Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hög processoranvändning - helt obegripligt!


ola97

Rekommendera Poster

Hej. Inga synliga processer i aktivitetshanteraren drar speciellt mycket kraft men ändå pendlar processoranvändningen mellan 50-60%. Hur kan det komma sig? (Se bifogad bild). Tacksam för alla tips och råd!

 

[bild bifogad 2008-08-03 22:49:15 av ola97]

1069814_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två möjligheter, kör båda.

Stäng av alla onödiga processer, instruktioner här

 

http://www.blackviper.com

 

Kolla över datorn efter skit med hjälp av Cecilias eminenta sida.

Det ena programmet efter det andra, för de hittar inte var för sig allt

men tillsammans....

 

http://ceblstockholm.googlepages.com/home

 

för lite extra koll på root-kits

F-secure

Blacklight

http://www.f-secure.com/security_center/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag kan förstå av bilden så har du inte tryckt på knappen "Visa processer för alla användare" så då finns det nog processer som kör som System eller liknande som drar CPU.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Har nu äntligen haft tid att testa lite, men utan större framgång.

 

Kryssade i rutan för "alla användare", men den visar ändå inte på några krävande processer.

 

Dock syns nu "Systemets vänteprocess", som ligger på mellan 40-50 % hela tiden, vilket är lite makabert. Den borde ju ligga på 80-99 % i mer eller mindre "idle"...

 

Vad är nästa steg?

Jag är tacksam för alla råd och tips!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade i Resursövervakaren och fick fram att "deferred procedure call" ligger och tar rätt mycket processorkraft. Googlade på ovanstående men lyckades inte hitta något som stämde överens med mitt "symtom", dvs hög processoranvändning vid "idle".

Hoppas på fler tips härifrån. Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Resursövervakaren och fick fram att "deferred procedure call" ligger och tar rätt mycket processorkraft.

Det är en process som jag inte har i mitt system.

Förutom hög CPU-användning, fungerar allt utan problem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"deferred procedure call" ligger och tar rätt mycket processorkraft.
Kan vara den som blir hög när det är problem med hårddisken, så att det är mycket omläsningar, eller annan hårdvara som ligger och orskar interrupt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Deferred_Procedure_Call

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=993708 Finns lite tips där från och med inlägget 31 oktober 2007 08:50

 

Har du stoppat in någon ny hårdvara eller uppdaterat någon drivrutin innan detta började?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet har existerat sedan datorn inhandlades för ett halvår sedan. Har inte varit direkt störande, då allt har "funkat". Visserligen inte supersnabbt, men jag bara antog att det var Vista som slukade resurser... nåja, jag vill gärna gå till botten med det här problemet iallafall.

 

Datorn levererades med Vista Home Basic och jag hämtade ner de senaste drivrutinerna i samband med Vista installationen. Därefter har inga drivrutiner installerats. Ingen ny hårdvara heller för den delen.

 

Ska testa att uppdatera samtliga drivrutiner... det kanske gör susen!

 

Ska även testa att lägga in programmet RATTV3. Vet dock inte riktigt vad jag ska leta efter... någon som har erfarenhet av programmet?

 

Tack än en gång!

 

[inlägget ändrat 2008-09-03 23:14:50 av ola97]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..trodde jag hade hittat lösningen, men tyvärr inte.

Jag testade att uppdatera samtliga drivrutiner som fanns att ladda ner på tillverkarens hemsida, men tydligen hade datorn redan de senaste drivrutinerna...

 

nåja, ett ljus i tunneln iallafall.. trodde jag... hittade nämligen en "unknown device" som jag först inte lyckades identifiera. Efter en avinstallation och omstart ville windows installera "Creative game port". Detta gick inte så bra... sökte på creatives forum och hittade en post som beskrev en workaround för att lägga till denna enhet i Vista. (Tydligen stödjer inte Vista game ports). Game porten kan också enligt creatives forum orsaka hög CPU användning om den inte är installerad korrekt.

 

Tyvärr gick inte processoranvändningen ner ändå och mitt härliga "deferred procedure call" kvarstår i Process Explorer.

 

Installerade RATTV3 men lyckades inte begripa hur jag skulle få fram någon vettig information.

 

Tillbaks till ruta ett...

[inlägget ändrat 2008-09-04 21:48:34 av ola97]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nog inga mer förslag i alla fall. :thumbsdown:

 

Du kan ju höra med datorns support eftersom den är så ny och om tillverkaren har ett eget forum så kan du ju kolla där om det finns fler med samma problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...