åt. Samtidigt hade vi stora problem med andra IDG-sajter.

 

Sedan dess har it-avdelningen, och framför allt Eforums utvecklare Richard, letat efter vad det kan bero på, och han har åtgärdat en del saker.

 

Nyhetslistningen i högerspalten har plockats bort tillfälligt. Den strulade, men den var inte den enda boven, för sajten gick fortfarande segt efter att den plockades bort. Men det kan vara så att så som listan är byggd så gör den att om IDG.se går segt så drabbar det även Eforum.

 

Richard hittade även ett fel i vissa databasanrop, som innebar att ej inloggade medlemmar identifieras på fel sätt, vilket ledde till att databasen blev överbelastad och sajten seg. Detta är fixat nu.

 

Samtidigt har IDG:s drift jobbat med att säkra upp hela miljön - det var som sagt många sajter i nätverket som hade det tufft de senaste dagarna.

 

Just nu verkar det som att forumet rullar på hyfsat bra. Vi håller tummarna för att det förblir så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat lite nu den senaste timmen, och det är stor skillnad, nu flyter det på hyfsat bra.

Trevligt att Richard har börjat och engagera sig för att få lite mer snurr på Eforum, under semestern har det stundtals varit bedrövligt, precis som nu under senaste dygnen t.ex.

 

Skulle också vara roligt om Richard ville skriva ett litet inlägg här och presentera sig, vi vet inte så mycket om honom ännu :)

 

Vi måste se till så att Eforum inte så går såhär segt i fortsättningen, som det nu har varit, så har det tagit minst 30-45 s innan överhuvudtaget någon sida har börjat att uppdatera sig, det enda som händer är då att man orkar inte vänta, är man då ny på forumet, så tror man är det är något fel, och går kanske till något annat forum för att få hjälp, även vi "gamla rävar" som är vana här, blir lite irriterade när man måste vänta så länge, inte acceptabelt.

Nu får vi hoppas att detta fel är historia, vi förlorar en hel del besök hit förmodar jag, med dessa fel.

 

Målet måste vara att få Eforum till det bästa/populäraste forum där man kan komma och få den hjälp som man vill ha, och då måste sajten fungera.

Men jag tror på Eforum och er som nu har ansvaret, att ni tillsammans med oss medlemmar gör allt för att det sak bli så också, annars skulle inte jag fortsätta här.

 

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag har testat nu nån halvtimme och det verkar fungera flyta rätt bra och jag håller tummarna för att det förblir så här.

 

Nu återstår bara att locka tillbaka de användare som flytt pga problemet...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå,

 

Är det fortfarande problem med eforumet. Jag har skapat ett inlägg under virus / skadliga program men inlägget kommer inte upp på listan senaste inläggen. Jag kan inte heller redigera i mitt inlägg. Får väl se om detta meddelande går iväg. Någon som har info?

 

Anna :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag svarade 16:26 på ditt virusinlägg i alla fall då jag såg det i listan Senaste inläggen. Ditt inlägg har klockslaget 16:06.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, skumt. Det syntes inte för mig trots att jag valde att uppdatera IE. Tack för ditt svar iaf. Problemet kvarstår dock, mer i det aktuella forumet dock.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Ja, då var det dags igen, 40 sekunder för att komma in på Eforum.

 

 

Dock fungerar det bra när man väl blivit "accepterad"....

 

 

[inlägget ändrat 2008-08-06 19:02:01 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...