Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trögt VISTA


sunte

Rekommendera Poster

Har just köpt en laptop (ThinkPad X61) med snabb prossesor, mycket minne och stor hårddisk. Med VISTA Business + Office 2007.

 

Datorn är väldigt trög, hårddisken snurrar som besatt flera minuter efter start, programmen "svarar inte" rätt ofta och klickar man (vad det än vara månde) så svarar datorn aldrig direkt utan allt tar lång tid.

 

Min gamla laptop (ThinkPad X60s) med en slö prossesor, lite minne och liten hårddisk är nu - efter formattering och återinstallation av XP + Open Office - rena blixten jmf min nya.

 

Jag köpte den nya med snabb pros, mkt minne & stor hårddisk just för att jag kände till att VISTA var rätt krävande, men att den nya datorn skulle bli slöare än den gamla var ju inte direkt tanken.

 

Min fråga är; ska det vara så här? Är VISTA + Office 2007 så oerhört mkt krävande att man måste räkna med detta resultat? Eller kan det vara barnsjukdomar som spökar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du precis installerat vista och startat systemet så kommer windows search att gå igång och indexera datorn. Medans denna går så kommer datorn antagligen kännas rätt långsam. Så låt den stå en stund och snurra, så kommer forhoppningsvis datorn kännas piggare när den är klar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kolla också om det har kommit ut några nyare drivrutiner eller BIOS till din dator på Lenovos webbplats. En del datorer med Vista blir också snabbare efter att Service Pack 1 till Vista är installerat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Precis installerat".

 

Jo, men datorn är inte minuter gammal. Jag har haft den sen slutet maj. VISTA bör väl ha indexerat sig på den tiden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har just köpt en laptop (ThinkPad X61) med snabb prossesor, mycket minne och stor hårddisk.

 

Vad är en snabb processor för dig? Och vad avser du med mycket minne och stor hårddisk?

 

Det du anser vara snabbt, stort och mycket kan andra anse som långsamt och lite. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den nya är på 2,40 GHz, 4 GB RAM (varav dock bara 3GB kan nyttjas) och en 142 GB hd.

 

Dan gamla är på 1,66 GHz, 1 GB RAM och en 70 GB hd.

 

Men grejen är inte om detta är starkt nog eller svagt utan att den gamla datorn - med XP + Open Office - idag är snabbare och rappare i reaktionen än den nya - med VISTA + Office 2007.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min stationära med Intel Core 2 Duo på 2,1 GHz, 2 GB RAM och Vista är snabbare än min förra med Pentium 4 2,8 GHz, 1 GB RAM och XP. Jag kan absolut inte klaga på att den är trög, hårddisken håller inte på och går en massa efter uppstarten, inga problem med att program inte svarar osv.

 

Om det har varit så här ända sedan du köpte den så låter det som att det är något problem med din dator så att du borde vända dig till säljaren med klagomål.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag kanske måste säkerhetskopiera allt och köra en "blå om" på den.

 

Det hjälper kanske?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn uppförde sig bra i början så borde det hjälpa. Om det inte hjälper så är sannolikheten stor att det beror på hårdvarufel.

 

Efter ominstallationen så får du väl installera en sak i taget så att du vet när datorn blir trög igen, om det nu skulle bero på något du har installerat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna indexering ska gå att stänga av.

 

Hur går man för att göra det och vad resulterar detta i av negativa effekter?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går man för att göra det och vad resulterar detta i av negativa effekter?

Högerklicka på Vista i Utforskaren. Välj Egenskaper så ser du. Bara att bocka ur. tror också att du kan stänga av tjänsten som hör till indexeringen.

Inga negativa effekter förutom att en sökning inte går lika blixtsnabbt som vid aktiverad indexering.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på Vista i Utforskaren.
Ska det vara hårddisken/partitionen C: du menar? I min dator heter den HDD.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maratonmannen

 

Hur kommer man till utforskaren då? Om jag klickar på Utforskaren i Program så inte 17 ser jag något Vista där.

 

Du kanske vara lite mer pedagogisk? Jag är inte Bill Gates direkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att Maratonmannen menar C: (hans C: heter kanske Vista) för där kan man stänga av indexeringen när man högerklickar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...