Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avsluta defrag


drum_man32

Rekommendera Poster

Jag har en fråga om defragmentering. Är det på något sätt farligt eller dumt att avsluta en pågående defrag? Min kom till 99% och jag hoppades den skulle bli klar så jag kunde fortsätta med annat på den, men då börjar den på 1% igen och denna verkar ta en evinnerlig tid på sig och jag har inte tid och vänta!

Kan jag stoppa den och börja om/fortsätta en annan dag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det går bra att stoppa defragmenteringen men se till att göra det med defragmenteringsprogrammets egen Stop-knapp och inte bara genom att stänga ner processen.

En pågående flyttoperation sker alltid genom att först kopiera samtliga fragment från en viss fil till minnet, därefter kopieras det till den nya platsen på hårddisken och därefter raderas fragmenten.

Om du avbryter genom att bara stänga ner processen så finns risken att både fragmenten och den kopierade filen ligger kvar och allokeringstabellerna inte har hunnit uppdaterats och då kan det bli problem. Genom att använda Stop-knappen återställs den pågående operationen och därefter kan du utan problem stänga programmet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du använda den inbyggda defragmenteringen som finns i Windows, bör du stänga av antivirusprogram och liknande program, för dessa kan störa processen.

 

Gör såhär vid tillfälle, avaktivera virusprogram och brandväggar låta inga andra program vara igång, dra ur från internet, och kör defragmenteringen gärna på natten , eller när du har gott om tid, beror på hur mycket du har på hårddisken.

 

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...