Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fungerar eforum?


mindsleep

Rekommendera Poster

Såhär under "lördags ölen" kom jag på...just det, eforum brukade jag vara på.

 

Har tyvärr tröttnat på alla fel så jag har inte varit här på ett tag. Eforum är forumet som "Gud glömde".

 

Hur fungerar det nu? Blivit några av de utlovade förändringar eller har alla på IDG fortfarande "semester"?

 

Opensource lösning på eforums alla problem, hur vart det med det?

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

[inlägget ändrat 2008-08-02 18:49:55 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom förra gången du skrev om Eforum-problem var 11 juli så har det inte hänt så mycket sedan dess, utan det har varit semester för Eforums webbutvecklare och ansvariga. Men på måndag ska de vara tillbaka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är 3 veckor sedan...har alla semester samtidigt?

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara en utvecklare som jobbar med Eforums underhåll och det är bara en som är ansvarig för Eforum mm och båda har semester i juli.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därav mitt förslag med Opensource så vi kan få lite förändringar.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch, Eforums nuvarande plattform är väl idag som att betrakta som en återvändsgränds, den underhålls bara, den utvecklas inte. Detta i väntan på att IDGs "normala" plattform ska bli mogen att ta över ansvaret.

 

Så OpenSource? Varför?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så OpenSource? Varför?

Jag tror Mindsleep tänker på en mer restriktiv variant av Open Source, där en mängd utvalda medlemmar på forumet själva skulle kunna utföra uppdateringar och vidareutveckling av funktioner. Detta skulle minska underhålls- och utvecklingskostnaderna för IDG, göra det möjligt att utveckla forumet mycket snabbare samt inspirera den högre kompetensen bland medlemmarna att inte överge forumet när buggar och brist på vidareutveckling av viktiga funktioner dröjer (eller helt uteblir).

 

Varför inte utnyttja faktumet att det finns en väldigt stor samlad kompetens bland eforums medlemmar, personer som bevisligen lägger ned väldigt mycket fritid på att hjälpa andra. Då kan väl denna kompetensmängd även hjälpa till med själva forumutvecklingen. Det är egentligen rent korkat, av så många anledningar, att inte utnyttja denna möjlighet.

 

Logistiskt är det heller inte speciellt komplicerat att sätta ihop en sådan utvecklingsmodell.

 

Bra förslag Mindsleep!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror Mindsleep tänker på en mer restriktiv variant av Open Source, där en mängd utvalda medlemmar på forumet själva skulle kunna utföra uppdateringar och vidareutveckling av funktioner. Detta skulle minska underhålls- och utvecklingskostnaderna för IDG, göra det möjligt att utveckla forumet mycket snabbare samt inspirera den högre kompetensen bland medlemmarna att inte överge forumet när buggar och brist på vidareutveckling av viktiga funktioner dröjer (eller helt uteblir).

 

Varför inte utnyttja faktumet att det finns en väldigt stor samlad kompetens bland eforums medlemmar, personer som bevisligen lägger ned väldigt mycket fritid på att hjälpa andra. Då kan väl denna kompetensmängd även hjälpa till med själva forumutvecklingen. Det är egentligen rent korkat, av så många anledningar, att inte utnyttja denna möjlighet.

 

Logistiskt är det heller inte speciellt komplicerat att sätta ihop en sådan utvecklingsmodell.

 

Bra förslag Mindsleep!

 

Du utrycker med ord exakt det som jag tänkte.

 

Tack!

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

[inlägget ändrat 2008-08-03 15:56:18 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Det här är ett jättespännande upplägg som vi faktiskt haft uppe för diskussion ett antal gånger här på IDG, senast i våras.

 

När vi har funderat kring vilken plattform vi ska köra Eforum på, och vad som är bäst för framtiden, har vi kommit fram till att det bästa på sikt är att använda Xcap-plattformen. Det är den plattform som alla nya IDG-communities ligger på.

 

När vi diskuterade alternativet att släppa Eforums källkod som open source, och låta medlemmarna utveckla vidare, kom vi fram till att den största nackdelen är att vi inte vill bygga vidare på vår befintliga kod. Den är omodern och ett lapptäcke av 10 års fixande. Dessutom ligger den i en miljö som vi centralt på IDG håller på att fasa ut.

 

Genom att köra Eforum på samma plattform som övriga IDG-forum vinner vi väldigt mycket, framför allt när det gäller utvecklingsresurser. Förbättringar vi gör i koden kommer alla sajter till godo. Det blir också lättare för våra driftstekniker när vi kör färre olika system parallellt.

 

När det gäller att sajten är så vansinnigt långsam just nu så håller i stort sett hela it-avdelningen på att felsöka det just nu. Det är inte bara Eforum som drabbats, utan även flera andra IDG-sajter. (Det här är alltså ett annat fel än de prestandaproblem som gäller just Eforum, som vi jobbar med sedan några veckor tillbaka).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först säger jag , välkommen tillbaka från behövlig semester :)

 

Sedan några kommentarer...

 

Visst, det är säkert bra att kanske köra Eforum som en open source, men jag tror också att på sikt är det nog bättre att ha en enhetlig källkod för alla forum som hör till IDG idag.

Som du säger så bör det bli lättare för teknikerna och utvecklarna att "prata" samma språk.

Men det gäller då också att ansvariga är öppen för alla diskussioner som förs från både användare och moderatorer på forumerna, så att driften och funktionerna kan vara optimala.

 

Att Eforum idag är så långsam är, det går mycket upp och ner från dag till dag.

Att det också tydligen inte bara är Eforum utan andra sajter hos IDG, är positivt på ett sätt, för då blir det förhoppningsvis mera angeläget att få ordning på detta?

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus har skrivit lite om några utförda åtgärder för att snabba upp Eforum i inlägget //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1070469

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...