Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad har hänt med min dator?


drum_man32

Rekommendera Poster

Min stationära dator blev för någon vecka sen väldigt seg, bara sådär. Jag surfade som vanligt och tittade på ett klipp på YouTube samtidigt som jag hade en torrent på nedladdning. Såna grejer och mer har jag gjort förut utan att datorn börjat söla det minsta, men den gången så stannade allt upp och sen dess har uppstart och avstängning av Windows och datorn vart otroligt seg. Sen är den numera emellanåt väldigt seg när jag surfar och gör lite "tyngre" grejer som att titta på filmer allmänt eller YouTube, ladda ner någonting osv. Ibland är den så slö att det kan ta en halvminut att öppna Den här datorn eller liknande!

 

Jag har rensat med CCleaner, virus- och spywarecheckat med AVG och Housecall, defragmenterat, avinstallerat onödiga program, gjort rent onödigt i registret och lite smått men är problemet kvar.

Ibland när datorn varit avstängd en stund så går det surfa på den och kanske rentav göra lite av de "tyngre" grejerna en stund men efter ett tag eller nästa gång så är det samma sak igen. Men när jag stänger ner datorn och vid uppstart så är det alltid lika segt.

 

Min dator är en AMD Athlon 64 Processor 3000+, 2.01 GHz, 1.00 GB RAM och det är 80 GB utrymme varav det är 33 GB kvar av detta. Och tycker ni det är lite kvar så är det inte det som är problemet för jag har varit nere på 2 GB kvar och då var det inte det minsta segt.

 

En kompis sa till mig att det kan hjälpa att ta ur och sätta i RAM-minnet igen, men jag har ingen aning.

 

Vore jättebra om ni kunde vara till hjälp!! :)

Tack så mycket!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

helleflundra

Att du fått in något olämpligt och ohälsosamt på din burk är med största sannolikt felet.

 

Prova att köra "hitman pro" på din burk. Detta program är dock relativt omdiskuterat. Det installerar och kör ett flertal (fria) program som kollar efter spionprogram etc. Du kan hitta mycket "skräp" i din burk med detta program! (egen erfarenhet.)

 

http://www.hitmanpro.nl (Finns i engelsk version)

 

Att ta ut ramminnet verkar konstigt, felet borde i så fall uppkomma omedelbart vid uppstart. Sannolikt också visa sig i som mycket allvarligare och fatala fel.

 

/Helleflundra

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom på att jag när jag fört över filer mellan min stationära och bärbara dator har "Konfigurerat ett hemnätverk" och "aktiverat fil- och skrivardelning" för att göra detta, och haft min Delade dokument-mapp med några GB full. Kan det ha påverkat något? Eller att man måste avaktivera fil- och skrivardelningen på något sätt som tar massa kraft från datorn annars?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller att man måste avaktivera fil- och skrivardelningen på något sätt som tar massa kraft från datorn annars?
Det är inte meningen att det ska belasta datorn när du inte just håller på och för över filer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är ju sant.

 

Jag prövade HitmanPro-programmet nu o den hittade lite smått, men det hjälpte inte.

Snälla, finns det ingen som vet hur jag kan lösa det här problemet? :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade programmen skadliga filer eller bara cookies?

 

Det kan vara lämpligt att kolla hårddiskens överföringsläge. Nedanstående gäller XP och (P)ATA-ansluten hårddisk.

Högerklick på Den här datorn - Hantera - Enhetshanteraren - IDE ATA/ATAPI-styrenheter - Primär IDE-kanal - Avancerade inställningar

Vad står det för Aktuellt överföringsläge för hårddisken?

Det ska normalt vara Ultra DMA Mode 5 om det ska gå med full hastighet.

 

Men det är liknande även för SATA-anslutna hårddiskar och Vista.

 

Om de står i PIO-mode eller fel DMA-mod så har Microsoft tänkt sig att du får tillbaks hårddisken i rätt DMA-mod så här:

http://support.microsoft.com/kb/817472

Avsnittet Workaround

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...