Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista håller inte skärmupplösningen


RB54

Rekommendera Poster

Hej,

ngn som kan hjälpa mig? jag har en Dell laptop D620 med Vista Business. Dessutom en extern Fujitsu-Siemens 22 tums widescreenskärm. Datorn är dockad.

Det intressanta har inträffat att datorn tappat skärmupplösningen.

 

När jag köpte 22 tums skärmen och körde bara extern skärm så ställde laptopen in sig själv på 1680 x 1050. Funkade perfekt. Sen helt plötsligt efter att jag haft med mig laptopen, dockar in så går inte högre upplösning än 1280x1024. Har pratat med Dells support flera ggr men de kan inte lösa det. Har t.o.m. fått en bios-uppdatering av dem.

 

Men så för ett tag sen hittade datorn åtminstone upplösningen 1400x1050.

Har återigen försökt få till högsta upplösning för det är ju den jag vill åt (vill kunna jobba med 2 dokument bredvid varann), men det går inte. När jag ställer om till 1680x1050 så hamnar aktivitetsfältet ca 3 cm upp på skärmen och den översta delen av skrivbordet syns längst ner istället ( i de 3 centimetrarna). Mycket skumt och frustrerande :-(.

Någon som har en lösning?

anncec hälsar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har råkat ut för ett liknande problem i alla fall. Min lösning var att ändraq upplösningen genom grafikkorttillverkarens egna inställningar. I mitt fall är det ATI och jag ändrade tillbaka upplösningen genom den, inte genom Windows kontrollpanel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Har försökt göra det, men det funkar tyvärr inte heller. Skall dock se om det finns ngn mer info på tillverkarens webb.

 

anncec hälsar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, kollade och jag har Intel chipset, inte nvidia som din rekommendation hänvisar till. Har också (tyvärr) den senaste versionen av drivrutin. = 7.14.10.1114

Får leta vidare.

anncec hälsar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också (tyvärr) den senaste versionen av drivrutin. = 7.14.10.1114

Hmh, det ska nog finnas nyare tror jag, ska leta lite... Jo, det finns ...1129 och ...1132 också – undrar varför Dell inte har lagt upp dem? :-/ Bland andra Acer, HP och MSI tillhandahåller den senare versionen...

 

Men det bästa är nog ändå att hämta drivarna direkt ifrån Intel:

http://www.intel.com/support/chipsets/sb/CS-022034.htm

 

Hoppas det fixar sig! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Laddade ner och försökte installera senaste versionen. MEN det gick inte, fick ett felmeddelande att versionen inte validerats av datortillverkaren och att installationen avbröts. Vad göra? Klaga hos Dell?

 

anncec hälsar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...